Annons

När man går i stå?

Produkter
(logga in för att koppla)

Arleklint

Aktiv medlem
Jag känner att jag fastnat i ett ekorrhjul när det gäller foto. Varje gång jag ger mig ut för att fota naturen tänker jag i samma spår som sist. Det kommer inga nya frächa idéer. Inget riktigt nytt. Allt blir en återupprepning av vad jag och andra redan gjort.

Fågel, blomma, insekt, fågel, blomma, insekt, alltid i samma morgonljus... typ. Det blir för mig lite tråkigt och upprepande istället för skapande.

Mitt sätt att försöka bryta det blir att lägga naturen på hyllan och istället fota nått helt annat. Säkert något som andra gjort, men ändå nytt för mig.

Hur gör ni?
Hamnar ni i ekorrhjul?
Hur bryter ni dom?

Jag har inga såna problem, då jag fotograferar mycket mer än bara naturbilder.

Fast jag har heller aldrig känt att det inte finns nya spännande bilder att ta i naturen..(även när motivet är det samma)..finns alltid nya vinklar..perspektiv, färger och ljus.

Så är det för mig :)

En ny vinkel på en fågel ser inte jag som så väldigt revolutionerande.... Det är väl snarast svårt att göra exakt samma två gånger ;)

väldigt revolutionerande....? Jag har inga såna ambitioner (väldans få bilder som kan kallas det överhuvudtaget), jag tar bilder som jag tycker är bra och spännande..där ligger min ambition med mina bilder..och jag tröttnar inte på naturen..hittar nya bilder hela tiden.

Som mina björkbilder..tar nya varje år på samma ställe..och jag tycker att jag kan få nya och spännande bilder varje år.

Senast ändrad:
Visst finns det hela tiden nya saker i naturen.. jag håller absolut med dig, men jag upplever inte att det räcker för att komma ur ekorrhjulet. Det väcker inte de nya känslor, tankar och reflextioner som en kamera skulle kunna göra.

Min tanke med denna tråd är att diskutera om man fastnar i "ekorrhjul" och hur man kan komma loss.

Min tanke var inte att diskutera enskilda fotografers bilder ;)

Ursäkta..men jag svarade på din fråga "Hamnar ni i ekorrhjul?" mitt svar var nej..och naturligtvis med en motivering.

Får jag passa på att tipsa om en bok i ämnet..
Freeman Patterson har skrivit en bok som heter "Photography and the art of seeing". ISBN 1-55013-099-4

En toppen bok, den tar upp en massa exempel på hur man ska göra om man fastnat. Små, små uppgifter för att utveckla sig. Kika på den!

Jonas Hägglund
http://www.jhphotography.se

Sen tror jag oxå att fotografera andra motiv än naturbilder kan vara stimulerande när man går tillbax till naturfotograferandet..så jag tycker absolut du gör rätt som testar andra fotoområden.

Hamnar ofta i det där berömda ekorrhjulet, men är oxå rätt duktig på att ta mig ur igen... Försöker konsumera så mycket bilder och konst som möjligt och av varierande slags..

och varför inte gå ut utan kameran för en gångs skull, finns inget som tänder skaparglädjen som förbannelsen över varför man inte hade med sig kameran just då... Tja, kanske lite luddigt, men det funkar för mig.

Nu ska vi se ...

Byt miljö, men göra samma sak, låtsas att t ex ... staden är naturen, vilka macrobilder kan man ta där? Vilka vyer?

Fundera på bilder som du tycker är ointressanta, kan man göra dem på nå't kul sätt?

Om bilden inte bygger upp sig för dig, bygg upp bilden! Fram med trolldegen, leksakerna, leta i skåpen hemma, trädgården, lampor och ljus och bygg miljöerna. Experimentera!

Utmana dig själv, välj 50 mm brännvidd, bländare 8 och tid 1/125, vad/när/hur kan man fota då?

Testa nya filmer för "fel" motiv (porträttfilm för naturfoto).

Byt tid på dygnet, hur får man bra naturbilder mitt på da'n?

Lek i photoshop med att klippa och klistra, för att hämta inspiration till nya motiv/sätt att fota.

Detta kanske man bara gör i början ... men leta former t ex, bestäm att saker ska vara runda i bilden, och fota sån't, en massa olika motiv. Eller färger ... eller nå't.

Samma motiv vid olika tidpunkter på da'n/året.

Var lite som jag kom på nu på stört i alla fall.

Kim10D skrev:
Sen tror jag oxå att fotografera andra motiv än naturbilder kan vara stimulerande när man går tillbax till naturfotograferandet..så jag tycker absolut du gör rätt som testar andra fotoområden.

Jag har fotat mycket olika saker i mina dar även om naturen är det som präglat mig på just fotosidan, men nu skall jag testa nått jag var för feg för tidigare... för jag är faktiskt rätt blyg ;)

caro skrev:

Det där tycker jag är en viktig punkt..det går faktiskt att få fina naturbilder mitt på dagen i starkaste solljus..och det är en bra utmaning..man får inte det fantastiska morgon/kvällsljuset..utan måste få bilden intressant ändå.

caro skrev:
Nu ska vi se ...

Byt miljö, men göra samma sak, låtsas att t ex ... staden är naturen, vilka macrobilder kan man ta där? Vilka vyer?

Fundera på bilder som du tycker är ointressanta, kan man göra dem på nå't kul sätt?

Om bilden inte bygger upp sig för dig, bygg upp bilden! Fram med trolldegen, leksakerna, leta i skåpen hemma, trädgården, lampor och ljus och bygg miljöerna. Experimentera!

Utmana dig själv, välj 50 mm brännvidd, bländare 8 och tid 1/125, vad/när/hur kan man fota då?

Testa nya filmer för "fel" motiv (porträttfilm för naturfoto).

Lek i photoshop med att klippa och klistra, för att hämta inspiration till nya motiv/sätt att fota.

Detta kanske man bara gör i början ... men leta former t ex, bestäm att saker ska vara runda i bilden, och fota sån't, en massa olika motiv. Eller färger ... eller nå't.

Samma motiv vid olika tidpunkter på da'n/året.

Var lite som jag kom på nu på stört i alla fall.

Jag fastnar för flera saker i det du säger..

det första:
Att fota i staden. Det skall det bli.. Jag vill hitta nya saker jag kan utveckla.

Nya filmer
Jajjamensan. Nu skall jag försöka återtänka hur man fotade svartvitt! Kornigt!

Photoshop:
Det är jag dålig på, här finns mycket att utveckla. Som "skogsmulle" har jag ju avhållit mig från sånt och därmed inte övat på det. Här finns utvecklingsmöjligheter.

Tack!

Senast ändrad:
Jag har avstannat helt i Natur fotograferingen nu, modellbilder är det som gäller.

Jag tycker själv att jag har kommit långt i konsten att fotografera modeller.

Jag har försökt hålla mig ifrån fotosidan för att inte bli påverkad. För det är ju för mig som bilderna betyder mest! Ingen annan. (om man inte ska sälja bilder självklart)

/Adam
www.modellbilder.com

Jag har flera hobby´s...jag spelar gitarr...jag tränar....och jag fotar. Dessutom reser jag i jobbet så miljöerna ändras mycket.
Tycker du skall ta en paus...rikta din energi åt andra håll så kommer du komma tillbaks med ny inspiration!!

Lycka till!

Jo, även jag har musik som intresse, men jag tror inte att jag vill släppa fotot i väntan på inspiration. Jag väljer nog att fota helt andra saker som kanske i sin tur senare kan ge idéer i mina naturbilder... eller kanske bli en ny huvudfåra. Vem vet? Man måste ju prova och leka.

ekorrhjul hamnar jag nog rätt sällan i, antingen så rör jag på mig eller så står jag helt still.
( jag hoppas iallafall att det inte är ett ekorrhjul jag går i när jag går)

camilla tog ju upp en massa bra tips, ska se om jag kan komplettera lite -

våga vara motvalls och våga gå i en motsatt riktning. du har säkert nån typ av foto "som absolut inte är din grej" och som du därför inte har testat. därför kan du inte veta om det inte är din grej egentligen. prova, bara för att vara motvalls om inte annat ( kanske får du några spännande bilder också)

gör en simpel lådkamera. för mig brukar det vara bra att gå ner till en väldigt basic nivå ibland. kan vara rätt skönt, man släpper ambitionerna också, man vet vilka förutsättningar man utgår ifrån liksom. därmed inte sagt att bilderna kan bli jättebra, säkert mkt just därför. man fokuserar på att få det så bra som möjligt utifrån de förutsättningarna man jobbar.
hur som helst lådkamerabygga kan få mig att hämta ny kraft, sen kan jag gå in och hämta den vanliga kameran igen.

ANNONS
Götaplatsens Foto