Annons

Mini-DV kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Lionheart

Aktiv medlem
Jag är intresserad av att köpa en mini-dv kamera som ska ligga i prisklassen 4000-7000 kr.

Panasonic GS-11 och GS-22, GS-55 är klart intressanta, såväl som Canon 700, 750i. Vet inte riktigt om jag ska lägga några tusingar till på analog in/ut och dv in/ut. GS11, GS22 har ju bara DV ut.
Det hade varit lite småtrevligt att kunna få in gamla vhs band med analog in funktionen men det är ju ingen extrem nödvändighet.

Det som är viktigt för min del är att den inte är för liten och att den har bra ergonomi, ser snygg ut och att den hellre tummar på bildkvalité än på ljudkvalitén.

Hur är det med 16/9 format? Är det så pass mycket dyrare att få med bra bild? Är det överhuvudtaget lönt att tänka på som glad amatör. 16/9 format för mig är rätt självklart egentligen med tanke på att de flesta nu äger en 16/9 TV och det är även framtidens format. Har sett att flera "billigare" dv-kameror har ett 16/9 läge men att folk klagat på att det blir sämre kvalité jämfört med att köra den i native 4:3.

Tacksam för råd och idéer om vad som är rätt för användning till familj, resor och för vanligt privat bruk.

Mvh / Dennis

Lionheart skrev:
Jag är intresserad av att köpa en mini-dv kamera som ska ligga i prisklassen 4000-7000 kr.

Panasonic GS-11 och GS-22, GS-55 är klart intressanta, såväl som Canon 700, 750i. Vet inte riktigt om jag ska lägga några tusingar till på analog in/ut och dv in/ut. GS11, GS22 har ju bara DV ut.
Det hade varit lite småtrevligt att kunna få in gamla vhs band med analog in funktionen men det är ju ingen extrem nödvändighet.

Det som är viktigt för min del är att den inte är för liten och att den har bra ergonomi, ser snygg ut och att den hellre tummar på bildkvalité än på ljudkvalitén.

Hur är det med 16/9 format? Är det så pass mycket dyrare att få med bra bild? Är det överhuvudtaget lönt att tänka på som glad amatör. 16/9 format för mig är rätt självklart egentligen med tanke på att de flesta nu äger en 16/9 TV och det är även framtidens format. Har sett att flera "billigare" dv-kameror har ett 16/9 läge men att folk klagat på att det blir sämre kvalité jämfört med att köra den i native 4:3.

Tacksam för råd och idéer om vad som är rätt för användning till familj, resor och för vanligt privat bruk.

Mvh / Dennis

Det där med 16/9 format kan du göra i datorn eftersom det enda som de billiga kamerorna gör är att lägga svart upptill och nertill på bilden... du tappar alltså bildkvalité hur du än gör.
Gå upp till 25-55 tusen så har du kanske anamorfisk 16/9 :)

Riktigt bra ljudkvalité får du bara med en bra extern mikrofon.. så då bör kameran ha uttag för en sådan och eventuellt ett fäste på kameran för att slippa ha mikrofonen i handen eller på ett stativ.

Men oftast så "räcker" det med en enklare kamera för semestervideo och liknande.. beror helt på hur avancerat man vill ha det.

Senast ändrad:
Tack, då vet jag att anamorfisk 16/9 i min dv kamera förblir en dröm =)

Kan du något om de specifika modellerna som jag tittat på? Kan du rekommendera någon i den prisklassen?

Själv använder jag bland annat Panasonic GS70 vilket är en 3ccd modell av GS50 som var förra årets modell av GS-55 .. jag har inte provat äldre eller nyare av Canon i den prisklassen.
Har bara en bekant som inte gillar sin Canon DM-MV600i (äldre modell av 700i).

Bekvämt med möjligheten att spela in VHS-band.

Jag skulle rekomendera att köpa GS-55 eller GS-33.

GS-55 ligger ju över din prisklass med sina 7913kr
GS-33 (saknar AV-in) ligger på 6383kr

(Priser från cyberphoto.se)

Du bör ha pengar över till DV-band och utrustning helt beroende på vad du har för behov t.ex: extrabatteri, hörlurar, stativ, väska, bra mikrofon och videobelysning...

Lionheart skrev:
Tack, då vet jag att anamorfisk 16/9 i min dv kamera förblir en dröm =)
...
Har inte kameran roterande frontlins och en vettig filtergänga så borde du kunna hitta en anamorfisk lins. De jag har sett är dock inte billiga.

davidvpt skrev:
Har inte kameran roterande frontlins och en vettig filtergänga så borde du kunna hitta en anamorfisk lins. De jag har sett är dock inte billiga.

Inte för att svaret var riktat mit mig men...
Kul! det visste jag inte :)
Nackdelen är iofs då att bilden ser mysko ut medans man filmar... hehe :p

notering:
Panasonic GS-33 & 55 modellerna har en 2-3mm djup icke roterande filtergänga av plast med diametern 27mm.

Jag hittade vid en snabb sökning ett pris på 699 dollar för en anamorfisk lins med 58mm gänga.

Senast ändrad:
Fast iofs om man nu vill använda 16:9 så vill man även ha progressive scan istället för interlaced... ;-)
och kanske även 24 fps :-D
Dyr men kul hobby :)

Jag slog till på budgetvarianten Panasonic GS-11 och fick väska, dv-band och mic på köpet.
Jag är nöjd det lilla jag filmat men till min fasa fanns det ingen dv-kabel med i förpackningen. Bara en USB-kabel och det hjälper ju inte om jag vill redigera i datorn.
Hur har dom tänkt egentligen? Det är ju ungefär som att köpa en VHS-video utan inspelningsmöjlighet =)

Kul att se hur fort det kan gå från tanke till inköp ibland (även om jag gissar att du kollat lite innan du la ut din fråga här).

Hu har du ju redan köpt så jag skall inte (och kan nog inte) komma med fiffiga inköps tips, videokameror känns ibland som en marknad som rör sig mer än digitalkamerorna, men det är nog mest inbillning från min sida... eftersom jag inte följer digital-kompakt marknaden.

Själv har jag en JVC GR-DV3000, som jag tycker funkar bra, men trots en 1.2 lins så tycker jag att det är svårt att filma inne. Som fotograf skulle man nog vilja ha enklare manuella inställningar, eller lättare kunna låsa exponeringen så att den inte pendlar upp och ner hela tiden. Men det kanske bara är att leta fram manualen...

Det jag också saknar på dessa lite enklare kamror är möjligheten att låsa nivån på ljudet. När jag filmade "mycket" (läs när kameran va ny) så funderade jag ibland på att ta med min minidisc för att ta upp ljudet på eftersom det ljud som blev i kameran var helt oanvänbart (ok, jag var taskig mot kameran också, försökte filma ett säckpipeband med 30mans trumkår).

Jaja, jag kan iaf komma med ett litet tips som inte är för sent... skaffa "Pinnacle Studio 9", det är ett mycket trevligt program som gör dina redigeringar till en fröjd, nästan helt utan förkunskaper.
I Windows XP skall visserligen Movie Maker 2 vara bra, men det är ingen dyr investering (ca 800:).

ANNONS
Götaplatsens Foto