Annons

Minneskort som ger mer bilder än det ska?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fnisseli

Aktiv medlem
Jag har köpt ett nytt minneskort och det står att det ska gå att få 291 bilder på största jpg, men när jag skulle ladda in bilderna var det 511 bilder. Och jag tror/tycker/känner/ att det är sämre kvalitet på dem. Vad kan ha hänt?

En .jpg har ju ingen fast storlek, det avgörs helt av hur detaljerat motivet är. På min 350d kan det skilja mellan 1,5 - 6 mb per bild.

Har du ställt in kameran på bästa kvalitet samt största antal pixlar?

pellepiano skrev:
En .jpg har ju ingen fast storlek, det avgörs helt av hur detaljerat motivet är. På min 350d kan det skilja mellan 1,5 - 6 mb per bild.

Har du ställt in kameran på bästa kvalitet samt största antal pixlar?

Ja, och hittills har alltid mina minneskort varit runtomkring den siffran (om inte exakt varje gång) men det här slår ju fel på över 100 bilder!

Min tanke är att minneskortet har en sämre kvalitet men kameran visar att det är den högsta kvaliteten. Kan det vara så?

Anneli Larsson (Fnisseli) skrev:
Min tanke är att minneskortet har en sämre kvalitet men kameran visar att det är den högsta kvaliteten. Kan det vara så?
Nej, så kan det inte vara. Minneskortet är bara en lagringsyta, precis som en hårddisk. Dålig kvalitet på minneskortet ska inte medföra att bilderna blir sämre.

orjanb skrev:
Nej, så kan det inte vara. Minneskortet är bara en lagringsyta, precis som en hårddisk. Dålig kvalitet på minneskortet ska inte medföra att bilderna blir sämre.

Vad jag menar är att det klickar någonstans mellan kameran och kortet som gör att kortet lagrar bilderna med en sämre kvalitet och därmed får plats med flera bilder, medan kameran visar att det ska vara den bästa kvaliteten.
Är detta möjligt?

Det känns i alla fall som något är fel men frågan är vad?
Alla tips är välkomna!

om bilderna har stora områden med samma färg på tex mycket blå himmel eller vita områden så blir bildfilerna mindre eftersom det går att komprimera ihop dom bättre. Det som står på kameran är bara ett ungefärligt värde. Det är inget konstigt i att du får plats med fler, eller färre. Själv fick jag in 450 bilder igår fast kameran sa 291 när kortet var formaterat. Då var inte kortet fullt. Var glad och fota på som vanligt :)

Nej, det är kameran som bestämmer kvaliteten på bilden. Minneskortet är bara en lagringsyta som egentligen inte ens vet VAD det är som lagras.

Hur stort tycker kameran att minneskortet är?

Hur stort minneskort har du köpt?

Hur stort säger datorn att minneskortet är?

erro.se skrev:
Nej, det är kameran som bestämmer kvaliteten på bilden. Minneskortet är bara en lagringsyta som egentligen inte ens vet VAD det är som lagras.

Hur stort tycker kameran att minneskortet är?

Hur stort minneskort har du köpt?

Hur stort säger datorn att minneskortet är?

hur kollar jag detta?

Det är 1 gb

Om du är osäker så varför inte ta två bilder med samma motiv med de olika minneskorten och jämför sen filstorlekarna.

Fnisseli skrev:
hur kollar jag detta?

Det är 1 gb

Nu vet jag inte hur din kamera funkar, men i någon meny borde du väl kunna se hur mycket utrymme som finns på kortet, inte bara hur många bilder kameran tycker att det finns plats för.

Sen vad datorn tycker: stoppa in kortet i en dator med minneskortsläsare, högerklicka på kortet och välj "Egenskaper" så ser du om även datorn tycker att det är 1 GB. Detta för Windows då förstås.

Eller har du råkat komma åt någon inställning i kameran så att du inte längre använder största bildstorlek eller högsta kvalitet?

erro.se skrev:
Nu vet jag inte hur din kamera funkar, men i någon meny borde du väl kunna se hur mycket utrymme som finns på kortet, inte bara hur många bilder kameran tycker att det finns plats för.

Sen vad datorn tycker: stoppa in kortet i en dator med minneskortsläsare, högerklicka på kortet och välj "Egenskaper" så ser du om även datorn tycker att det är 1 GB. Detta för Windows då förstås.

Jag vet inte om/var jag kan kolla det i kameran och jag vet inte om datorn har någon minneskortläsare. :(

Men jag ska försöka lista ut det!

erro.se skrev:
Eller har du råkat komma åt någon inställning i kameran så att du inte längre använder största bildstorlek eller högsta kvalitet?

Jag har inte råkat gå emot något på kameran. Det var nämligen min första tanke och det är kollat och helt uteslutet!

ANNONS
Götaplatsens Foto