Annons

Musen som arbetsredskap

Produkter
(logga in för att koppla)

Maxe

Aktiv medlem
Jag tycker det är svårt att arbeta i PS med mus. Speciellt när man skall markera områden på frihand. Det kan vara så att jag har helt fel mus eller om det lönar sig att ställa hastigheter i Windows eller liknande trix.

Något som säkert är bättre är väl någon typ av ritpenna istället, är det någon som har koll på vad man skall ha för prylar här. Det jag är ute efter är en prisvärd lösning som avsevärt förbättrar redigeringen av bilder.

Det kan ju vara så att någon har en mus som fungerar klockrent också, då är jag nyfiken på vad det isåfall är och om Ni gjort några specialinställningar för att få detta att rocka.

Mvh

Johan Maxe

En optisk mus av något slag och en bra musmatta kan ju hjälpa en del. Möss med kula i blir ju ofta fulla med skit och hackiga..

Ritpenna är inte så våldsamt enkelt som det verkar, tycker jag personligen i varje fall. Jag har en förvisso ganska gammal Wacom, men jag tycker ytan är helt sjuk. Jag gillar inte alls känslan av att använda den, ett tag la jag till och med ett tunnt papper mellan för att få en mer papperslik känsla.

Rekommenderar starkt att skaffa en ritplatta, jag har en Wacom i A5-storlek som jag knappt klarar mig utan längre. Blir en helt annan sak jämfört att arbeta med musen. Jag köpte en relativt billig men tycker att det räcker gott.

/Micke

Jag har själv en nyare Wacom och tycker den är underbar när man använder PS och rekomenderar varmt.

Tar en liten stund att vänja sig men sen vill man inte byta tillbaka. Fördelarna är bl a att markören alltid hamnar där du pekar och att du kan editera tryckkänsligt.

Rekomenderas varmt

Tack för kommentarerna, jag har en ny optisk råtta som jag skall testa med men den tillhör nya datorn och den har jag inte konfigurerat upp än.

Annars verkar Wacom vara något att kolla närmre på.

Tack för tipsen.

// Johan

Vilken platta från Wacom rekommenderas till vettigt pris?

Satte och jobbade med en snabbmask idag och kom på att det måste vara underbart att kunna ändra storlek på penseln och ändra mellan rita/sudda med enkla knapptryckningar och tryckkänslighet.

Läste lite på IDG's testcentrer där de var mycket nöjda med modellen de testade. Den enda synpunkten var ju att i A6-format och stor skärm/upplösning så blir små rörelser på plattan stora utslag på skärmen.

De hade även testat en platta i A4 format från Trust, vilken IDG tyckte var bra men en läsare sågade vid fotknölarna. Läsaren ägde tidigare en A6-platta från Wacom. Litar nog mer på läsaren än IDG . . . .

tyckte verkligen IDG att trust var bra??
jag sågade dom defintivt ännu längre ner än vid fotknölarna.
wacom är så många miljoner gånger bättre att det är som att kasta pengar i sjön om man köper trust.

Jag tycker att även optiska möss kan ställa till det lite i Photoshop.
Jag är numera väldigt skeptisk till ritplatta då jag aldrig riktigt testat en länge. Känns som det är något som tar lång tid att lära sig att hantera.

Jag skaffade en av Logitechs laser mus. (MX1000) Just för att jag jobbar mycket i photoshop med extract m m. Så jag ställer väldigt höga krav.
Men jag kan verkligen rekommendera den om man är van vid att använda möss. Den läser på vilket underlag som helst o hakar inte upp sig, samt att den är billig numera. ;)

wacom rockar

jag använder alltid ritplatta vid arbete i ps numer och har gjort så sedan 2001, rekommenderas varmt! Just nu har jag en a6 som kostade runt 1200 (för ett par år sedan), tidigare hade jag en a5 som tyvärr gick hädan.
Rent kvalitetsmässigt ser jag inga problem med att ha "bytt ner mig" i storlek,men jag har ganska lätt för att anpassa mig...
Köp köp köp!

Maxe skrev:
Nä, de är väl knappast kända för att göra kvalitetsprodukter till folket....

Betyg 9/10 måste väl anses som bra. Läs testet här.
hm. jag undrar verkligen om dom faktiskt testade brädan eller om dom bara skrev ner nåt efter att ha läst den tekniska beskrivningen i bruksanvisningen.
9/10 i betyg är för mig så fullkomligt åt skogen att jag faktiskt misstänker just det.
trust är verkligen ett bottennapp.

Kan bara hålla med alla andra Wacom ägare, är definitivt värt att skaffa en Wacom (i valfri prisklass).
Okej, kan ta lite tid i början att lära sig att punkt X på ritbrädan är snarlik punkt X på skärmen, i början blir det oftast att man släppar muspekaren fram å tillbaka på skärmen (så som man jobbar med vanlig mus)
Nu går det iofs. att ställa in pennan så att den funkar som en vanlig mus.

Men när man väl fått in snitsen med bräddan så går tex friläggning / maskning väldigt fort, så smidigt att kunna ställa in både penselstorlek och opacitet beroende på hur hårt man ritar (Finns även massor med andra inställningar (beroende iofs. lite på vilken model man väljer, va så förrut iaf.)

Ritar man tex med mus så är en sak som pennan gör väldigt enkelt, just lutning på pennan, beroende på vilken vinkel som pennan har så blir penseln olika, just den här funktionen kan vara en sådan som bara finns till de lite dyrare modellerna. (va så förr.)

Att använda mus tillsammans med PS är som att spela piano med boxhandskar. Prova Wacom Graphire 3. Jag betalade 995 kr. Jag är helnöjd. Har även provat Trist, öhh, jag menar Trust ;-). Inte så bra.

FlashGordon skrev:
Att använda mus tillsammans med PS är som att spela piano med boxhandskar. Prova Wacom Graphire 3. Jag betalade 995 kr. Jag är helnöjd. Har även provat Trist, öhh, jag menar Trust ;-). Inte så bra.
hahaha!! :eek:D tack för ett skratt i natten! ;o)

Det var länge sedan tråden var aktiv, men jag provar att få svar ändå.
Jag planerar köpa en Wacom Graphire 4 (Dustin är billigast, men det är en annan sak)
Jag Photoshopar ganska mycket, då inser jag fördelarna med ritplatan.
MEN, vad har ni, som använder ritplattor, för erfarenheter att använda ritplattan/pennan som MUS i vanliga Windows arbete, så som i utforskare, ordbehandlare, webnavigering och liknande?
Jag sitter ganska mycket framför datorn och musarmen är ett stort problem. På Wacoms sida säger de att pennan är mycket mer ergonomisk.
Ett alternativ kan vara att använda penna-mus parallelt, men jag har känslan att pennan är mer avlastande ändå.
Vore tacksam för era synpunkter i den här riktningen.
/Fred

ANNONS
Götaplatsens Foto