Annons

minska formatet??

Produkter
(logga in för att koppla)

picturina

Aktiv medlem
Hej hur minskar jag formatet på bilder för att de ska passa in på tex.tävlingar?eller att sända in för att få dem bedömda på fotosidan.tacksam för enkla instruktioner då jag inte är något data proffs. mvh e-k

Svårt att besvara din fråga utan att veta vilket program du använder för bildhanteringen.

Det blir nog litet jobbigt för dig att leta rätt på ett svar genom att söka själv i forumet eller på annat håll. I reglerna brukar det ju stå hur stora bildfilerna får vara. Åtminstone i alla versionerna av Photoshop och Photoshop Elements kan man gå in under menylisten, välja Bild och - eftersom jag har tyska versioner av Elements, heter det Skalieren, men jag tror det heter Storlek på svenska. Under den menyn kan man välja bildstorleken, antingen i pixlar eller mått i mm. Om man krymper en bild, får den färre antal pixlar och sämre upplösning, så jag brukar sätta litet grädde på tårtan med att klicka på Filter, Skärpa och välja mera skärpa. Tänk på att spara den krympta bilden som kopia, så att du har kvar originalet! Det kan vara bra att ha när du skriver ut bilden om du vill ställa ut den eller delta i någon tävling. Lycka till!

ANNONS
Götaplatsens Foto