Annons

När ni köper begagnat - så undrar jag om...

Produkter
(logga in för att koppla)

tender7

Aktiv medlem
Hej Bästa Canon-forum-läsare!

En fråga om vad Du tycker är viktigt för dig, i en köpprocess av ett begagnat lite dyrare DSLR systemkamerahus av typen tex. Canon EOS 1D Mark IV?

En stilla undran - när ni köper begagnat - tex. en proffs-systemkamerahus från Canon så undrar jag om det har betydelse för er köplust om kameran säljs tillsammans med alla originaldelarna inklusive originalkartongen, och kanske även helst med ägarens inköpskvitto?

Jag har funnit en Canon 1D-typ av kamerahus (har aldrig ägt en Canon EOS 1Dtyp förut!) och den ena av säljarna har enbart ett "naket" kamerahus och med minst två (2) ägare, (som gått minst 20 000 exponeringar kameran, som iochförsig är god för 300 000 exponeringar), laddare och ett batteri, medan den andra kameran av samma typ, som är något dyrare och det skiljer en del i priset, för det första:
har inköpskvitto, har alla originaldelarna som följde med vid inköp, och även originalkartongen med manualen etc, och dessutom ett extra laddningsbart batteri och som dessutom bara har gått 8000 exponeringar och är ca ett år gammalt till skillnad från den andra som är äldre med en lite osäker historik.
(Prisskillnad utan prut är ca 4000Kr.)

Jag har en vag "magkänsla", att jag kanske hellre betalar anigen mera för en kamera, som är köpt helt ny av EN ägare och som dessutom verkar vara noggrann och trygg och kan redogöra för alla detaljer om kameran.

Man köper kanske inte en DSLR kamera varje dag eller hur ;-) som dessutom kostar en heldel! Ja allt är ju relativt!

Det vore kul om någon här på FS Canon forum, kanske hade lust och kunde vid tid och tillfälle dela lite tankar med mig, just kring ditt resonemang kring ett noga övervägt beg.köp av en lite granna dyrare proffs 1D-kamera från Canon!

Önskar er alla en riktigt god fortsättning på detta fortfarande rätt nya år 2013!

Vänliga hälsningar

Carl
 

Torbjörn Andersson

Aktiv medlem
Hej Bästa Canon-forum-läsare!

En fråga om vad Du tycker är viktigt för dig, i en köpprocess av ett begagnat lite dyrare DSLR systemkamerahus av typen tex. Canon EOS 1D Mark IV?

En stilla undran - när ni köper begagnat - tex. en proffs-systemkamerahus från Canon så undrar jag om det har betydelse för er köplust om kameran säljs tillsammans med alla originaldelarna inklusive originalkartongen, och kanske även helst med ägarens inköpskvitto?

Jag har funnit en Canon 1D-typ av kamerahus (har aldrig ägt en Canon EOS 1Dtyp förut!) och den ena av säljarna har enbart ett "naket" kamerahus och med minst två (2) ägare, (som gått minst 20 000 exponeringar kameran, som iochförsig är god för 300 000 exponeringar), laddare och ett batteri, medan den andra kameran av samma typ, som är något dyrare och det skiljer en del i priset, för det första:
har inköpskvitto, har alla originaldelarna som följde med vid inköp, och även originalkartongen med manualen etc, och dessutom ett extra laddningsbart batteri och som dessutom bara har gått 8000 exponeringar och är ca ett år gammalt till skillnad från den andra som är äldre med en lite osäker historik.
(Prisskillnad utan prut är ca 4000Kr.)

Jag har en vag "magkänsla", att jag kanske hellre betalar anigen mera för en kamera, som är köpt helt ny av EN ägare och som dessutom verkar vara noggrann och trygg och kan redogöra för alla detaljer om kameran.

Man köper kanske inte en DSLR kamera varje dag eller hur ;-) som dessutom kostar en heldel! Ja allt är ju relativt!

Det vore kul om någon här på FS Canon forum, kanske hade lust och kunde vid tid och tillfälle dela lite tankar med mig, just kring ditt resonemang kring ett noga övervägt beg.köp av en lite granna dyrare proffs 1D-kamera från Canon!

Önskar er alla en riktigt god fortsättning på detta fortfarande rätt nya år 2013!

Vänliga hälsningar

Carl
Hej Carl.

Jag skulle gladligen betala någon tusenlapp extra när kvitto, alla delar samt en ägare! Speciellt när det gäller dyrare produkter. En fråga som dyker upp när det varit fler ägare är varför?

Trevlig kväll och lycka till med köpet.
 

Pippo

Aktiv medlem
Nu kör jag ju inte längre Canon men har köpt och sålt en hel del här på FS.

Själv hade jag, utan att tveka, valt den något dyrare varianten med färre exp, originaltillbehör, färre ägare etc. De få gånger jag velat sälja vidare och jag inte haft kartong etc har det i regel alltid varit svårare. Skulle själv inte köpa den andra om inte prisskillnaden var stor.
 

tender7

Aktiv medlem
Hej och stort TACK Steppvaran för ditt svar!

Hej Carl.

Jag skulle gladligen betala någon tusenlapp extra när kvitto, alla delar samt en ägare! Speciellt när det gäller dyrare produkter. En fråga som dyker upp när det varit fler ägare är varför?

Trevlig kväll och lycka till med köpet.
Hej och stort TACK Steppvaran för ditt svar!
Instämmer med dig!
Kul att få höra hur andra tänker och känner kring ett lite dyrare beg.kamera-köp!

Må fortsatt riktigt väl!

Vänliga kvällshälsningar
Carl
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Har genom åren köpt ett väldigt stort antal begagnade kameraprylar. Här är mitt viktigaste råd:

De första åren väljer man det BILLIGASTE man kan hitta.

Det blir ofta dyrast i längden...
Sedan lär man sig.

***********************************************
Man ska välja det BÄSTA man kan hitta!
***********************************************

Jag menar självfallet inte det dyraste man kan hitta, utan de prylar som är i bäst skick (ifall de nu inte skulle vara orimligt dyra förstås).

När du väljer det dyrare och bättre alternativet, så svider det EN gång - när du betalar.
Men därefter känner du dig glad VARJE gång du använder denna välvårdade utrustning.

Väljer du det billigaste känner du dig glad EN gång.
Men sedan sjunker humöret lite VARJE gång du använder den/det/dessa.
Skabbiga grejer minskar fotoglädjen, helt enkelt.

Du får alltså samma råd från mig som du tidigare fått från de andra i tråden - titta först på allt annat, och se ifall du skulle vilja äga och använda grejerna under någon längre tid. Titta på priset sist. Detta förutsätter förstås att inte båda altrnativen ligger för högt i pris, för i så fall är det ju bara att leta vidare.
.
 

StaffanW

Aktiv medlem
Vilket 1D hus det är frågan om är rätt viktigt.
Är det 1D är en prisskillnad på 4000:- alldeles för mycket för att ta det dyrare huset, är det en 1DX är 4000:- inte mycket skillnad för att få ett finare hus.

Så vilken modell pratar bi om (och priser)?

Annars tycker jag att kartong är ovesentlig, men kan ändå tyda på en ordningssam ägare, vilket är bra.
 

Palletheking

Aktiv medlem
Folk uppskattar fina välvårdade prylar med kvitto, kartong och en ägare. Har själv aldrig haft problem att sälja mina grejer. Är nogrann med min utrustning
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Som sagt, en skillnad på 4000 kr är mycket om priset är lågt men mindre betydande om priset är högt.
Jag tycker att skicket på kameran är det mest avgörande vid prissättningen.

Det kan vara bra att veta varför säljaren vill sälja. Jag brukar ringa upp och höra mig för när jag köper begagnat hus.
20 000 exponeringar är inte särskilt mycket.
En snabb kamera vid aktion spottar gärna fram flera hundra exponeringar på nolltid.
Många använder kameran väldigt flitigt och sovrar bland bilderna, det behöver inte slita på kameran om man för övrigt är aktsam om den.
 

Rammsee

Aktiv medlem
Folk uppskattar fina välvårdade prylar med kvitto, kartong och en ägare. Har själv aldrig haft problem att sälja mina grejer. Är nogrann med min utrustning
För mig är det viktigt med skick, och gärna historik. Naturligtvis alla medföljande tillbehör.
Och gärna ett inköpskvitto, mest för se datum och att det inte är häleriverksamhet...

Men kan någon svara mig på varför det har blivit så viktigt med orginalkartonger?
Jag förstår inte?
ska jag spara alla kartonger till allt jag köper blir det orimligt. Och varför?
 

tender7

Aktiv medlem
Hej Staffan! Huset det är frågan om är Canon 1D MarkIV

Vilket 1D hus det är frågan om är rätt viktigt.
Är det 1D är en prisskillnad på 4000:- alldeles för mycket för att ta det dyrare huset, är det en 1DX är 4000:- inte mycket skillnad för att få ett finare hus.

Så vilken modell pratar bi om (och priser)?

Annars tycker jag att kartong är ovesentlig, men kan ändå tyda på en ordningssam ägare, vilket är bra.
Hej Staffan! Huset det är frågan om är Canon 1D MarkIV - jag har för mig att det fanns med i taggen.
Som sagt skillnaden är baserat på ett inte färdigt överenskommet faktiskt pris!
Tack för synpunkten!
Må riktigt väl!
Vänliga hälsningar
Carl
 

tender7

Aktiv medlem
Hej Gunnar! Vilket fantastiskt fint resonemang du för!

Har genom åren köpt ett väldigt stort antal begagnade kameraprylar. Här är mitt viktigaste råd:

De första åren väljer man det BILLIGASTE man kan hitta.

Det blir ofta dyrast i längden...
Sedan lär man sig.

***********************************************
Man ska välja det BÄSTA man kan hitta!
***********************************************

Jag menar självfallet inte det dyraste man kan hitta, utan de prylar som är i bäst skick (ifall de nu inte skulle vara orimligt dyra förstås).

När du väljer det dyrare och bättre alternativet, så svider det EN gång - när du betalar.
Men därefter känner du dig glad VARJE gång du använder denna välvårdade utrustning.

Väljer du det billigaste känner du dig glad EN gång.
Men sedan sjunker humöret lite VARJE gång du använder den/det/dessa.
Skabbiga grejer minskar fotoglädjen, helt enkelt.

Du får alltså samma råd från mig som du tidigare fått från de andra i tråden - titta först på allt annat, och se ifall du skulle vilja äga och använda grejerna under någon längre tid. Titta på priset sist. Detta förutsätter förstås att inte båda altrnativen ligger för högt i pris, för i så fall är det ju bara att leta vidare.
.
Hej Gunnar!
Vilket fantastiskt fint resonemang du för! Tack för synpunkterna och har all anledning att instämma i vad du fört fram!
Det är nog så att kvalitet och välvårdad kvalitet är hörnstenar i att bygga ett bra beslut baserat på själva produkten INNAN man börjar diskutera priset!

Tack än en gång för dina kloka råd Gunnar!
Önskar dig allt gott och ett fortsatt jättefint nytt FotoÅr 2013!

Vänliga hälsningar
Carl
 

unoengborg

Aktiv medlem
Utan inköpskvitto, inget köp.

Köp i god tro är avskaffat, skulle prylen visa sig stulen återbördas den till ägaren och det är upp till dig att kräva ersättning av säljaren vilket man förmodligen kan se sig om i månen efter om prylen man köpt skulle visa sig vara stulen.

Sedan vill jag ha med manualer, mjukvara och eventuella mjukvarunycklar

Om det skulle vara någon skrymmande pryl som kan behöva kartong för att kunna skickas till service på något vettigt sätt vill jag även ha kartongen, för en kamera kan det nog kvitta.
 

tender7

Aktiv medlem
Hej Jan Olof tack för dina bra synpunkter som du lämnade till mig!

Som sagt, en skillnad på 4000 kr är mycket om priset är lågt men mindre betydande om priset är högt.
Jag tycker att skicket på kameran är det mest avgörande vid prissättningen.

Det kan vara bra att veta varför säljaren vill sälja. Jag brukar ringa upp och höra mig för när jag köper begagnat hus.
20 000 exponeringar är inte särskilt mycket.
En snabb kamera vid aktion spottar gärna fram flera hundra exponeringar på nolltid.
Många använder kameran väldigt flitigt och sovrar bland bilderna, det behöver inte slita på kameran om man för övrigt är aktsam om den.
Hej Jan Olof!

Och stort TACK för dina bra synpunkter som du tog dig tid att lämna till mig!

Önskar dig Jan Olof en fortsatt fin kväll!

Vänliga hälsningar
Carl
 

tender7

Aktiv medlem
Hej Uno! Exakt - samma tanke hade jag också om inköpskvittot!

Utan inköpskvitto, inget köp.

Köp i god tro är avskaffat, skulle prylen visa sig stulen återbördas den till ägaren och det är upp till dig att kräva ersättning av säljaren vilket man förmodligen kan se sig om i månen efter om prylen man köpt skulle visa sig vara stulen.

Sedan vill jag ha med manualer, mjukvara och eventuella mjukvarunycklar

Hej Uno!
Instämmer med dig Uno - Exakt samma tanke hade jag också, om att det känns befogat och viktigt med att även visa upp ett inköpskvitto!

Tack Uno att du tog dig tid att skriva dina synpunkter i frågan om beg.köp-processen!

Önskar dig Uno en fortsatt helskön kväll!

Vänliga hälsningar

Carl
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Ursprungligt inköpskvitto beror väl på hur gammalt prylen är? Skulle aldrig begära det för saker som är äldre än ett par år. Jag rensar gamla kvitton när all reklamationsrätt försvunnit. Däremot kan man självklart begära att man skriver ett kvitto, även om jag inte själv brukar begära det om man köper av någon medlem här på fotosidan.
 

StaffanW

Aktiv medlem
Vad gäller kvitto och avskaffandet av god tro.

Ett skrivet kvitto av försäljningen, med personnummer och visande av leg brukar jag köra på (åt båda hållen).

Har svårt att tänka mig en tjuv som går med på det.

Dyrare saker tycker jag också man bör mötas upp för affär, så man kan kontrollera skicket och iallafall göra en grov koll på att allt fungerar.
Hur väl avsändaren än packar, kan Posten lyckas ha sönder det, och då blir det besvärligt (om Posten inte tar sitt ansvar).

Har själv ett skräckexempel där jag skulle skicka ett objektiv försäkrat mot postförskott från ena delen av Stockholm till andra.
Posten lyckades så illa att den skickades runt i hela Sverige under 35 dagar, i Göteborg som sydligast och Luleå som nordligast.
Tror det hann med 15 serviceställen..
Efter 35 dagar med Posten var det naturligtvis trasigt när det kom fram. Dåligt packat sa posten och gav ingen ersättning...
 

Kvitung

Aktiv medlem
Det där med kartonger det är ju trevligt med att köpa beg i kartong.

Jag sparade alla kartonger tills i år när jag insåg jag har 1 kubikmeter med tomkartonger.
Då åkte de på tippen, likaså alla manualer på andra språk än svenska, kvitto sparas alltid.
 

tender7

Aktiv medlem
Hej Håkan & tack för dina goda råd!

Ursprungligt inköpskvitto beror väl på hur gammalt prylen är? Skulle aldrig begära det för saker som är äldre än ett par år. Jag rensar gamla kvitton när all reklamationsrätt försvunnit. Däremot kan man självklart begära att man skriver ett kvitto, även om jag inte själv brukar begära det om man köper av någon medlem här på fotosidan.
Hej Håkan!

Stort TACK för dina goda råd!
Önskar dig en fortsatt jätteskön ny dag!

Vänliga hälsningar
Carl
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Ursprungligt inköpskvitto beror väl på hur gammalt prylen är? Skulle aldrig begära det för saker som är äldre än ett par år. Jag rensar gamla kvitton när all reklamationsrätt försvunnit. Däremot kan man självklart begära att man skriver ett kvitto, även om jag inte själv brukar begära det om man köper av någon medlem här på fotosidan.
Problemet dyker även upp vid köp i tredje hand. Hur vet man att ägare nr 2 inte stal från ägare nr 1 om man hårddrar det? Nu är det ju osannolikt att en tjuv skulle ha tagit objektivet/ kameran OCK kvittot, men finns originalemballage kvar är detta också ett tecken på att den sannolikt inte är stulet då detta inte brukar förvaras tillsammans hos användare, utan det dyker egentligen bara upp vid stöld från återförsäljare. Så originalemballage tycker jag räcker om inte kvitto finns.
 

tender7

Aktiv medlem
Hej Fredrik! Bra synpunkt när det gäller beg.köp!

Problemet dyker även upp vid köp i tredje hand. Hur vet man att ägare nr 2 inte stal från ägare nr 1 om man hårddrar det? Nu är det ju osannolikt att en tjuv skulle ha tagit objektivet/ kameran OCK kvittot, men finns originalemballage kvar är detta också ett tecken på att den sannolikt inte är stulet då detta inte brukar förvaras tillsammans hos användare, utan det dyker egentligen bara upp vid stöld från återförsäljare. Så originalemballage tycker jag räcker om inte kvitto finns.
Hej Fredrik!
Tack för att du lämnade en riktigt bra synpunkt när det gäller beg.köp!
Man kanske får lugnare "efterköpskänslor" när man vid köpet får ett inköpskvitto eller om detta saknas originalemballaget
Ett kvitto kan man säkert också få undertecknat av säljaren med namn/personnummer så är man kanske mera på den säkra sidan! Det är förmodligen alltid bättre att träffas och att man har exakt adress och namn på säljaren - utifall det skulle uppstå obehagliga överraskningar i efterhand!
Beg.köp har sina sidor jämfört med att köpa helt nytt från en svensk välrenommerad fotohandlare!

Må riktigt väl och stort TACK till dig Fredrik för dina synpunkter!

Vänliga hälsningar

Carl
 
ANNONS