Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Multiexponering, två eller flera...

Produkter
(logga in för att koppla)

objernulf

Aktiv medlem
Jag använder främst dubbelexponering för att ge en liten softning av bilden. Det tar bort detaljerna och ger enligt mig en bättre upplevelse av motivet speciellt i skog.8255.jpg
 

esbtse

Aktiv medlem
Tack! Jodå, utanför Uppsala 2005.
Det var en bra kurs som fick in mig på rätt riktning för min fotografering. Därefter stärktes min fotografi av Terjes kurser samt under senare åren av konstfoto och kurser på högskolor samt distanskurser hos fotografer i USA..

En annan fråga om du tillåter, Jag fundera på att köpa D850 med vertikalgrepp då min D300 har slutat fungera i augusti eller vänta på D880. Tror du Nikon tar fram D880 eller skall jag acceptera att jag måste sikta in mig på en Z8?
 

objernulf

Aktiv medlem
Det var en bra kurs som fick in mig på rätt riktning för min fotografering. Därefter stärktes min fotografi av Terjes kurser samt under senare åren av konstfoto och kurser på högskolor samt distanskurser hos fotografer i USA..

En annan fråga om du tillåter, Jag fundera på att köpa D850 med vertikalgrepp då min D300 har slutat fungera i augusti eller vänta på D880. Tror du Nikon tar fram D880 eller skall jag acceptera att jag måste sikta in mig på en Z8?
Lite off topic men ok. Varför inte D810? Den är fantastisk, ett mycket stort lyft från D300 men i princip samma hantering. Visst, D850 är lite lite bättre men det är marginellt och kanske inte värt mer än dubbla priset. Jag tror att D880 dröjer liksom Z8. Z9 (för sport) kommer före.
D810 mot D850:
36 vs 45 megapixel är försumbart. ISO: kanske 1/2 steg skillnad i brus över 6400. 5 vs 7 bilder/s - försumbart för de flesta motiv
D vs Z:
Jag gillar optisk sökare. Viktskillnaden är försumbar om man tittar på hela utrustningen. Enda vitsen med Z skulle vara fokus peaking för äldre manuella objektiv
 

objernulf

Aktiv medlem
Ok, on topic denna gång.
Det är sällan jag gör dubbelexponering som inte syftar till softning men här är ett exempel.OB2_5641.jpg
 
Senast ändrad:

Tony johansson

Aktiv medlem
En annan fråga om du tillåter, Jag fundera på att köpa D850
En forumist länkade ett test på dynamiskt omfång mellan D800E, D810 och en D850, där det visade sig att D800E hade störst dynamiskt omfång av de tre, även om det var ytterst marginellt, (om det nu har någon betydelse för dig).

Det som talar till D850:s fördel är skärmen (men man kan bara vinkla den åt ett håll) och fokuspeaking, men den kan även fokusstacka själv, (dvs att den själv tar ett förutbestämt antal bilder med fokusförskjutning mellan varje exponering, automatiskt) plus en massa andra saker, naturligtvis.

Annars kanske en D800E skulle kunna duga, den får du säkert för en billig peng i dessa dagar.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag förstår inte det med vitbalansen, tar jag en multiexponering med nikon så hamnar temperaturen på ungefär 2800 och färgton på -119, om jag tar en bild så hade det blivit kanske 5000 och +5. Det går inte heller att ändra värdet, normalt kan man ju justera temperaturen några tusen utan alltför stor påverkan här kan man inte ändra mer än kanske +/-10 så blir det antingen grönt eller lila eller liknade
 

Citrin

Aktiv medlem
Vilken rolig utmaning Terje! Multiexponeringar kan sätta fantasin på hårda prov. Denna bild består av 7-9 exponeringar (minns inte exakt hur många) där jag ändrat position för varje exponering, täckt för linsen, ändrat inställningar m.m.
/ErikMånen i fönstret.jpg
 

esbtse

Aktiv medlem
Lite off topic men ok. Varför inte D810? Den är fantastisk, ett mycket stort lyft från D300 men i princip samma hantering. Visst, D850 är lite lite bättre men det är marginellt och kanske inte värt mer än dubbla priset. Jag tror att D880 dröjer liksom Z8. Z9 (för sport) kommer före.
D810 mot D850:
36 vs 45 megapixel är försumbart. ISO: kanske 1/2 steg skillnad i brus över 6400. 5 vs 7 bilder/s - försumbart för de flesta motiv
D vs Z:
Jag gillar optisk sökare. Viktskillnaden är försumbar om man tittar på hela utrustningen. Enda vitsen med Z skulle vara fokus peaking för äldre manuella objektiv
Jag tycker också bäst om optisk sökare. Funderat på D810 ordäntligt samt D500. D850 verkar vara en mer generell kamera som påminer om D500. Båda fungerar nog för landskap. Har läst att D810 har ett konstruktionsfel som medför att man måste justrera linernas autofokus ofta. Har mest manuella Zeiss optik och Nikon TC optik. Ekonomin ej bra just nu så jag spar pengar i väntan på att kunna fatta ett beslut. Hittar jag en välskött D810 så kan jag nog köpa den. Behöver ju också en backup kamera så D810 eller D850 är ej helt fel sedan kan jag vänta in D880/Z8. Fotograferar mest skog i ljussvaga miljöer med manuella optik. Har några autfokus telen dock om jag vill fotografera djur. Ej intresserad av Z9 det blir en proffskamera och kostar därefter.
 

esbtse

Aktiv medlem
En forumist länkade ett test på dynamiskt omfång mellan D800E, D810 och en D850, där det visade sig att D800E hade störst dynamiskt omfång av de tre, även om det var ytterst marginellt, (om det nu har någon betydelse för dig).

Det som talar till D850:s fördel är skärmen (men man kan bara vinkla den åt ett håll) och fokuspeaking, men den kan även fokusstacka själv, (dvs att den själv tar ett förutbestämt antal bilder med fokusförskjutning mellan varje exponering, automatiskt) plus en massa andra saker, naturligtvis.

Annars kanske en D800E skulle kunna duga, den får du säkert för en billig peng i dessa dagar.
D800E och D810 är intressanta som backup kamera. Jag saknar det och det straffade sig i somras när min systemkamera gav upp. Just nu ligger jag lågt då ekonomin ej är bra. Dock är jag osäker hur bra det är att köpa en begagnad Digitalkamera.
 
Senast ändrad:

afe

Aktiv medlem
När jag var ung och fattig (till skillnad från när jag nu är gammal och fattig) och fotograferade med film hände det ofta att jag växlade film i i kameran och inte riktigt hade koll på vilka rullar som var hur långt exponerade ...

Då kunde det bli en del ofrivilliga multiexponeringar, som ibland blev rätt bra :)

Visa bilaga 16338160391_7a4aa1ceb8_o.jpg

Bilden tagen under en fjällvandring vi gjorde i lumpen 1988 med en Minolta 9000.

För övrigt tycker jag tråden kan få handla om multiexponering och inte kameraval som diskuterats i ett flertal andra trådar de senaste veckorna ...
 

pdahlen

Aktiv medlem
Hade en bra tanke 💭 i morse, men det gick inte som jag hade tänkt, men då är det bra att titta i manualen (tyvärr efteråt). För nikon så måste man ta bilden inom 30 sekunder annars lämnar den multiexponering, det kan man ändra med vänteslägestimer c2 för min kamera ändrade den till oändligheten, och då ser det ut att fungera. Den drar ju mer batteri här, så det är bara tillfälligt. Men har man en plan med några timmar mellan exponeringarna så är detta bra att veta
 
ANNONS