Annons

Någon som provat 105/2,8 + konverter?

Produkter
(logga in för att koppla)

SAMD

Aktiv medlem
Hej!

Är det någon som provat Nikkor 105/2,8G med telekonverter?

Blir det bra? Hur mycket förlorar man i ljus och blir det skarpt?
Berätta vad ni vet, gott som ont.

//Sven

Hej!

Är det någon som provat Nikkor 105/2,8G med telekonverter?

Blir det bra? Hur mycket förlorar man i ljus och blir det skarpt?
Berätta vad ni vet, gott som ont.

//Sven

Har testat med en 1,7X converter. Dålig af och inget vidare bildresultat. Tror man tjänar på att eftercroppa istället.

Frode här på forumet har kört en del med det objektivet och 2,0 version 3, såvitt jag har förstått är han väldigt nöjd! Han svarar nog snart här skulle jag tro.

Kanske lite orättvis och inte så eftertänksam bedömning från min sida. Jag körde med en D200 och den äldre, första varianten av converter. Skulle säkerligen bli bättre med lite nyare utrustning. Men om du vill ha stora förstoringsgrader med kvalitet, tror jag Sigmas nya 180 mm med en 2,0 konverter är bättre. Jag upplevde aldrig Nikons 105:a som superskarp. Ingen dålig glugg, men jag tror det finns skarpare macrogluggar.

Och här är jag, så förutsägbar ;o) Har använt 105an tillsammans med 1,4 1,7 och den senaste 2,0 och alla funkar mycket bra. Den nya 2,0 är nog den bästa av dem alla vad gäller skärpa, kontrast mm. Upplever inte AF som så dåligt men visst, i litet dåligt ljus eller med sämre kontrast så. AF är det många som klagar på vad gäller macrogluggar men då skall man komma ihåg att ner mot närgränsen behövs det väldigt mycket vridande för relativt små skillnader på avståndet skärpeplan - motiv. Alltså blir AF relativt långsam men om man jämför med en vanlig 105av där närgränsen kanske är 0,8m så upplever jag ingen skillnad inom det området. En annan sak är kantskärpa, hur oifta behöver man kantskärpa vid macrofotografering? Det pratas också om största bländare och skärpedjup men samma sak där, vid macro vill man ändå blända ner något steg för att få något skärpedjup över huvud taget.

105 + 1,4 är kanske trots allt den mest användbara kombinationen, ingen större skärpeförlust, bra kontrast och färger., snabb och säker AF. Väldigt användbar brännvidd för t ex fjärilar och andra insekter. Med 1,4an får man ett stegs ljusförlust, alltså största bländare f4 och något sämre vid närgränsen, de flesta macroobjektiv tappar litet ljus vid närgränsen, har för mig att 105an ligger någonstans vid ett halvt till ett steg.

Skall se om jag kan leta fram några exempel tagna med 105an och telekonverter. /Frode

Tack!

Tack Frode för både kommentar och snygga bilder!
Ytterligare en fråga? Hur blir det om du använder 105an och konverter för att förlänga gluggen som tele, 210mm, blir det också bra resultat?

//Sven

Inga problem tycker jag, funkar bra. Det blir ju litet sämre ljusstyrka, f5,6 men så länge ljuset är bra funkar AF riktigt bra, även skärpa och annat funkar riktigt fint. Över huvud taget är det en mycket bra kombination. Det enda skulle vara att det inte finns något stativfäste. Att skruva fast i kameran blir väldigt framtungt. Det finns tredjeparts stativfäste men det jag har funkar inte i praktiken, alldeles för bökigt att montera och demontera och balansen är heller inte helt bra. /Frode

Tackar!

Inga problem tycker jag, funkar bra. Det blir ju litet sämre ljusstyrka, f5,6 men så länge ljuset är bra funkar AF riktigt bra, även skärpa och annat funkar riktigt fint. Över huvud taget är det en mycket bra kombination. Det enda skulle vara att det inte finns något stativfäste. Att skruva fast i kameran blir väldigt framtungt. Det finns tredjeparts stativfäste men det jag har funkar inte i praktiken, alldeles för bökigt att montera och demontera och balansen är heller inte helt bra. /Frode

Tack för snabbt svar!
Det blir en konverter, nu ska jag bara bestämma mig för vilken.
Trevligt lyxproblem!

//Sven

Vet inte om jag har haft tur, man läser ju litet olika åsikter om detta. Kolla om du kan prova först? Mitt intryck (och flera andras) är att 2,0 presterar bäst optiskt men 1,4 har ju sona fördelar och är på inget sätt dålig. /Frode

ANNONS
Götaplatsens Foto