Annons

Nero och bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

The Champ

Aktiv medlem
Skall bränna ner bilder för att spara med Nero men vilken kompilering skall jag använda,har försökt lite olika men får inget att funka.Säkerhetsbränning av jpegbilder alltså .....snälla hjälp någon.Annars är det risk att min dator åker ut goonom fönstret....jag hatar datorer som krånglar.
Eller om någon har tips om program att säkerhetskopiera bilder på cd skiva.

Senast ändrad:
Hej. Du kan bränna en hårddiskbackup med Nero, eller använda Windows eget backup om du bara ska ha dem som säkerhetskopia.
Annars och enklast, att bränna bilderna som datafil (ISO) i Nero. CD eller DVD går bra. Kom bara ihåg att filnamnen inte får vara för långa.
<Hebbe>

just det gjorde jag och datorn säger när jag skall läsa skivan....sätt i en disk i d: så även på min andra dator.

På vilket sätt funkar det inte? Jag bränner alla mina bilder på CD utan problem. Bränns som en vanlig data-CD, ISO eller Joliet.

Bilderna behöver inte komprimeras på något särskilt sätt.

mvh
Christer

Vad har du för dator? Vilket operativ använder du? Använder du WinXP så måste brännaren vara kompatibel med XP. Jag körde med XP ett tag men fick gå tillbaka till win2000 pga att brännaren inte funkade i den miljön. Försökte med olika brännarprogram utan positivt resultat...

Min dator, skall tilläggas, är drygt 5 år gammal.

mvh
Christer

Contax skrev:
På vilket sätt funkar det inte? Jag bränner alla mina bilder på CD utan problem. Bränns som en vanlig data-CD, ISO eller Joliet.

Bilderna behöver inte komprimeras på något särskilt sätt.

mvh
Christer

jag gör precis så i iso men när jag skall läsa skivan så hittar ingen av mina 3 datorer skivan....kan bli tokig för mindre.bränningen blir enligt Nero lyckad.Jag provade på en cdrw med samma resultat.Måste man stänga skivan kanske.

Contax skrev:
Vad har du för dator? Vilket operativ använder du? Använder du WinXP så måste brännaren vara kompatibel med XP. Jag körde med XP ett tag men fick gå tillbaka till win2000 pga att brännaren inte funkade i den miljön. Försökte med olika brännarprogram utan positivt resultat...

Min dator, skall tilläggas, är drygt 5 år gammal.

mvh
Christer

jag har bränt förut och jag kör XP,men plötsligt så funkar det inte....

The Champ skrev:
jag har bränt förut och jag kör XP,men plötsligt så funkar det inte....
Du har alltså brännt bilder förut på samma dator och brännare och det har funkat? Har du provat att ominstallera Nero? Vilken Nero kör du; Burning Rom eller Nero Express? Har du provat att bränna t.ex en audio-cd och kollat om det funkar?

Calle S skrev:
Du har alltså brännt bilder förut på samma dator och brännare och det har funkat? Har du provat att ominstallera Nero? Vilken Nero kör du; Burning Rom eller Nero Express? Har du provat att bränna t.ex en audio-cd och kollat om det funkar?

provade just att bränna en audio och det funkade inte heller ,alltså har brännaren pckat ihop.Kör nero 5599 och har funkat klockrent i snart 3 år.Konstigt att nero säger att bränningen lyckades.......

The Champ skrev:
provade just att bränna en audio och det funkade inte heller ,alltså har brännaren pckat ihop.Kör nero 5599 och har funkat klockrent i snart 3 år.Konstigt att nero säger att bränningen lyckades.......
Trist. Å andra sidan är ju en brännare ganska billig och enkel att byta. Värre om hårddisken pajar...

Om du inte testat så kan det ju vara värt att testa en annan batch skivor eller ett annat fabrikat.

Se till så att det inte står "image recorder" eller "image device" när du bränner, för då gör den en image istället för att bränna på skivan...

Se till att fixa nya drivisar till brännaren.

Är det något billigt cd-märke som kan bråka?

Du har testat följa wizarden och välja "data"? Aldrig varit med om att det ska vara problem att bränna bilder...

The Champ skrev:

Jag har XP, två år gammal dator och körde Nero 5.xx under en tid. Plötsligt slutade det funka, dock sa även Nero att den misslyckades. Jag orkade inte rota så mycket i det, fick tag i en nyare Nero och plötsligt funkade det igen. Jag använder alltod wizarden, ny CD, data-CD, brukar inte stänga skivan om det inte krävs pga datamängden, bränner i näst snabbaste hastighet (8x), funkar (i 95% av fallen) klockrent.

Okey det blev en "jobbig" dag.
Nya uppdateringar till moderkortet .
Ny cd brännare.
Ny version av Nero .
Det tog tid och mycket svodomar men datorn fick ge sig och får stanna kvar inne ,kommer alltså inte att kasta ut den.......ännu.
Tack för alla goda råd.

Usch ja, datorer är jobbiga och ställer tålamodet på prov ibland ;-)

Har du fått det att funka nu?

Japp nu funkar det,ska bara fixa en fullversion av Nero .Fick ta ner en demo så länge.och det var skönt att det funkade igen för 2 kompisar som inte har dator men köpt digitalkamera ville att jag lade bilderna på skivor.

ANNONS
Götaplatsens Foto