AFJ
Aktiv medlem
fredrikru skrev:
Obs. Läste du att jag skrev märkbart och reserverade mig för Windows?
Beror vad du menar med nätdiskar. Kör du dessa boxar som jag gör i arbetet så lär svaga länken vara din dators nätverks kort.
http://ww.netapp.com
Denna lösning börjar ersätta rätt många SAN lagrings lösningar.
Men det hela beror på prislapp....
Som sagt om det är bra prylar så ska det inte vara märkbart långsammare om du kör NFS med en nätverks disk. Det hela beror på hur snabba kretsarna är som sitter i nätverks disken.
Oracle system kan vara rätt disk intensiva system gämfört med Photoshop.
// Fredrik
Det jag vände mig mot var
Om allt är snabbt så går det lika väl att använda nätverksdisk.
Jag antar att trådskaparen tänkte köra i hemmamiljö med rimlig budget - alltså kommer prestanda vara sämre om han väljer att arbetsfilerna på en nätverksdisk jämfört med lokal hårddisk.
Visst är databasservers disk-intensiva, nu talar vi ju dock om nätverkstrafik. En databasserver skiljer sig radikalt från ett filbaserat program som Phothoshop.När du jobbar mot t ex Oracle så "snackar" du med en databasserver som i sin tur hämtar de data du behöver. Du kanske har transkationer som tillsammans upptar flera 100 gigabyte men när du vill hämta en transaktion är det bara denna som går över nätet och den kanske bara är på några byte. Om du skall öppna en RAW fil i Photoshop så måste alla 12-15 megabyte läsas in vilket ställer helt andra krav.
Nåväl, jag är långt ifrån någon nätverkstekniker men empiriskt så vet jag att nätverk har massor av fördelar men prestanda är sällan en av dem.
mvh
Anders