Annons

Minolta dimage 7i och minneskort?

Produkter
(logga in för att koppla)

-big kahuna-

Aktiv medlem
Hej, köpte nyligen en Minolta dimage 7i och det är en grym kamera! Men jag upptäckte att när man tar filmsekvencer med kameran så är det ofta så att kameran antingen hänger sig när man avslutar filmningen, eller så blir det "card error" när man vill titta på filmen i kamerans playbackläge.

Varför kinkar det så här? Det känns ju knappast som det är riktigt som det ska? Jag har dessutom två olika minneskort av olika fabrikat (lexar och sandisk)och båda strular på samma sätt. Kan det vara fel på kameran?

MVH

Fredrik

Jag har också en Minolta Dimage 7i och råkar också ut för det du beskriver ibland. Det räcker dock med att stänga av kameran och sätta på den igen.

Jag har inte upplevt det så störande att jag funderat på om det är fel på kameran utan har kategoriserat felet som "digital vodoo".

Inget förvånar mig med vad som kan hända i datorer och en digitalkamera är ju också närmast att betrakta som en liten dator.

Ska kanske tillägga att min kamera hänger sig, så det enda man kan göra är att ta ur batterierna och sätta i dom igen. Är det detsamma för dig?

Jag hade en Minolta dimage F300 innan och den betedde sig aldrig så här...

-big kahuna- skrev:
Ska kanske tillägga att min kamera hänger sig, så det enda man kan göra är att ta ur batterierna och sätta i dom igen. Är det detsamma för dig?

Jag hade en Minolta dimage F300 innan och den betedde sig aldrig så här...

Det verkar ju vara snäppet besvärligare än vad jag upplever. Jag behöver bara stänga av och på kameran igen så fungerar det igen. Det bästa är väl att du kontaktar Minolta i Sverige och deras serviceverkstad i Solna i ditt fall får så ska ju inte kameran uppföra sig.

Okej, tack för svaret! Ja jag får ta och kontakta Minoltas suport, eller kanske cyberphoto där jag beställde kameran, jag har ju faktiskt bara haft den i 24 timmar :)

Mnoltan är kinkig på minneskort. Kolla vilka kort som finns upptagna på listan från Minolta ochanvänd dessa. Sandisk är ett hett tips på fungerrande kort, samt Lexar.

RolandM skrev:
Mnoltan är kinkig på minneskort. Kolla vilka kort som finns upptagna på listan från Minolta ochanvänd dessa. Sandisk är ett hett tips på fungerrande kort, samt Lexar.

Det är dessa två olika minneskort jag har :\ Börjar mer och mer misstänka något fel med kameran, eller snarare mjukvaran i den... Det fungerar ju klanderfritt vid vanlig fotografering.

-big kahuna- skrev:
Okej, tack för svaret! Ja jag får ta och kontakta Minoltas suport, eller kanske cyberphoto där jag beställde kameran, jag har ju faktiskt bara haft den i 24 timmar :)

Jaha, den är så ny men det gör ju förstås inte oron mindre för att det kan vara något fel. Jag är inne på min andra Dimage 7i. Jag köpte en i juni i år men voltade med kajaken förra söndagen och nu har jag fått min andra 7i som jag haft sedan i fredags kväll.

Men även med den så har det redan hunnit hända att jag råkat ut för att den visar "Card Error". Jag har dock inte funderat på om det har något att göra med vilket minneskort jag har i den. Jag har ett 256 MB Viking och ett 128 MB SanDisk.

Ska tänka på det framöver om det är någon skillnad vilket minneskort jag använder och rapporterar i så fall.

Inga problem alls

Känner inte igen dessa problem. har 4 olika minnes kort och aldrig upplevt några problem med det. Har hört att kameran kan va känslig på olika kort men jag skulle vilja säga tvärtom, Tycker den verkar klara just detta väldigt bra ovsett om de är rörliga eller stillbilder man tagit. Har precis köpt en Canon 10 D pga att Minolta inte verkar ha ambitioner att släppa en digital SLR. Så snart lär man ha en masa Minolta prylar till salu.

Jag har bara provfilmat några gånger med min & aldrig råkat ut för card error.

En viktig sak med digitalkameror i allmänhet & 7i i synnerhet är att formattera kortet ofta. När kortet är fullt så kopierar jag över bilderna från kortet till pc, sedan så formatterar jag det i kameran.

Det är alltså inte att rekommendera att tömma kortet genom att flytta över bilderna till PC. Istället så ska du alltså kopiera samt formattera i kameran.

Jag hade ett Sandisk 512 som kraschade, när vi sedan testade kortet hos min handlare så fungerade det i 5 olika digitalkameror men inte i min 7i samt i en 7hi, detta måste tyda på att 7-serien är kinkig på minneskort.

Larsa

Re: Inga problem alls

Norrbild skrev:
Känner inte igen dessa problem. har 4 olika minnes kort och aldrig upplevt några problem med det. Har hört att kameran kan va känslig på olika kort men jag skulle vilja säga tvärtom, Tycker den verkar klara just detta väldigt bra ovsett om de är rörliga eller stillbilder man tagit. Har precis köpt en Canon 10 D pga att Minolta inte verkar ha ambitioner att släppa en digital SLR. Så snart lär man ha en masa Minolta prylar till salu.

Tack! Det var värdefull information!

/Fredrik

ANNONS
Götaplatsens Foto