Annons

Mitt mest använda fototillbehör

Produkter
(logga in för att koppla)

fotobollfoto

Aktiv medlem
För några år sedan köpte jag en Helinox Chair One. Den ligger alltid i fotoväskan, och jag använder den varje gång det vankas fotbollsfoto. Man sitter skönt. Kameran får bra stöd med armbågarna på knäna. Lätt och ledigt kan man följa med i händelserna på plan, eller luta sig skönt tillbaka när man vill det.

Vilket är ditt mest använda tillbehör, och hur använder du det?

Stolen uppställd inför match:
5A6D504C-E8BC-40C5-8C76-A8C898291EF4.jpeg

Det måste vara kameran. :)
Nej jag kan inte komma på något av samma kaliber som stolen. Stativ är umbärligt ibland. En gps-modul (GP-1) brukar jag ha på när jag inte är på hemmaplan. En black rapid kamerarem om jag behöver ha händerna fria.

Definitivt min Nikon SB-400 - eftersom Df inte har någon inbyggd upplättningsblixt...
(Om nu valt kamerahus resp. normalt utvald och anbringad optik inte skall räknas.)
_PIC0786_DxO+Odd_small.jpg

Ett vitbalanslock, alltså ett objektivlock som är halvgenomskinligt och matt vitt. Funkar bra för att ställa manuell vitbalans istället för att fippla med gråkort och det kan alltid sitta på objektivet. Detta är en enorm hjälp när man som jag använder Fuji, då Fujis autovitbalans är komplett värdelös och 100% oanvändbar.

Svår fråga. Mina tillbehör används lite ojämnt så det är svårt att avgöra.
Men en linsborste hamnar rätt högt upp på listan. Sådana har jag nyttjat ett stort antal gånger under de över 60 år som jag fotograferat och var nog kanske ett av de första tillbehör jag köpte för veckopengen. Ett Leitz bordsstativ har hängt med i över 50 år och bidragit till fina bilder som annars inte blivit av. I nyare tid så ligger kortläsaren bra till. Och datorn såklart, fast den och kortläsaren kommer ju in lite senare i den fotografiska processen. En annan trotjänare som använts en hel del är en blixt, en Nissin 360 TSO som jag fick av min fru när jag fyllde 40 år (rätt länge sedan alltså). Den fungerar med alla kameror jag har och har haft, från kompaktkamerorna till systemkamerorna, analoga och digitala.

Bortsett från kamera och objektiv då är det peak designs kamerarem. Klickar av den när jag är hemma och kör kameran direkt i handen men direkt jag går ut klickas den på och bärs runt halsen.

Olika varianter att skydda sig mot fukt, har alltid med mig en liten bit klippt pressening, den tar nog inte mer än 15x10x0,5cm i ett yttre fack i väskan. Har oftast med mig ett vikbart sittunderlag som även fungerar som knäskydd. Har vid vissa tillfällen med mig en yogamatta eller liggunderlag om jag ska fotografera vadare eller makrofoto en längre tid, har den iaf alltid i bilen. Allt för att kunna fotografera lågt

Förutom kamera och objektiv är det 2 tillbehör som alltid är med. Enbens stativet och en blixt.

Det lätta enbens stativet med tilt huvud används i princip alltid. Tror att det är det som gör att alla bilder jag tar blir i princip skarpa. Det har i sin tur gjort att jag har glidit över till att bara ta 1 eller 2 bilder efter varandra

Olika varianter att skydda sig mot fukt, har alltid med mig en liten bit klippt pressening, den tar nog inte mer än 15x10x0,5cm i ett yttre fack i väskan. Har oftast med mig ett vikbart sittunderlag som även fungerar som knäskydd. Har vid vissa tillfällen med mig en yogamatta eller liggunderlag om jag ska fotografera vadare eller makrofoto en längre tid, har den iaf alltid i bilen. Allt för att kunna fotografera lågt
Min väska som syns på bild innehåller liknande saker. Varav en vind- och regntät fleecefilt är mycket ofta använd. Jag släpar också med mig en större presenning av tältduk som lätt kan fästat över en målbur som står bredvid planen. Det ger en härlig regnskyddad kur för fler än en. En regnponcho som alltid ligger i väskan är också bra. Inte bara mot regn. Lika ofta mot elak blåst.

Definitivt min Nikon SB-400 - eftersom Df inte har någon inbyggd upplättningsblixt...
(Om nu valt kamerahus resp. normalt utvald och anbringad optik inte skall räknas.)
Visa bilaga 161206
Vad som ska räknas är helt upp till den som skriver. Fotohobbyn/-yrket tar oss till alla möjliga platser och situationer där våra tillbehör är det som gör fotograferandet möjligt, trivsamt, lustfyllt, eller inte.

Använder också Peak Designs kamerarem samt handlovsrem. Korta sträckor så använder jag bara handlovsremmen. Båda fästs i en arca platta som passar mitt lilla vandringsstativ och som också kan fästas i bärbanden på ryggsäcken med hjälp av en fästplatta. Handlovsremmen och arcaplattan sitter alltid på kameran så det får räknas som mest använda tillbehör.

Låter ju supersmart, var får man tah på sådana.
Ett vitbalanslock, alltså ett objektivlock som är halvgenomskinligt och matt vitt. Funkar bra för att ställa manuell vitbalans istället för att fippla med gråkort och det kan alltid sitta på objektivet. Detta är en enorm hjälp när man som jag använder Fuji, då Fujis autovitbalans är komplett värdelös och 100% oanvändbar.

ANNONS
Götaplatsens Foto