Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nef (raw)

Produkter
(logga in för att koppla)

Krille D300

Medlem
Hur är det med bildbearbetning i RAW, eller NEF som Nikon kallar det, med PhotoShop?
I instruktionsboken till D300 står det att RAW endast kan visas med kompatibla program.

Inställningsalternativ med NEF (RAW)+JPEG hög, är det ett användbart alternativ?

Photoshop är kan öppna nikons raw (nef) filer. Ska du redigera bilden är jpg ett dåligt alternativ. Men jpg+raw kan vara bra vid vissa tilfällen om man tex vill skrva ut en kontaktkarta på bilderna man tagit utan att behöva konvertera raw filerna.

kan rekommendera att använda capture NX om du tar bilder i raw. Tycker personligen att adobes camera raw gör ett riktigt dåligt jobb om man jämför. Trodde först jag hade fel på kameran när jag körde camera raw, blev fina rutnät eller små linjer i fina detaler och kanter, men vid byte till capture NX försvann alla problem.

Finns andra program som ska vara bra också men då man fick capture NX med D300:n och jag tycker det ger bra bilder så har jag inte testat vidare.

/Kalle

Tack för hjälpen. Jag fick med en cd med Cature NX med D300;an och har installerat den nu.

Hoppas att jag kommer bli nöjd med programmet.

ANNONS
Götaplatsens Foto