Annons

Min 450D startar inte. Vad är fel?

Produkter
(logga in för att koppla)

hejemilia

Ny medlem
Jag var ute och fotade med min 450 för ett tag sedan när det var ganska kallt ute. När jag sedan kom hem och skulle lägga in bilderna i datorn så slutade bildöverföringen funka så jag tryckte på avbryt och tänkte starta om det. Men när jag gjort det gick inte kameran att starta. Jag tänkte att det kanske var kylan som hade gjort kameran lite kall så jag lät den vila i några dagar.

När jag sedan försökte starta den igen så funkade det fortfarande inte så jag tänkte att det var kanske batteriet så jag laddade det. När det laddat klart försökte jag starta kameran igen och då funkade det. Den funkade som vanligt när jag fotade så jag tänkte att den är väl som vanligt igen. När jag nu skulle lägga över bilderna till datorn blir det samma problem igen och nu går inte kameran att starta.

Det är verkligen irriterande. Någon som vet vad som kan vara fel?

Hej

Jag ser att detta är ditt första inlägg. Det är mitt första också.

När ingen kunnigare har svarat kan jag åtminstone ge några tips att försöka med. Jag tror inte att kylan har haft något med felet att göra. Möjligen att det kan ha bildats kondens i kameran när du kom in med den i rumstemperatur.

Däremot skulle jag råda dig att prova med ett annat minneskort. Dessförinnan ska du ta ur batteriet och låta kameran ligga ett tag. Kanske över natten. Den startade ju när du gjorde så förra gången.

Om kameran inte startar, eller om det inte fungerar med ett annat minneskort, tror jag inte det är mycket man kan göra.

Man skulle kunna tänka sig att det är något problem med överföringen till datorn (i datorn). Men det borde inte få kameran att låsa sig när man kopplat bort datorn.

Om det fortfarande finns garanti kvar kan det nog vara idé att lämna in den för undersökning om felet finns kvar. Man kan nog försöka hävda att det ska vara två års garanti, även om det är man själv som ska bevisa att felet funnits från början.

Lycka till!
AndersLj

Så kallt som det har varit på sistone så lägger jag mitt kort på kondens. Se till att ta ur kortet innan du går in i värmen, lägg den kalla kameran i en rygga / kameraväska och låt den sakta tina upp så slipper man det problemet.

Får iaf hoppas att det bara är minneskortet som spökar dock!

Precis som Stefan säger, Det kräver bara att du skaffar en kortläsare, så du inte behöver koppla in kameran till datorn. Då kan du titta på bilder trots att kameran ligger i ryggan alt påse

Hej,

Du har med största sannolikhet aktiverat automatisk avstängning på din kamera, när du för över bilderna stängs kameran av vid angiven tid och överföringen kan då inte fortsätta. Det är alltså inget fel.

Mvh, Johan

ANNONS
Götaplatsens Foto