Annons

När kan PS CS5 köpas?

Produkter
(logga in för att koppla)

laibach

Aktiv medlem
Det har väl inte undgått många att Photoshop CS5 sjösätts den 12 april.

Men när kommer den att kunna köpas/levereras i engelsk version? Är det from den 12 april eller har det tidigare varit så att leveranserna börjar senare än själva "släppet"? Någon som vet?

Ja, det är det jag också tror, att den bara lanseras men inte kommer att kunna köpas i april. Men jag vet inte hur det har varit tidigare versioner.

Det har väl inte undgått många att Photoshop CS5 sjösätts den 12 april.

Men när kommer den att kunna köpas/levereras i engelsk version? Är det from den 12 april eller har det tidigare varit så att leveranserna börjar senare än själva "släppet"? Någon som vet?

Varför inte kontakta Adobe och ställa frågan till dem? De bör ju rimligtvis ha en viss aning om när Photoshop CS5 börjar säljas.

Någon som kan uttala sig om de förväntade skillnaderna? Jag såg en film om "content aware editing" som visade lite lagom spännande plåsterpenselarbeten. Kanske cool, men ljummet intresse från min sida som ett skäl för byte från CS4 (har en CS3 på annan dator också, och gillar CS4's interface med lagerredigeringspaletten bättre - men eg. inte så att det skulle räckt för att motivera byte).

Har en 64 bitars processor (och CS4 64bits), har sett ett rykte om att "fler filter i CS5 ska vara 64 bits". Någons relevans i det, och ärligt talat, någon reell skillnad?

Har jag förstått det hela rätt så ska brusreduceringsmekanismen vara bättre också samt en "warp"-funktion vara tillagd som gör det enklare att rotera kroppar (människor, huskroppar etc) etc.

Nackdelen med 64-bit är att viktiga plug in från Nik inte stödjer cs i 64-bitversionen.

Ok tack för info.

Men hmm, har problem med några äldre plugins i CS4 64bits som funkar fint i CS3, kan det vara samma sak som strular där!?

Har man 64-bitars installerar man samtidigt (vare sig man vill eller inte?) 32-bitarsvarianten. Ska man alltså installera plugins i den, det låter ju minst sagt lite efterblivet.... :-(

(ursäkta lite OT här)

Jo, så har jag förstått att man ska göra. Nu äger inte jag NIK-plug ins ännu så jag vet inte. Men så har jag förstått det. Antar att samma sak gäller vissa plug ins från andra tillverkare.

Ok tack för info.

Har man 64-bitars installerar man samtidigt (vare sig man vill eller inte?) 32-bitarsvarianten. Ska man alltså installera plugins i den, det låter ju minst sagt lite efterblivet.... :-(

Så här skriver Nik själva på sin hemsida:

At this time, Nik Software products are not compatible with the 64-bit version of Photoshop CS4 on a Windows 64-bit operating system. While native 64-bit support is being considered, current Nik Software products (Dfine 2.0, Viveza 2, Color Efex Pro 3.0, Silver Efex Pro, and Sharpener Pro 3.0) will work in the 32-bit version of Photoshop CS4 that is available with all installations of CS4 on 64-bit operating systems. Click here to find out how to install them into the 32-bit version of Photoshop CS4.

Varför inte kontakta Adobe och ställa frågan till dem? De bör ju rimligtvis ha en viss aning om när Photoshop CS5 börjar säljas.

Jag ringde och frågade, men precis som någon redan svarat så hänvisade de till att ringa på måndag igen. De kunde/ville inte tala om någonting angående släpp eller när den går att köpa/ladda ned från deras Adobe shop.

Vi får tålmodigt vänta några dagar till.

Photoshop CS5 kommer att komma ut någon gång i början av Maj. Kan säga det är riktigt grymt ! Finns en del häftiga nya verktyg t.ex som CAF (Content Aware Fill). Ett verktyg som gör det mycket lättare att klona bort saker.

ANNONS
Götaplatsens Foto