Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Musikfestivalen FolkFest kräver bildrättigheter av fotografer

Produkter
(logga in för att koppla)

JohLun

Ny medlem
En festival i Lidköping kräver rätt att använda alla bilder som ackrediterade fotografer tar på festivalen. Vad tycker tycker ni och hur skulle i agera som fotograf eller ansvarig utgivare?

Läs artikeln här: http://t.co/AEwLfxV

Kan inte tänka mig att det finns någon ansvarig utgivare värd namnet som ens skulle överväga att gå med på det. Och jag har svårt att tro att det finns några seriösa fotografer som gör det.

Det verkar vara den allmänna inställningen, jag kommer också avstå från att göra något reportage från festivalen på de premisserna.

Det står ju så här med.

För så länge man betalar entré fick man enligt pressansvarig “göra som man vill”.

Så betala entre

Om man går som privatperson.

Varför ska man komma in gratis bara för att man ska fota där ??
antingen går man dit som privat person eller så får man kanske dela sig av bilderna
om man vill gå in gratis.
Jag hade gärna delat med mig av lite bilder för att slippa betala 300 kr för inträde till
STCC som gick ihelgen.

antingen går man dit som privat person eller så får man kanske dela sig av bilderna
Jag hade gärna delat med mig av lite bilder för att slippa betala 300 kr för inträde till
STCC som gick ihelgen.

Frågan är väl snarast varför yrkesarbetande fotografer som har någon form av uppdrag, skall tvingas att ge bort bilder till Folkfest.

Gällande just STCC, så är de riktigt hårda med ackrediteringar.
Just för att försäkra sig om att det är endast är arbetande fotografer som får ackr.
http://www.stcc.se/inside-stcc/media/

Personligen är jag sugen på att fråga Elieen, som ju står bakom Folkfesten, kan tänka sig att ge gratis, privata, spelningar till de fotografer som ev. bevakar deras arrangemang?

För rent priniciellt är det samma sak som de själva frågar efter.

STCC som gick ihelgen.
Du misstolkar det jag skrivit. Jag skrev aldrig gratis. Jag skrev bara att förutsättningen var att man var där som privatperson.

ANNONS
Götaplatsens Foto