Annons

Min bild publicerad i Kamera & Bild - med annan fotografs namn!

Produkter
(logga in för att koppla)

gors

Aktiv medlem
Re: Uppdatering

"Skåningen" skrev:
Har Göran beslutat sig för att belöna läsarna, eller blir det ett NEJ?
Kommer vi att betala läsarna i reda pengar för publicerade bilder? Nej, vi har inga såna planer för närvarande.

Kommer vi att förändra Läsarnas bilder och försöka göra något ännu bättre både för våra läsarna i allmänhet och bildbidragsgivarna i synnerhet? Ja. Vi har några idéer på förslagsbordet.

Och det är så mycket jag kan säga för den här gången.
 

Nw2

Avslutat medlemskap
Ett äkta "politiker-svar" :)

Mao det blir inga presentkort till läsarna som tack för att de bidrar med sina bilder?

Ja / Nej ?
 

gors

Aktiv medlem
"Skåningen" skrev:
Ett äkta "politiker-svar" :)

Mao det blir inga presentkort till läsarna som tack för att de bidrar med sina bilder?

Ja / Nej ?
En äkta politiker-fråga. ;-)

Nej, inga pengar och inga presentkort som det ser ut nu. (Var det verkligen otydligt?)

De som känner sig lurade eller utnyttjade om de inte får betalt - må det vara i pengar eller presentkort - för insända, publicerade bilder i vår läsarbildssektion bör avstå från att skicka bidrag till Läsarnas bilder. Detsamma gäller för övrigt även insändare.

Bara så att det inte kvarstår några missförstånd.
 

Nw2

Avslutat medlemskap
Jaha :(

Jag ville bara få det i klarspråk :)

Men rent ärligt så tror jag att ni nu har tappat ett antal läsare. Jag kan tyvärr inte tänka mig stödja en tidning som inte vill belöna sina läsare, och jag är nog inte ensam om denna synen på er tidning.

Att köpa en tidning, som är för snål (eller vad skälet nu är) för att stödja sina läsare, är inget som jag som fotograf kan tänka mig göra. Det blir att köpa någon av konkurenterna.

Att sedan Fotosidan.se har ett samarbeta med er, när er inställning till läsarna är så här, är även något som borde tas upp till diskussion.
 

Norfen

Aktiv medlem
Du vann en läsare

Varför måste allt handla om pengar. Vem har aldrig laddat hem en mp3:a eller använt ett piratkopierat program.

Vad skönt att det finns människor som vill göra saker ideellt. Har varit aktiv i en massa idella sammanhang där människor gör saker för att det är KUL och det är belöning och tillfredställelse nog! Kanske många gånger mer än pengar, folk känner sig uppskattade för sin person och sin prestation.

Att få sin bild publicerad är ett utbyte för vissa och då väljer de att skicka in, enkelt!

Mvh

Martin som skall rusa till affären och köpa tidningen imorgon bitti!
 

gors

Aktiv medlem
Re: Jaha :(

"Skåningen" skrev:
Jag kan tyvärr inte tänka mig stödja en tidning som inte vill belöna sina läsare, och jag är nog inte ensam om denna synen på er tidning.
En tidnings första plikt är att belöna sina läsare med så bra material som möjligt. Det är vad vi använder vår budget till. Bra material från duktiga frilansar – fotografer och skribenter som lever på att sälja sina bilder och texter. Om du tror att vi skär guld med täljkniv så tror du fel. Vi lever i en tuff ekonomisk verklighet, och vi tänker oss noga för hur vi använder våra resurser. Kalla det snålhet om du vill. För oss är det ett överlevnadsvillkor.

På redaktionen älskar vi sektionen Läsarnas bilder. Och vi är jätteglada att vi får in så många kvalitativa bidrag varje månad – trots att vi inte tycker att vi kan betala för det.

Den här tråden har innehållit många konstruktiva förslag om hur vi skulle kunna göra avdelningen ännu bättre och ge mer tillbaka till dem som sänder in bilder. De förslagen, och några till, har vi uppe till diskussion på redaktionen.
 

gors

Aktiv medlem
Re: Du vann en läsare

Norfen skrev:
Martin som skall rusa till affären och köpa tidningen imorgon bitti!
Tack, det värmde. Hoppas att du känner att du får valuta för pengarna.

Apropå ideellt arbete; Idag har modefotografen Lina Eidenberg, som vi har ett reportage om i numret som är ute nu, ägnat tre timmar av sin tid åt att bedöma och kommentera insända läsarbilder. Hon har inte begärt en krona. Hon gör det för att hon tycker att det är kul att prata bild, både med nybörjare och proffs.

Utan såna som Lina, och utan våra läsare som skickar in bilder, skulle det knappast vara ekonomiskt möjligt att göra specialtidningar som Kamera & Bild i ett litet land som Sverige.

Tack Lina.
 

hailstorm

Aktiv medlem
Re: Re: Jaha :(

gors skrev:
En tidnings första plikt är att belöna sina läsare med så bra material som möjligt. Det är vad vi använder vår budget till. Bra material från duktiga frilansar – fotografer och skribenter som lever på att sälja sina bilder och texter. Om du tror att vi skär guld med täljkniv så tror du fel. Vi lever i en tuff ekonomisk verklighet, och vi tänker oss noga för hur vi använder våra resurser. Kalla det snålhet om du vill. För oss är det ett överlevnadsvillkor.

På redaktionen älskar vi sektionen Läsarnas bilder. Och vi är jätteglada att vi får in så många kvalitativa bidrag varje månad – trots att vi inte tycker att vi kan betala för det.

Den här tråden har innehållit många konstruktiva förslag om hur vi skulle kunna göra avdelningen ännu bättre och ge mer tillbaka till dem som sänder in bilder. De förslagen, och några till, har vi uppe till diskussion på redaktionen.
jag backar upp dig här Göran... tycker att ni gör alldeles rätt i att satsa på fina artiklar istället...

Jag känner mig stolt över att stödja detta... tycker det är jättefiffigt med svenska artiklar och inte översatt skräp.

Tack för en bra tidning.
 

Phunkey

Aktiv medlem
Har följt lite av era diskussioner angående belöning. Tycker att det känns lite smått roande. Jag köper själv en hel del fototidningar, mest för att få inspiration och läsa spännande artiklar. Dock tycker jag att dem testade kamerorna upptar en hel del plats som skulle kunna lämnas mer plats åt mer nyheter.

Det här med att man ska få pröjs för sina publicerade bilder tycker jag inte är så himla nödvändigt. Inte om man har valt själv att skicka in. Man gör det mest för att dela med sig med andra läsare och i utbyte få professionell kritik tycker jag redan där är värt.
 

divander

Aktiv medlem
Re: Jaha :(

"Skåningen" skrev:

Att sedan Fotosidan.se har ett samarbeta med er, när er inställning till läsarna är så här, är även något som borde tas upp till diskussion.
På Fotosidan får man inte heller betalt för de bilder man bidrar med. Samma gäller för inlägg i diskussioner, recensioner, articklar, m.m.

Jag upplever läsarnas bilder och liknande sidor i andra tidningar som en form av insändarsidor. Inte brukar man väl få betalt för insändare, eller? Jag räknar inte heller med att få något betalt för mina inlägg är på Fotosidan.
 

hailstorm

Aktiv medlem
Re: Re: Jaha :(

divander skrev:
På Fotosidan får man inte heller betalt för de bilder man bidrar med. Samma gäller för inlägg i diskussioner, recensioner, articklar, m.m.

Jag upplever läsarnas bilder och liknande sidor i andra tidningar som en form av insändarsidor. Inte brukar man väl få betalt för insändare, eller? Jag räknar inte heller med att få något betalt för mina inlägg är på Fotosidan.
Joo... månadens insändare brukar få ett pris.. och det har ni ju åsså.
 

hansen2

Aktiv medlem
Re: Jaha :(

"Skåningen" skrev:
Men rent ärligt så tror jag att ni nu har tappat ett antal läsare. Jag kan tyvärr inte tänka mig stödja en tidning som inte vill belöna sina läsare, och jag är nog inte ensam om denna synen på er tidning.
Jag tror du är såpass ensam om den uppfattning att det ekar borta hos dig. Är det inte lite trist och lågt i tak där borta på snål- och girigbuksbänken?

Dina tidigare argument om att det är tuffa tider för fotografer blir bara fåniga i sammanhanget. Bör man inte ägna sig åt något annat om man drar in så lite pengar att man måste hoppas på ersättning för insända och publicerade läsarbilder?

/Johan
 

Zepofan

Aktiv medlem
Ansluter mig till de som uppskattar tidningen. Jag är sedan länge prenumerant och tänker så förbli. Tycker att tidningen utvecklats positivt sedan du tog över rodret Göran. Håller också med Hailstorm:
jag backar upp dig här Göran... tycker att ni gör alldeles rätt i att satsa på fina artiklar istället...
Hälsningar

Zepofan - som ska bli färdig att skicka in några bilder till tidningen....
 

bEPH

Aktiv medlem
Re: Re: Jaha :(

hansen2 skrev:
Jag tror du är såpass ensam om den uppfattning att det ekar borta hos dig. Är det inte lite trist och lågt i tak där borta på snål- och girigbuksbänken?
Direkta personangrepp är alltid roligt:)

Men "Skåningen" har ju vissa poänger, det är trots allt en tidning man betalar för, det är en tidning som vill tjäna pengar. Många tycker att det är fel att tjäna pengar på saker som andra gör gratis, gränserna är flytande.
Att "Skåningen" deklarerar sin konsumentmakt att inte vilja köpa tidningen är fritt upp till honom och det står Gors fritt att ändra ståndpunkt och försöka förändra tidningen så "Skåningen"s gelikar köper den.
Jag ser poänger med båda ståndpunkter, det är bara frågan vilka tidningen vänder sig till.
 

hansen2

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Jaha :(

bEPH skrev:
Direkta personangrepp är alltid roligt:)
Nja, ngt personangrepp var det inte. Snarare ett uttryck för att jag tvivlar på att det är många som slutar läsa tidningen p.g.a Görans ståndpunkt.

Men "Skåningen" har ju vissa poänger, det är trots allt en tidning man betalar för, det är en tidning som vill tjäna pengar. Många tycker att det är fel att tjäna pengar på saker som andra gör gratis, gränserna är flytande.
Att "Skåningen" deklarerar sin konsumentmakt att inte vilja köpa tidningen är fritt upp till honom och det står Gors fritt att ändra ståndpunkt och försöka förändra tidningen så "Skåningen"s gelikar köper den.
Jag ser poänger med båda ståndpunkter, det är bara frågan vilka tidningen vänder sig till.
Niklas (och kanske din?) ståndpunkt tror jag är ett resultat av att vi vant oss vid att mycket är gratis via nätet idag. Inte sådana här tidningar då, men det har haft en generellt negativ inverkan på betalningsviljan.

/Johan
 

gors

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Jaha :(

bEPH skrev:
Att "Skåningen" deklarerar sin konsumentmakt att inte vilja köpa tidningen är fritt upp till honom och det står Gors fritt att ändra ståndpunkt och försöka förändra tidningen så "Skåningen"s gelikar köper den.
Jag håller absolut med om detta. Konsumentmakt är ett utmärkt sätt att påverka, försöka rätta till sånt man tycker är fel.

Själv köper jag rättvisemärkt kaffe och kravmärkt mjölk för det mesta. Jag försöker att inte stödja företag som drar nytta av barnarbete, men har upptäckt att det är väldigt svårt att ta reda på fakta. Det är inte mycket, men jag är övertygad om att det är viktigt att försöka göra gott i det lilla, även om det inte förändrar världen över en dag.

Fast jag tycker fortfarande inte att vi på Kamera & Bild utnyttjar våra läsare på ett otillbörligt sätt genom att ha en sektion i tidningen där man kan skicka in bilder och eventuellt få dem publicerade och kommenterade. Om man vill alltså. Utan tvång. Tvärtom tyder vår korrespondens med våra läsare på att många tycker att det är riktigt kul att den här delen av tidningen finns, även i sin nuvarande ohonorerade form.
 

PMD

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Re: Jaha :(

hansen2 skrev:
Niklas (och kanske din?) ståndpunkt tror jag är ett resultat av att vi vant oss vid att mycket är gratis via nätet idag. Inte sådana här tidningar då, men det har haft en generellt negativ inverkan på betalningsviljan.
Det är möjligt att det är så. Att fototidningar har sidor där läsarnas bilder publiceras utan honorar är ju inte direkt något nytt. Det har förekommit i åtminstone 30-40 år i Sverige i alla fall.

PD
 

PMD

Aktiv medlem
Re: Re: Du vann en läsare

gors skrev:
Apropå ideellt arbete; Idag har modefotografen Lina Eidenberg, som vi har ett reportage om i numret som är ute nu, ägnat tre timmar av sin tid åt att bedöma och kommentera insända läsarbilder. Hon har inte begärt en krona. Hon gör det för att hon tycker att det är kul att prata bild, både med nybörjare och proffs.
Å andra sidan behövde hon väl inte betala reklampengar för all den uppmärksamhet hon fick i reportaget ni gjorde om henne? Quid pro quo, helt enkelt, och det är ju helt i sin ordning (utom möjligen för skattemyndigheten. :)

F.ö. så sällar jag mig till den skara som öser beröm över Kamera & Bild. Jag tycker att den är en riktigt bra tidning i sin nuvarande form. Något bildhonorar till insända bilder tror jag inte att ni behöver ta till för att locka läsare.

PD
 

Nw2

Avslutat medlemskap
Re: Re: Jaha :(

hansen2 skrev:
Är det inte lite trist och lågt i tak där borta på snål- och girigbuksbänken?
Nej då Johan ingen fara. Sedan du lämnade oss och gick över till "jag jobbar gratis" bänken, så har vi en vakant plats för ännu en fotograf som tycker han förtjänar bättre .

* ironi*
 
ANNONS