Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mamiya 21 milj pixlar och 5d

Produkter
(logga in för att koppla)

macrobild

Avslutat medlemskap
Hur stor är skillnaden mellan en 21milj pixlar kamera och en 5d?

Kamera & Bild visade stora skillnader i detaljåtergivning, jag kände inte igen resultatet och tog därför några egna bilder med de två kamerorna.
Först hela bildutsnitter, bildutsnittet stämmer inte 100% vilket kan ses i bildens högra kant. Canon har en liten favör av att ha ett något snävare bildutsnitt. Tilläggas kan att Mamiya kameran känns mycket bra och gedigen, inte mycket större än en 1dsmk2 eller d2x

Hela Canon 5d bilden till vänster, Mamiya 21Mpix till höger
Mikael

Bilagor

• mamiya-21-1.jpg
    mamiya-21-1.jpg
    9.6 KB · Visningar: 1,317
Senast ändrad:
Hur är det med återgivningen från det vitaste till det svartaste och samma motiv 100iso.

Bilderna är exponerade och uppräknade likvärdigt.
RAW och linjär uppräkning. All information inom histogrammet.

Två delbilder, en från skylt, solbelyst med text och en från skuggparti till vänster.
I högdager kan jag inte någon skillnad.
I skuggorna, ett valt markerat utsnitt och därefter autonivå , dvs photoshop evaluerar lågdagerutsnittet och räknar fram bilderna lika, Canon med sin unika brusredusering klarar faktiskt bättre att återge detaljer från skuggpartiet i detta motiv.

(detta går emot vad flertal andra påstår att ccd med stor pixelyta kan få fram bättre information i skuggor än vad Canon kan vid samma iso)

Mikael

Bilagor

• mam1.jpg
    mam1.jpg
    9.9 KB · Visningar: 1,248
Senast ändrad:
Slutligen lägger upp hela bilden så man förstår utsnitten bättre.Under 1:an är solbelysta skylten, vid 2 är utsnittet från skuggpartiet.

Bilagor

• mam4.jpg
    mam4.jpg
    15.7 KB · Visningar: 1,241
Tillsammans med bilderna i tråden http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=55259&perpage=15&pagenumber=27
så kan man dra följande slutsatser, Canon har än så länge en överlägsen brusreduseringsteknik direkt på sensorn.Detta kan ses i skuggor.

Canon behöver däremot komma ut med gluggar som tecknar hela 24 x 36 ytan skarpt. Inte ens en fast 24/1.4 superduper glugg med stort fet röd ring och L kan teckna ytan lika skarp som en Mamiya 35/2.8 som kostar en tredjedel.

Mikael

Senast ändrad:
Ett stort tack Mikael för att du delar med dig av dina erfarenheter genom de tester du gör.
Det är uppskattat.

Kul att du läser det. Skulle varit i Stockholm och arbetet men ligger i influensa efter en skidvecka i Alperna ,så jag har inte så mycket annat att göra. Hade turen att få låna ut ett par kameror igår när Mattssons Foto hade sin stora digitaldag . Testade även 30D men jag hittar inget rawprogram som tar 30d rawfil. (dvs ett och samma program som kan räkna upp alla kamerorna rawfiler)

Mikael

Senast ändrad:
macrobild skrev:
Tillsammans med bilderna i tråden http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=55259&perpage=15&pagenumber=27
så kan man dra följande slutsatser, Canon har än så länge en överlägsen brusreduseringsteknik direkt på sensorn.Detta kan ses i skuggor.

Canon behöver däremot komma ut med gluggar som tecknar hela 24 x 36 ytan skarpt. Inte ens en fast 24/1.4 superduper glugg med stort fet röd ring och L kan teckna ytan lika skarp som en Mamiya 35/2.8 som kostar en tredjedel.

Mikael

Lite Off topic. :)

Har du provat 24/1.4L, med fet röd ring ;) på 5D? Jag har detta objektiv i åtanke eftersom jag ska beställa en 5D om några dagar.

Andra vidvinklar jag funderat på är Sigma 20, 24 /1.8or eller eventuellt Canon 24/2.8, men just nu är jag mest sugen på 24/1.4L.

Är inte 24/1,4L rätt (ö)känd för att vara "mjuk"? Canon själva har helt enkelt ingen riktigt bra vidvinkel till sina stora sensorer. *Hallååååå Canon - gööör nåt nu!!*

s60761 skrev:
Lite Off topic. :)

Har du provat 24/1.4L, med fet röd ring ;) på 5D? Jag har detta objektiv i åtanke eftersom jag ska beställa en 5D om några dagar.

Andra vidvinklar jag funderat på är Sigma 20, 24 /1.8or eller eventuellt Canon 24/2.8, men just nu är jag mest sugen på 24/1.4L.

Om du är intresserad av en 28:a istället för 24:a så har jag ett litet test på gång (se http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=55353&highlight=28or).
Vi tog testkort igår med just 5D, så det är "bara" för mig att gå igenom materialet. Ingen vetenskaplig test på 28:eek:r, men vi hade iallafall tillgång till rätt många olika gluggar.

Brus:
Efter att ha gått igenom flera 100 iso RAW bilder från Mamiya 21 milj pixlar kamera, jämfört dem mot Canon 5D så blir jag mer och mer imponerad av Canon.
Varför?
Jo Canon har med sin egen cmos brusreduseringsteknik på sensorn en bättre förmåga att återge detaljer i låga nivåer, detaljer som med traditionell ccd teknik och utläsning försvinner med högre brusbild.

Mikael

Bilagor

• mam6.jpg
    mam6.jpg
    16.1 KB · Visningar: 239
Har inte Mamaiya brusfilter som tillbehör?
Jag har för mig att jag läst att det finns att köpa för en 16000 + moms.
Har du testat med filtret eller utan?

snap skrev:
Har inte Mamaiya brusfilter som tillbehör?
Jag har för mig att jag läst att det finns att köpa för en 16000 + moms.
Har du testat med filtret eller utan?

Menar du inte aa-filter? Det finns att lägga på, mer för att slippa moire i de fall detta uppstår pga avbildade mönster och linjefrekvenser..
Bilderna som är jämförda är raw bilder från de båda och 100iso samt att Camera raw har räknat upp dem likvärdigt.

Mikael

ANNONS
Götaplatsens Foto