Annons

Makro, Tamron eller Canon

Produkter
(logga in för att koppla)

Maua

Aktiv medlem
Om denna fråga finns i annat forum ber jag om ursäkt samt önskar länkning dit tack!

Tänker investera i ett macroobjektiv till våren men har svårt att bestämma mig.

Nu har ju Tamron lanserat sitt nya Tamron AF 90/2,8 SP Di Macro 1:1 VC USD och jag är rätt säker på att detta objektiv kommer tillfredsställa alla mina önskemål! Kvaliteten är, antar jag, minst lika bra som gamla modellen som ju är erkänt mycket bra. Jag har sett många bilder tagna med detta objektiv så därom har jag inga tvivel. Men...

Canons EF 100/2,8L Macro IS USM går ju inte heller av för hackor vad jag förstått. Jag har inte sett lika många (om ens några bilder) från detta objektiv vad jag vet men ryktet gör ju gällande att kvaliteten, även på detta objektiv, är mycket bra!

Finns det några jämförelsetester mellan dessa objektiv? Tamrongluggen kanske inte hunnits testas ännu? Finns erfarenhet där ute av båda dessa? Ni som har Canongluggen, vad har ni att säga om den?

Pengen är ju den samma!
 
För samma pengar skulle jag inte köpa en tredjepartsglugg som original med motsvarande spec. I stort sett alla makroobjektiv är skarpa så någon skillnad är mog mer akademisk. Canon har snabbare och säkrare AF med sina egna gluggar bl a då många har inbyggda accellerationsmätare för AF i objektiven för att ge feedback under fokuseringen detta spelar ingen roll vid makro men vid andra ändamål. Canon L har bättre känsla i byggkvalitet än Tamron någonsin haft. D u tvivlar jag starkt på att Tamron kommer kunna hålla ett pris i linje med originalet efter nyhetsinslaget är borta och då nypriset faller kommer du märka att du tappar mer på Tamron då du säljer den begagnat om några år kanske. Lägg därtill den ständiga osäkerheten med tredjepartsobjektiv - är den kompatibel med den nya kameran du köper om 2-5 år?
 
Så här skrev ephotozine:

Value for Money
The suggested retail price at launch for this lens is £929.99. Whether the lens will actually sell for that much will remain to be seen, as this puts this lens much much more expensive than lenses from rival manufacturers, offering similarly specified optics. The price may drop, as is often the case with newly released lenses, but it would need to drop by quite a bit to represent good value.
 
Tack för ditt svar!

Jag har faktiskt funderat på att kanske köpa den äldre versionen av tamronobjektivet. Nu får man ju det för runt 4500:- Fast jag gillar inte att det expanderar så kraftigt samt att det saknar stabilisering.

Men om jag ändå köper nytt i övre prisklassen kan jag hålla med om att det hade kännts bättre i magen med ett canon faktiskt.
 
Måste hålla med: För samma pengar ska det mycket till för att jag ska köpa tredjepart. Det skulle vara om den råkar vara väldigt mycket bättre på ett eller flera sätt. Annars kör jag på original, det brukar jag bli mest nöjd med.
 
ANNONS