Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Makroobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

ACfotoamatör

Aktiv medlem
Jag är sedan knappt tre månader tillbaka, helt ny i kameravärlden. Jag köpte en Nikon D40 inkl standardobjektiv. Inte den bästa kamera kanske, men den duger ett tag till mig som nybörjare i alla fall. Jag har även skaffat ett 55-200 mm objektiv, eftersom jag fotograferar mycket djur på långt avstånd och därför behöver en bra zoom. Dock är det så att jag även gillar att ta närbilder på blommor och insekter. Mitt standardobjektiv 18-55 mm räcker inte till. Jag känner mig väldigt begränsad och inser att jag behöver ett makroobjektiv. Dock har jag inte den blekaste aning om vad jag ska välja för objektiv. Jag vill gärna ha lite tips på vad som kan vara lämpligt för mig som amatör. Tyvärr har jag en begränsad budget, så jag önskar att jag kan hitta något för runt 3000:- Jag kan mycket väl tänka mig att köpa begagnat. Men som sagt, jag behöver först veta vad jag ska leta efter, vad som kan passa till mig.

Någon som vill ge ett tips?

Mvh Ann-Charlotte

Är inte säker på att några av de objektiven från sigma har AF motor, för det behöver du för att få AF. Föreslår nikons 40/2,8 riktigt bra och billigt, eller 85/3,5 från nikon eller tamron 90/2,8 samtliga dessa finns som begagnade nu hos scandinavien photo

Är inte säker på att några av de objektiven från sigma har AF motor, för det behöver du för att få AF. Föreslår nikons 40/2,8 riktigt bra och billigt, eller 85/3,5 från nikon eller tamron 90/2,8 samtliga dessa finns som begagnade nu hos scandinavien photo

Makro kör man helst med manuell fokus för bästa kontroll av var skärpan ska sitta.

Jag är sedan knappt tre månader tillbaka, helt ny i kameravärlden. Jag köpte en Nikon D40 inkl standardobjektiv. Inte den bästa kamera kanske, men den duger ett tag till mig som nybörjare i alla fall. Jag har även skaffat ett 55-200 mm objektiv, eftersom jag fotograferar mycket djur på långt avstånd och därför behöver en bra zoom. Dock är det så att jag även gillar att ta närbilder på blommor och insekter. Mitt standardobjektiv 18-55 mm räcker inte till. Jag känner mig väldigt begränsad och inser att jag behöver ett makroobjektiv. Dock har jag inte den blekaste aning om vad jag ska välja för objektiv. Jag vill gärna ha lite tips på vad som kan vara lämpligt för mig som amatör. Tyvärr har jag en begränsad budget, så jag önskar att jag kan hitta något för runt 3000:- Jag kan mycket väl tänka mig att köpa begagnat. Men som sagt, jag behöver först veta vad jag ska leta efter, vad som kan passa till mig.

Mvh Ann-Charlotte

Med din budget skulle jag i första hand titta på ett Nikon AF-S DX 40/2,8 G Micro för 2290 kr på Cyberphoto, om det finns utrymme ekonomisk skulle jag dock välja detta Nikon AF-S 60/2,8 G ED för 4890, det ger större valfrihet inför ett ev framtida kamerabyte

Tack allihop för era svar! Jag ska kolla upp samtliga av de objektiv ni tipsar om! Detta ska jag kolla upp lite extra: Nikon AF-S 60/2,8 G ED Kanske kan jag hitta ett sådant begagnat i min prisklass. Det hade varit det bästa!

/Ann-Charlotte

Macroobjekiv med relativt kort brännvidd har också ett väldigt kort avstånd motiv - objektiv, ibalnd bara någon cm vilket är bra att tänka på när man skall fota t ex insekter, oftast är de all världens väg innan man kommit tillräckligt nära. Jag skulle föreslå att du spara litet till och försöker hitta ett objektiv runt 100mm. /Frode

Tack allihop för era svar! Jag ska kolla upp samtliga av de objektiv ni tipsar om! Detta ska jag kolla upp lite extra: Nikon AF-S 60/2,8 G ED Kanske kan jag hitta ett sådant begagnat i min prisklass. Det hade varit det bästa!

/Ann-Charlotte

Tamron sp 90 2,8. Hittas ofta beg i bra skick. En bra porträttglugg också. Finns äldre utan fokusmotor, så det måste man kolla upp innan.

Jag håller med Mikael Sundberg om de två råd han gav.
Sigma är kung bland Makros faktiskt, det är bara och titta på antalet vunna priser för objektiven. Nu är det inga större skillnader på bildkvalitet mellan Sigma, Nikon och Canon. Det kan vara lite större skillnader på pris men jag tror de ligger ganska lika även där.

Om du vill förlita dig till råden som ges så bör du kolla upp rådgivarnas bildbibliotek och även kolla upp massa bilder tagna med de olika objektiven. Det finns speciella siter där du kan slå in vilket objektiv du vill se bilder från. Den funktionen finns även att tillgå i Flickr.

Jag fotar mest makro av allt jag gör och har haft flera olika objektiv. Sigma är en dröm att använda.
Som det sägs så är AF inte så viktigt för oss makrofotografer men det är ju ingen nackdel att ha det. Jag gör också så att jag ofta snabbfokuserar med AF och sen går jag på manuellt (eller snarare fokusera med huvud och kropp).

Vill du ha tillgång till mina bildbibliotek så skicka mig ett meddelande så ska du få dem. Jag har inte mycket upplagt här på FS.

Finns väl inget objektiv som blivit så prisat för pris prestanda som Tamrons SP 90. Den har ju funnits sedan 70-talet. Visserligen ändrat lite skepnad genom åren och även om man troligen utgått från grund-linserna så har den modulerats om även i linspaketet. Om du söker något i brännvidden 90-100 mm så är den given tycker jag. Vill du ha kortare eller längre är det kanske andra märken som gäller. Sigmas 70 mm är ju känd för att vara bland det skarpaste som finns på marknaden alla objektiv inräknade, men om du tänker dubblera användningsområdet till även porträtt tycker jag 90 mm bättre än 70 mm.

Är inte Sigmorna dyrare?

Bägge ligger ju iofs över hennes budget

Tamrons 90/2,8 är 400SEK dyrare (inte någon större skillnad IOFS)

Tror nog att hon blir nöjd oavsett vilken av dessa gluggar hon väljer

Jag kör på Sigma´s 105/2,8 (gamla modellen) och är grymt nöjd, skarpare glugg får man leta efter

Bägge ligger ju iofs över hennes budget

Tamrons 90/2,8 är 400SEK dyrare (inte någon större skillnad IOFS)

Tror nog att hon blir nöjd oavsett vilken av dessa gluggar hon väljer

Jag kör på Sigma´s 105/2,8 (gamla modellen) och är grymt nöjd, skarpare glugg får man leta efter

Ok, gamla modellen, då fattar jag. Den nya går ju på 8000 kr.

Mvh Ann-Charlotte

Köp inget SIgma.

Köp Nikon 40mm 2.8 eller 60mm 2.8 - båda AFS.

ANNONS
Götaplatsens Foto