Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

mjukvara till bildbank

Produkter
(logga in för att koppla)

qxziw

Aktiv medlem
Jag är ute efter en mjukvara till min bildbank. Ett program där man kan lägga in nya bilder, sätta nyckelord på dem osv.

Det finns ju en uppsjö sådana program.
Men jag skulle vilja ha något som de stora tidningarna har. Eller något som är väldigt stort, med många användare.

Anledningen är att jag tror att om tjugo år kommer 70 % av bildbanksprogram och kanske alla program vara utbytta och då sitter man därmed sina bilder som var så ordentligt inlagda på en sin gamla hårddisk. Bilderna kommer säkert att gå att kolla på men det kommer nog inte gå att söka efter dem med det där gamla bra programmet.
Men jag tror att om man använder det absolut vanligaste eller största programmet som tidningar och andra använder borde det finns något alternativ i framtiden. Man kommer kanske att exportera och sen importera i ett annat program.

Det lättaste sätet är väl att döpa bilderna till nyckelorden och söka med windows/mac sökfunktion. Men jag är säker på att det finns något bra program.

/Henrik

qxziw skrev:
Jag är ute efter en mjukvara till min bildbank. Ett program där man kan lägga in nya bilder, sätta nyckelord på dem osv.

Det finns ju en uppsjö sådana program.
Men jag skulle vilja ha något som de stora tidningarna har. Eller något som är väldigt stort, med många användare.

Anledningen är att jag tror att om tjugo år kommer 70 % av bildbanksprogram och kanske alla program vara utbytta och då sitter man därmed sina bilder som var så ordentligt inlagda på en sin gamla hårddisk. Bilderna kommer säkert att gå att kolla på men det kommer nog inte gå att söka efter dem med det där gamla bra programmet.
Men jag tror att om man använder det absolut vanligaste eller största programmet som tidningar och andra använder borde det finns något alternativ i framtiden. Man kommer kanske att exportera och sen importera i ett annat program.

Det lättaste sätet är väl att döpa bilderna till nyckelorden och söka med windows/mac sökfunktion. Men jag är säker på att det finns något bra program.

/Henrik

Det bästa torde väl vara att lägga in informationen i bildens EXIF/IPTC fält.
Då följer ju infon med bilden oavsett vilket program som används.
Jag använder dock ACDSee och tror inte jag skulle kunna göra allt jag vill, genom att bara utnyttja EXIF/IPTC.

/Thomas

Ja just ja! Det är ju bra. Jag tänkte inte ens på det. De flesta bildbanks mjukvaror borde lägga in nyckelorden i exif-informationen. Så det jag vill ha nu är ett prpgram somm lagrar nyckelord i extif-informationen.

Jag skulle ändå vilja ha ett väldigt vanligt program. Jag förmodar at ap, scanpix och de andra bldbyråerna har egna program och inget som vanliga dödliga kan köpa? men dags och kvällstidningarna då, vad anväder dom sig av för program? Deras program borde väl lagra nyckelord i extif-informationen?

staika skrev:
Hej!
Jag använder Extensis Portfolio och är mycket nöjd med det. Särskilt deras sökfunktion.
www.extensis.com

Ja de programet verkar riktigt bra. Det sparade nyckelord och beskrivningen i EXIF-informationen.

Skulle vara roligt att se om det finns något mer bra program. Så ge gärna fler förslag

qxziw skrev:
Jag skulle ändå vilja ha ett väldigt vanligt program.

Fotostation finns det ett program som heter, och det är nog också hyggligt utbrett bland tidningar. Hur den senaste versionen är vet jag dock inte, har bara jobbat med en gammal version i mac-miljö.
Sen kan man ju inte utesluta att några tillräckligt stora tidningar kanske har fått sina arkiv- och sökprogram skräddarsydda.

Petigt påpekande ;-)
Nyckelord och sånt läggs i IPTC-fält. EXIF-fälten fyller kameran i.

Och det spelar som sagt ingen som helst roll vilket program du använder för att fylla i IPTC-fälten, så länge programmet följer standard och kan skriva ner data i bildfilen.

Jag använder iView Media Pro och är mycket nöjd.
http://www.iview-multimedia.com/

Microsoft har just köpt upp programmet, på gott och ont ...

ANNONS
Götaplatsens Foto