Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minnespriserna - vad är det som händer?

Produkter
(logga in för att koppla)
Läste att Samsung nu börjar producera 2GB ramminnen... vojne! nån som minns när en hårddisk på 20MB (M!) räknades som stor... o vad den kostade då...

Jupps, den centrala hårddisken för hela datasalen när jag gick i skolan var på HELA 30MB. Det var grejer det. Datorerna i sig hade ju inga hårddiskar då.

Idag har jag lika mycket minne i min palmpilot som min första egna pc hade.

Grafikkorten idag har lika mycket minne som min första hårddisk egna hade.(250MB)

Damocles skrev:

Grafikkorten idag har lika mycket minne som min första hårddisk egna hade.(250MB)

...till min första dator fanns det bara en inbyggd diskettstation och ingen HD. Köpte sedan till en extern diskettstation och kände mig som om jag hade kommit till himlen.

Tänk er att ha ordbehandlingsprogrammet i en diskettstation ocg så kunde jag spara mina dokument på den andra, utan att först ta ut disketten med programvaran, det var höjden av lyx det...

...för att inte tala om när jag köpte till ett extraminne på 512 Kb alltså en 1/2 MB minne (totalt 1 MB minne) vilken lycka alltså...

...för att inte tala om den externa hårddisken som jag köpte till. Den var på hela 20MB och på den hade jag inte mindre än 3 olika Desktop Publishing-program + 2 ritprogram och 2 ordbehamdlare + några spel + några andra program också. Det var tider det...

:)Håkan

Damocles skrev:
Jupps, den centrala hårddisken för hela datasalen när jag gick i skolan var på HELA 30MB. Det var grejer det. Datorerna i sig hade ju inga hårddiskar då.
I skolans Compis-nätverk delade vi på en central hårdisk (Winchester) på hela 5(fem!) Megabyte. Det räckte i evigheter...

...till min första dator fanns det bara en inbyggd diskettstation och ingen HD. Köpte sedan till en extern diskettstation och kände mig som om jag hade kommit till himlen.

Mina första 3 datorer hade inte heller några hårddiskar, en hade inbyggd 5.25" diskettstation, C128D. En hade extern kasett och diskettstation vic20. En hade inbyggd 3.5" diskettstation och sen hade jag en extern också, Amiga 500. Dock fanns det ju hårddisk till amigan, men dyrt var det. Så min första hårddisk kom när jag köpte min första x86 PC.

I skolans Compis-nätverk delade vi på en central hårdisk (Winchester) på hela 5(fem!) Megabyte. Det räckte i evigheter...
Vi körde också Compis i skolan.

ANNONS
Götaplatsens Foto