Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minolta srt101

Produkter
(logga in för att koppla)

katext

Medlem
Min fästmö tänker sälja sin Minolta srt101
Den är i nyskick trots dess höga ålder ca: 25 år
Hon ber mig kolla upp värdet och var gör man det bättre än här.
Är det någon som har en aning??

//Kjell

Den har nog knappast något ekonomiskt värde. Några hundralappar på sin höjd.

Däremot är det en enormt trevlig kamera. Jag började med en sån själv. Men som sagt, inget att sälja.

Ojdå det var inte mycket.
Vet inte om det förändrar något om jag skriver att nyskick verkligen är nyskick och att det antagligen bara är en film taget med den.
Hon fick den av sin pappa men varken hon eller han hade något intresse av fotografering.
Jag köper nog den av henne, det verkar vara en välbyggd kamera.

//Kjell

Om den verkligen är i nyskick så kan den ju kanske vara intressant för en samlare. Problemet är dock sannolikt att den marknaden är mättad, SR-T 101 var ju en ganska vanlig kamera. Hör med LP-foto.

De bjöd 300 kr för min för massa år sen, innan det digitala dödade marknaden för analoga kameror. Men den var ju inte heller i samlarskick förstås.

Den kameran bör ni behålla. Nästan outslitlig, mekanisk slutare. Behöver endast batteri till ljusmätaren. Mycket robust byggd. Det finns gott om beg objektiv som passar. Men som sagt mycket lågt andrahandsvärde.Just den modellen kom 1966 vill jag minnas. Den första spegelreflexen som mätte ljuset genom objektivet utan att man var tvungen att blända ner till arbetsbländare. Ersattes på 70-talet av 101b.

Tack för all upplysning & alla goda råd.
Jag skall testa den och se hur bilderna blir.

//Kjell

När jag jobbade som skolfotograf använde vi Minolta Srt på firman till porträttfotofgrafering. Då tog man i regel flera hundra exponeringar om dagen. Inga problem. F ö tycker jag att avtrycket på Minolta är trevligt, med tanke på att det är en mekanisk spegelreflex.

ANNONS
Götaplatsens Foto