Annons

Makroobjektiv för Nikon D3000

Produkter
(logga in för att koppla)

Zogun

Ny medlem
Hej kära fotoentusiaster.

Jag har tänkt att köpa ett makroobjektiv åt min flickvän i födelsedagspresent. Hon har, som ni kanske förstod, en Nikon D3000 och äger redan objektiv för landskap/porträtt och önskar sig ett renodlat makroobjektiv. Inget krav på AF; har genom att läsa forum och tips förstått att manuellt fokus är att föredra vid makrofotografering ändå :)

Så kom gärna med tips på bra och prisvärda objektiv, har ni något liggande som ni vill sälja så kan det också vara intressant!

Mvh Daniel

Som enkel tumregel kan man säga att det inte finns några dåliga makroobjektiv. Du kan alltså välja från andra synvinklar, t.ex. brännvidd och pris. Längre brännvidd ger fördelar om hon ska fotografera småkryp; de störs inte så lätt. Å andra sidan blir de dyrare. En bra kompromiss är 100mm.

Tamron 90/2.8 och Tokina 100/2.8 är två exempel.

Nikons eget 85/3,5 ger andra finesser AF och VR, som kan användbart om hon inte redan har det.

Per.

Tycker du ändå ska satsa på en med AF motor, då D3000 inte har den bästa sökaren för manuell justering, det är en bra hjälp att få den satt med motorn, även om man måste gå in och finjustera.

Det nya AF-S 40/2.8 är ju väldigt smidigt och riktigt billigt. Har själv AF-S 60/2.8 som jag tycker är ett bra makro och en bra allround. Sedan så finns AF-S 85/3.5. Och så Tamron 90/2.8. Har själv också ett Sigma 150/2.8, den ger ju ett långt arbetsavstånd, men kanske lite svårjobbad på en D3000 (ganska tungt objektiv)

40mm gör att man är väldigt nära som arbetsavstånd, troligen runt 5cm (kontrollera detta). Ett 85/3.5 ger ju något mer, kanske runt 10cm. Tamron's 90mm kan man tro ger ett längre arbetsavstånd men den saknar internfokusering så det blir nog i området 5-10cm på den också.

Tamron är nog den som är skarpast men det är ganska slö i AF och har som sagt ingen IF. Jag hade därför valt något av Nikkor objektiven, kanske hade jag chansat på 40/2.8 pga priset. beror ju lite grann för vad hon har för andra objektiv, har hon redan ett 35/1.8 så kanske det är lika bra att köpa ett begagnat 60/2.8 istället

Tack så hemskt mycket för tipsen!

Det blev till slut ett NIKON 60/2,8, det verkade som ett bra makroobjektiv men med möjligheter för lite all-round fotografering. Är det några tillbehör som man också behöver köpa till? Tänkte främst på alla olika filter som rekommenderades på hemsidan jag beställde ifrån =)

Grattis till ett bra objektiv, är riktigt nöjd med mitt. Även utmärkt till allround, har enbart haft den och en 12-24 på resa. Filter behöver du iinte, men du kan ju sätta på ett uv enbart som skydd, tycker det är tryckt att man putsar på filtret istället på objektivglaset. Ska du fundera på tillbehör så kan du fundera på ljus, blixt på kabel, ringblixt etc. Reflexskärm är inte så dumt heller

Kom på att jag ibland tycker att ett enbent stativ ger ett extra stöd och kan vara bra att ha när man försöker sätta skärpa, köpte ett på MM med kulled digipod för runt 350:- vilket jag tycker är ett bra pris då kulleden hade snabbplatta. Trebenta stativ har jag aldrig blivit vän med i samband med makro, vill ha en bättre rörlighet

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto