Annons

Någon som har fått sin efterlängtade 1D mkII

Produkter
(logga in för att koppla)
Omar skrev:
Den känns trevligare i handen än min EOS 1V HS, annan byggkvalite.

Batteriet är på laddning.

Kommer bli en trevlig helg.

Så nu plötsligt är 1V HS lite plastig eller..? ;=)

Kul att du har fått kamerahuset nu i alla fall..och vi andra ser fram emot att ta del av bilderna under/efter helgen..

Trevlig helg! :=)

Hej

Får se hur mycket jag orkar, har förtillfället feber och känner mig lite orkelös. Hoppas att jag får lite mer krafter imorgon.

Är det någon som har insider-information om när nästa sändning är att vänta och hur stor den blir? Har hört att under juni ska 40% av beställda order levereras men i så fall borde Canon snart kunna säga när denna jättesändning kommer.

Vill snart inte vänta längre...

Vad gäller vid köp från övriga Europa med garantier, bokföring mm. Är det någon fördel med att vi är med i EU i dessa sammanhang?

Grattis till kameran Omar!

Omar skrev:
Den känns trevligare i handen än min EOS 1V HS, annan byggkvalite.

Jaså? Jag tycker att 1V HS ligger som en dröm i handen och är grymt stabil.

Jag har redan fått en valk på höger långfinger för att urgröpningen för fingret är för dåligt på 1D. Men allt annat är perfekt!

Jerker 77 skrev:
Vad gäller vid köp från övriga Europa med garantier, bokföring mm. Är det någon fördel med att vi är med i EU i dessa sammanhang?

Att handla från EU ska inte skilja så mycket från att handla i Sverige. Som näringsidkare kan man ibland få välja i vilket land man vill betala momsen. Men jag kan inte det där så bra.

Du kan i alla fall dra av momsen som vanligt.

Garantierna är samma inom EU

froderberg skrev:
Att handla från EU ska inte skilja så mycket från att handla i Sverige. Som näringsidkare kan man ibland få välja i vilket land man vill betala momsen. Men jag kan inte det där så bra.

Du kan i alla fall dra av momsen som vanligt.

Garantierna är samma inom EU

För att slippa betala momsen i ett annat EU land måste både köpare och säljare inneha ett så kallat VAT nummer dvs ett europeiskt momsredovisningsnummer, dessutom så måste det framgå på fakturan både köparens och säljarens VAT nummer, måmsen skall sedan redovisas och betalas i sverige.

Som näringsidkare så måste man tänka på detta, dels så är ju t.ex. momsen bara 16% i tyskland, vilket är förträffligt för en privatperson som handlar där, men för näringsidkaren är det fortfarande den svenska momsen på 25% som gäller.

Magnus du som har kontakt med Canons representanter har du något nästa leveransdatum på kamerorna?

/ Jerker

Förresten Magnus jag läste just på dpreview att någon hade provat att justera vertikal avrycket själv bara genom att trycka ned avrtyckaren och vrida den motsols, prova om det hjälper på din.

/ Jerker

Smirre skrev:
Förresten Magnus jag läste just på dpreview att någon hade provat att justera vertikal avrycket själv bara genom att trycka ned avrtyckaren och vrida den motsols, prova om det hjälper på din.

/ Jerker

Jag har under veckan tyckt att känsligheten har avtagit en del. Kan ju också bero på att jag vant mig. Jag har nu också skruvat lite på avtrycket.

Jag lyckas mycket bättre med att hantera höjdavtrycket, men det kan som sagt bero på flera orsaker.

/magnus (som tagit 6500 bilder på en vecka med my preciousssss...)

froderberg skrev:
Jag har redan fått en valk på höger långfinger för att urgröpningen för fingret är för dåligt på 1D. Men allt annat är perfekt!

froderberg skrev:

Är du galen.. människa.. 6500 redan!!!.. ja då förstår jag att du fått valk på avtryckarfingret.. holy smoke.. och jag som tycker att jag knäppt mycket med strax 10.000 på 2år.

/ En som vill ha en precious också

froderberg skrev:
Jag har under veckan tyckt att känsligheten har avtagit en del. Kan ju också bero på att jag vant mig. Jag har nu också skruvat lite på avtrycket.

Jag lyckas mycket bättre med att hantera höjdavtrycket, men det kan som sagt bero på flera orsaker.

Du verkar hålla min takt.... Får se om det blir över 10.000 bilder i helgen???

//Micke

Ja fick min MK II igår vi 3 tiden. Kom nyss hem och har fotat ca 400 foton me den. Jag är väldans nöjd me den !! I morron är de fest i stan då ska vara pigg o kry så man orkar ut på dagen och fotografera människor.

forstheim skrev:
Så nu plötsligt är 1V HS lite plastig eller..? ;=)

Kul att du har fått kamerahuset nu i alla fall..och vi andra ser fram emot att ta del av bilderna under/efter helgen..

Trevlig helg! :=)

Hej

Fastän jag har feber och borde vara sängliggande kunde jag inte hålla mig ifrån kameran och testade den i fält. Var ute på en liten tripp på morgonen idag vid Näsbyholmssjön i Skåne. Tyvärr var det mulet och inte mycket att fota.

Jag fick inga höjdar bilder men insåg potentialen hos kameran. Kameran är som en kulspruta, nästan svårt att bara ta en bild åt gången. Kameran är helt enkelt grym, känns verkligen suverän. Man känner sig hemma med denna kamera om använt EOS 1V HS innan.

Bilderna (RAW format) är inte beskurna och är tagna med 500mm + 2xTC ("1300mm")gråhakedoppingen är med 250ISO och sothönsen med 320 iso.

http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?_q=1&ID=205599

http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?_q=1&ID=205600

http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?_q=1&ID=205602

Hej

Jag har inte gjort någon direkt jämförelse, men blåser jag upp en bild till 100% (ctrl + alt + 0)i PS från EOS 1V på 100 ISO (ca 130MB bild från Canon FS4000US skannner) så är den rätt kornig om jag jämför en bild i 100% tex från en 300D i typ 200ISO. Jag tycker bilder från digitalkamera ger renare bilder på något vis och oftast mer detaljrika.

På 1V så körde jag alltid med 50 - 100iso så med tanke på ljusförhållanden i morse så hade jag nog inte fått bilderna skarpa.

På min EOS 1V var jag lite återhållsam med film, men med MARK2 så är det bara att hålla knappen nedtryckt utan att det kostar en massa.

Utan att ha utfört nog riktig test så får jag intrycket att den följande autofokusen är snabbare och mer säker.

Det känns så rätt att ha en Mark2!

Senast ändrad:
Omar skrev:
Jag har inte gjort någon direkt jämförelse, men blåser jag upp en bild till 100% (ctrl + alt + 0)i PS från EOS 1V på 100 ISO (ca 130MB bild från Canon FS4000US skannner) så är den rätt kornig om jag jämför en bild i 100% tex från en 300D i typ 200ISO. Jag tycker bilder från digitalkamera ger renare bilder på något vis och oftast mer detaljrika.

Jag håller med om att digitala filer ofta är väldigt rena. Men jag tror också att det krävs en snuskigt dyr skanner för att köa filmen helt rättvisa. Bilder från Imacon-skannrar kan se helt underbara ut. Jag har också Canon FS4000U och man får jobba mycket med bilderna för att få dem rena.

Utan att ha utfört nog riktig test så får jag intrycket att den följande autofokusen är snabbare och mer säker.

Eos 1V är otroligt snabb och säker, men mark II är ännu bättre. Man ser inte hur den ställer in skärpan - skärpan bara är där. De dubbla snabba processorerna ska ligga bakom detta.

froderberg skrev:

Eos 1V är otroligt snabb och säker, men mark II är ännu bättre. Man ser inte hur den ställer in skärpan - skärpan bara är där. De dubbla snabba processorerna ska ligga bakom detta.

Sluta att reta mig Magnus, man får ju bara sitta och vänta och vänta och vänta, men nu så ligger jag tydligen på 2 plats i kölistan och möjligheten att få ett nytt hus före semestern kan finnas. Låter ju underbart att autofocusen är snabb och precis, jag var och fotade på en go-cart tävling i dag med min D60 och jag var tvungen att manuell focusera, det gick inte att få skärpa med autofocusen.

/ Jerker

Idag är det klart mycket billigare med en bra digitalkamera än en bra scanner verkar det som. Och tydligen krävs det en ruggigt bra scanner för att få riktigt bra resultat. Konsumentscannerar är ok, men man får räkna med att det krävs efterjobb till tusen.

Jag har precis suttit och svurit över hur illa min Scan Dual 3 är tillsammans med Porta 160VC.

VC'n är fin så länge man tar den till papper, men scanna med en billig Minolta Scan Dual 3 verkar inte vara dessa starka sida.

Magnus, 160VC kom väldigt väl till pass dock. :D

ANNONS
Götaplatsens Foto