Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Minox 8x11

Produkter
(logga in för att koppla)

brorgustav

Aktiv medlem
Jag har precis införskaffat en Minox B med fungerande ljusmätare. Det var lite av ett impulsköp, men är väldigt sugen på att testa kameran. Har en filmkassett och tänkte införskaffa, antingen en filmskärare eller lite färdigskuren film och framkall själv i den medföljande Minox dagsljusdosan.

Finns det någon här på fotosidan som använder dessa underbara små kameror?

Min första kamera var en Minox B, inköpt 1964. Tyvärr sålde jag den på sjuttiotalet. Någonting som jag alltid ångrat.

Olle

Jag använder mig av en Kiev 30, en kamera som tar 16 mm film. Jag tycker absolut att du ska prova din Minox då dessa små kameror är roliga att använda samt ger riktigt bra negativ.

http://www.subclub.org/

The Sub Club är en bra sida med mycket läsning. Den ger tips och idéer för hur man bl.a. skär till film i rätt storlek.

Lycka till!

Om du vill ha bilder utan för mycket korn, bör du använda lågkänslig film. T ex APX25, som fortfarande säljs under namnet Minopan 25 i färdigladdade kasetter.

När jag fotade med Minox var min favoritfilm Adox KB 14, som är samma film som dagens Efke 25.

Olle

ANNONS
Götaplatsens Foto