Christian86 skrev:
Ah det har du rätt i , det är fotat i olika kameror ju ..
Men det borde ju bli hyfsade bilder med mitt objektiv också.
ja det är svårt .. kanske skall vänta o köpa ny kamera istället.
tack för hjälpen får se hur jag gör.
Jag kan inte släppa det här riktigt, hehe.
På vad sätt tycker du att dina bilder inte blir tillräckligt skarpa? Om det bara är skärpa du saknar så kan det vara helt andra saker som felar, exempelvis handhavandet. Fotar du med tillräckligt korta slutartider? Har du lämpliga inställningar för skärpning, färg och kontrast i kameran? Efterbehandlar du bilderna, och i så fall hur? Bländar du ner objektivet tillräckligt när du väl behöver skärpa? Bländar du ner
för mycket kanske?
Om du vill ha bästa möjliga skärpa så bör du hålla bländaren kring typ f/5,6 i vidvinkelläge och kanske f/8 i teleläge. Bländar du ner för mycket, till f/16 eller liknande, så försämras istället skärpan på grund av ett fenomen som kallas
diffraktion.
Om du inte efterbehandlar bilderna alls så kan du ställa upp skärpningen i kameran ganska rejält. Efterbehandlar du så bör du istället ställa ner den, och sen skärpa i efterhand när all övrig behandling är klar.
Jag menar inte att du nödvändigtvis ska nöja dig med objektivet. Jag har haft precis samma utrustning själv, men anledningen att jag bytte objektiv var bara att jag saknade ljusstyrka, inte skärpa. Skärpan hos t ex Tamron 17-50/2,8 som jag har nu är inte direkt bättre än hos kitobjektivet. I vissa situationer kanske, men det är mycket marginellt.
Med en "ny kamera", alltså troligen ännu bättre upplösning, så behöver du också ännu bättre objektiv för att det ska vara nån vits skärpemässigt. Glöm inte det. D50 är en grymt bra kamera som kan levera knallskarpa bilder om man gör rätt