Annons

Multiexponering, två eller flera...

Produkter
(logga in för att koppla)

Terje H

Aktiv medlem
Hade en bra tanke 💭 i morse, men det gick inte som jag hade tänkt, men då är det bra att titta i manualen (tyvärr efteråt). För nikon så måste man ta bilden inom 30 sekunder annars lämnar den multiexponering, det kan man ändra med vänteslägestimer c2 för min kamera ändrade den till oändligheten, och då ser det ut att fungera. Den drar ju mer batteri här, så det är bara tillfälligt. Men har man en plan med några timmar mellan exponeringarna så är detta bra att veta
Håller med dig! Längtar faktiskt tillbaka till den tiden då kamerorna hade manuell frammatning. Då kunde man bestämma sig EFTER en exponering om man ville göra en dubbelexponering, nu måste man göra det innan. Sedan stör det mig att funktionen stängs av efter ett tag, ett stort problem. Tidigare kunde man även ladda kameran med samma filmrulle och exponera den en gång till, vilket man naturligt nog inte kan göra idag. Annat än i efterhand i datorn såklart, vilket inte blir det samma.
 

apersson850

Aktiv medlem
På de Canon jag har, som supportar multiexponering alls, kan man börja en multiexponering med vilken gammal bild som helst. Vill man sedan lägga till en eller flera bilder till den första måste man ta dem alla i en sekvens.
 

ArneB

Aktiv medlem
Håller med dig! Längtar faktiskt tillbaka till den tiden då kamerorna hade manuell frammatning. Då kunde man bestämma sig EFTER en exponering om man ville göra en dubbelexponering, nu måste man göra det innan. Sedan stör det mig att funktionen stängs av efter ett tag, ett stort problem. Tidigare kunde man även ladda kameran med samma filmrulle och exponera den en gång till, vilket man naturligt nog inte kan göra idag. Annat än i efterhand i datorn såklart, vilket inte blir det samma.
Det fortfarande möjligt. Analogt finns kvar, annars går det bra med Canon.
 

Erik Normark

Aktiv medlem
Hade en bra tanke 💭 i morse, men det gick inte som jag hade tänkt, men då är det bra att titta i manualen (tyvärr efteråt). För nikon så måste man ta bilden inom 30 sekunder annars lämnar den multiexponering, det kan man ändra med vänteslägestimer c2 för min kamera ändrade den till oändligheten, och då ser det ut att fungera. Den drar ju mer batteri här, så det är bara tillfälligt. Men har man en plan med några timmar mellan exponeringarna så är detta bra att veta
Med Nikon Z finns inte denna tidsbegränsning, samt att du, liksom tydligen med Canon, kan välja valfri gammal bild att börja med.

Dom kreativa möjligheterna är onekligen större med digitala kameror än med analoga.
 

Terje H

Aktiv medlem
Med Nikon Z finns inte denna tidsbegränsning, samt att du, liksom tydligen med Canon, kan välja valfri gammal bild att börja med.

Dom kreativa möjligheterna är onekligen större med digitala kameror än med analoga.
Det har även funnits tidigare om man arbetar i raw, i Nikon kallas det ”bildöverlägg”. En form för digitalt kollage redan i kameran och inte i datorn. Egentligen inte det som ursprungligen kallas multiexponering, utan befinner sig i någon form av gränsland.
 

apersson850

Aktiv medlem
Vilket kräver mycket tankearbete och experimenterande om det verkligen ska bli bra.

Här är en dubbelexponering, gjord direkt i kameran (Canon 1DX), av det klassiska motivet med en större måne. Men färgen på omgivningen influerades lite väl mycket av himlen runt månen.
Min egen erfarenhet av dubbel- eller multiexponeringar är att de oftast blir gräsligt dåliga. Något flera av bilderna i tråden här stödjer.
 

Terje H

Aktiv medlem
Vilket kräver mycket tankearbete och experimenterande om det verkligen ska bli bra.

Här är en dubbelexponering, gjord direkt i kameran (Canon 1DX), av det klassiska motivet med en större måne. Men färgen på omgivningen influerades lite väl mycket av himlen runt månen.
Min egen erfarenhet av dubbel- eller multiexponeringar är att de oftast blir gräsligt dåliga. Något flera av bilderna i tråden här stödjer.
Jag skulle nog inte gå så långt och säga att flera av bilderna i tråden är gräsliga, ser det inte som min uppgift att döma andras bilder på det sättet. Men generellt finns det många gräsligt dåliga bilder inom alla kategorier, vilket är så det måste vara då vi alla är på olika platser i utvecklingen som fotografer. Min egen erfarenhet generellt är att det är bättre att motivera än att kritisera, då motivationen leder framåt mot nya bilder och kritiken ofta begränsar till vad man inte bör/ska göra. Mer än en gång har man sett att begränsningar inte leder framåt.
 

Citrin

Aktiv medlem
Här kommer en bild till. Multiexponeringen består av ca. fem bilder med olika inställningar och utsnitt. "Berget" i bakgrunden är i själva verket två stenar mindre än en meter tvärsöver.

Om man fotar i RAW (med min Canon) kan man plocka fram bilden när som helst och fortsätta exponera den, även om man stänger av kameran emellan. Eller är det detta som kallas bildöverlägg? Har aldrig riktigt fattat skillnaden.Skenet.jpg
 

PMD

Aktiv medlem
Om man fotar i RAW (med min Canon) kan man plocka fram bilden när som helst och fortsätta exponera den, även om man stänger av kameran emellan. Eller är det detta som kallas bildöverlägg? Har aldrig riktigt fattat skillnaden.Visa bilaga 151460
Det är "bildöverlägg". Dubbelexponering på samma sätt som med film kan man förstås inte göra med en digitalkamera.
 

bach7617

Aktiv medlem
OK! Jag bidrar med en analog dubbelexponering tagen i New York 1991. Jag hade köpt lite utgången film och körde några rullar ett par gånger. Den här blev så mycket bättre än resten... Bilden tagen bl a på Broadway består av krigsveteraner som är på väg till en julmarknad för att samla in pengar.
.C4497AD3-DA8C-42B4-8488-3DC83D121B3A.jpeg
 

esbtse

Aktiv medlem
orbunke-bw.jpg
En bild från 2010 dubbelexponering med en bild ur fokus för att täta till bilden.
sjo.jpg
En bild från 2010 multipel exponering med där kameran flyttas och vrids för att täta till bilden.
 
Senast ändrad:

Hujeta

Aktiv medlem
Från i förrgår. Taget med XT2 i Acros filmsimulation med den inbyggda double exposure inställningen.
Fler bilder:
@sufstreet
Visa bilaga 151349
Visa bilaga 151350
Visa bilaga 151351
Wow vilka bilder! Definitivt utställningsklass i mitt tycke. Har du nån pejling på om denna fuktion finns i XT1 också? Jag blev väldigt intresserad av att testa detta.

Och tack till Terje som startade tråden, som alltid är det kul att läsa dina tankar och kreativa idéer.
 

Jonah Lake

Avslutat medlemskap
Wow vilka bilder! Definitivt utställningsklass i mitt tycke. Har du nån pejling på om denna fuktion finns i XT1 också? Jag blev väldigt intresserad av att testa detta.

Och tack till Terje som startade tråden, som alltid är det kul att läsa dina tankar och kreativa idéer.
Tack XT1an har double exposures också.
Vrid på vänstra ISO från S till där det är två fyrkanter.
Här är några till med XE1 och XS10
@xftales
DSCF5012-01-01.jpeg
Visa bilaga DSCF5734-01.jpeg
DSCF6720-02.jpeg
 

naturhesse

Ny medlem
En dubbelexponering änvänt Olympus om d mark ll. Det ni ser på bilden finns inte längre. De har grävt sönder där bilden är tagen för de håller på och bygga en till/på fart till E16.
 

Bilagor

Hujeta

Aktiv medlem
Tack XT1an har double exposures också.
Vrid på vänstra ISO från S till där det är två fyrkanter.
Här är några till med XE1 och XS10
@xftales
Visa bilaga 165198
Visa bilaga 165199
Visa bilaga 165200
Bilden på tjejen &elden är ju urläcker! Tack för tipset, var ju busenkelt att komma igång när man väl förstod vad det läget var till för (har snubblat dit förut och fattat nada). Väldigt hjälpsamt av tekniken att kunna komposera direkt på EVF:en. Det här ska utforskas framöver!

Här är mitt första test:
DSCF5934.JPG
 
ANNONS