Annons

Ni som redan fått er D300

Produkter
(logga in för att koppla)

Gården

Aktiv medlem
har väl också fått tillgång till Capture NX 1.3 tror jag. Har ni installerat,och i såfall hur är erat första intryck av programmet ?

En annan sak jag undrar, vilket språk använder ni i kameran respektive program som tex NX och PS ?

Är lite kluven här, Svenska eller Engelska ??

Som sagt, Capture NX ingick. Har haft ont om tid
senaste dagarna, men vid några hastiga tittar &
användning kan konstateras att layout är klart snyggare, samt en hel del användarmässiga ändringar. En detalj: När man sparar enskild bild efter bearbetning och väljer "utmärkt kvalité" så ligger denna notering kvar - inte som tidigare att man varje gång måste notera på nytt.

Det finns en hel del annat också... men det får
proffsen redovisa efter sina djupdykningar.

/Roger

Ursäkta mig, jag ville inte verka otrevlig men på vilket sätt kan verkligen Vi hjälpa dig i dessa frågor. Är inte detta en högst personligt? Tycker man om NX eller inte? Bilda dig en egen uppfattning. Insallera NX och testa. Generellt gäller dock att NX kan vara trögt att arbeta med många bilder samtidigt. Samtidigt verkar NX ha vissa fördelar vad gäller möjligheten att behandla bruset i efterhand, undantaget speciella program för ändamålet. VIssa inställningar som sparas i NEF-filen kan nikon läsa in medan andra program inte "fattar" det. En del gillar NX, andra inte. Smaken är som baken, delad :)
Om man vill ha svenska eller engelska, gör som du vill. Det har väl inte någon som helst betydelse egentligen.

johan.morck skrev:
Ursäkta mig, jag ville inte verka otrevlig men på vilket sätt kan verkligen Vi hjälpa dig i dessa frågor. Är inte detta en högst personligt? Tycker man om NX eller inte? Bilda dig en egen uppfattning. Insallera NX och testa. Generellt gäller dock att NX kan vara trögt att arbeta med många bilder samtidigt. Samtidigt verkar NX ha vissa fördelar vad gäller möjligheten att behandla bruset i efterhand, undantaget speciella program för ändamålet. VIssa inställningar som sparas i NEF-filen kan nikon läsa in medan andra program inte "fattar" det. En del gillar NX, andra inte. Smaken är som baken, delad :)
Om man vill ha svenska eller engelska, gör som du vill. Det har väl inte någon som helst betydelse egentligen.

Som du kanske kan läsa i mitt inlägg, så har jag inte bett om någon hjälp. Jag var bara nyfiken på era egna intryck av den nya versionen av NX
Jag har kört tidigare i en testversion, och tyckte det var ganska OK. Lite tråkigt gränssnitt bara.
Vad gäller språket så var jag nyfiken på vad ni själva använder för språk i NX resp i kamera.
Fördelen med Svenska är ju uppenbar. Fördel med Engelska är väl att det är enklare att följa tips,skolor mm från utländska sidor,böcker och tidskrifter.
Men som sagt,bara nyfiken hur andra gör.

Jag har använt NX sedan första utgåvan och jag trivs med programmet. Det är det program som bäst läser ut Nikons NEF filer, det behåller kamerans inställningar vilka naturligtvis kan ändras. Photoshop tycker jag är för dyrt men om du komleterar med elements så har du de flesta funktionerna. Ett tidigare argument var att Nikon tog betalt, 2000 kr, för NX, det argumentet är för tillfället borta.
Så nu har jag 2 licenser till NX. Jag kan kanske glädja någon med den ena. Vill man kan man se det som att man får för 2000 kr mer just nu när man köper D3/D300.
Jag trivs med svenka inställningar i kameran och svensk utgåva av NX.

Hans William skrev:
Jag har använt NX sedan första utgåvan och jag trivs med programmet. Det är det program som bäst läser ut Nikons NEF filer, det behåller kamerans inställningar vilka naturligtvis kan ändras. Photoshop tycker jag är för dyrt men om du komleterar med elements så har du de flesta funktionerna. Ett tidigare argument var att Nikon tog betalt, 2000 kr, för NX, det argumentet är för tillfället borta.
Så nu har jag 2 licenser till NX. Jag kan kanske glädja någon med den ena. Vill man kan man se det som att man får för 2000 kr mer just nu när man köper D3/D300.
Jag trivs med svenka inställningar i kameran och svensk utgåva av NX.

Tack för ditt svar. Jag tror jag gör som dig och kör Svenska i kamera och NX. I Photoshop använder jag Engelska.

Capture DX 1.3 funkar inte med Mac OS 10.5.X trots att det OS:et har funnits ute i flera månader.

DÅLIGT Nikon!

Hoppas de fixar det snarast!

/Per

ANNONS
Götaplatsens Foto