Annons

Min filnumrering är ändrad?

Produkter
(logga in för att koppla)

Third eye

Aktiv medlem
Hej på er!

Lånade ut min kamera under en helg (550D) till en vän.

Tidigare blev mina bilder benämnda t,ex "IMG_5042.CR2" en nu efter att jag fick tillbaka den får jag filnamnen "_MG_8044.CR2" ?

Hur får jag tillbaka till föregående benämning? Nu kommer inte bilderna i den ordning jag vill ha dem.
Mvh
Ronny
 

afe

Aktiv medlem
Det var många bilder din vän tog under helgen :)

Att den bytt ut "I" mot "_" beror på att den är inställd för AdobeRGB, och innan var den inställd på SRGB, så om du ändrar tillbaks till SRGB så blir det IMG_8045.CR2.
 

AFJ

Aktiv medlem
Och att numren ökade ca 3000 enheter kan ha två förklaringar. Den ena att han tog så många bilder, den andra att han stoppade i sitt eget minneskort i kameran som redan innehöll bilder med ett högre sekvensnummer.
 

Third eye

Aktiv medlem
Men tack hörni, det var inte mer invecklat än så alltså:)

Det måste ha varit hans minneskort då, för min kamera gick som backup och linsbärare för en 5DmkII och jag tror inte min fick jobba allt för hårt.
Super!
 

apersson850

Aktiv medlem
Ett råd är att inte basera hanteringen av dina filer på vad de heter. Det ändrar sig hursomhelst, beroende på vilken kamera det är, hur den är inställd och vilket minneskort man sätter i. En del kameror, exempelvis 7D, låter dig ändra filnamnet hur du vill. De fyra första tecknen, alltså.
 
ANNONS