Annons

Ni som redan har D10? Utvärdering?

Produkter
(logga in för att koppla)

Goldfish

Aktiv medlem
Ni som redan har D10. Vad har ni för synpunkter om kameran? Vore kul med en liten redogörelse/utvärdering?

Framför allt vad tycker ni om brännviddsförlängningen på 1.6? Stör det?

Nämn gärna 3-5 + och 3-5 -.

Tycker ni att man kan se en DSLR som komplement till en "vanlig" SLR, eller blir det en ersättare?

Önskar att 1.6x hellre var 1.3x men allt kan man inte få. Annars en helt underbar kamera och ångrar inte en sekund att jag köpte den. Digitalt är så smidigt. En ersättare helt klart. Kan inte komma på nåt negativt, ;)

det dröjer nog en stund innan nån presenterar ärliga minus för sitt alldeles nya fynd *s* de är fortfarande inne i smekmånadsfasen... nykära liksom... då överser man många fel o brister...

Jo, jag menar att vi mest har fått höra en massa positiva grejor om D10. Samtidigt försökte jag få igång en diskussion där man ser på kameran från två olika perspektiv. Det var därför jag tyckte att de skulle vara roligt om ni skrev upp tre till fem positiva respektive negativa saker som ni upplever med D10.

KG Stolt: hehe.. tyvärr är det sant. Frågan är kanske inte riktigt mogen/befogad ännu.

KGS skrev:
det dröjer nog en stund innan nån presenterar ärliga minus för sitt alldeles nya fynd *s* de är fortfarande inne i smekmånadsfasen... nykära liksom... då överser man många fel o brister...
...optimist, eller..?
Jag har ägt och plåtat med många kameror under drygt 20 år och har ärligt talat svårt att hitta brister på min 10D förutom brännviddsförlängningen (förstås). Den känns i funktion och kvalitet helt klockren. Bilderna kan bli otroliga om man kör med RAW, kan hantera bilder med datorn och använder bra optik.
Några har klagat på att ratten baktill är lite smäckig men det är inget jag stört mig på. Hela kameran känns ganska gedigen och är lagom tung.
Tiden får utvisa om den håller rent mekaniskt, tål lite oväder etc.
För attt ge fem plus och minus måste jag nog ha den ett tag. Efter sommaren kanske.
Se Canon-digital forumet förresten...

Goldfish skrev:
Jo, jag menar att vi mest har fått höra en massa positiva grejor om D10.

.. inte för att vara allt för petig, men kameran du pratar om heter 10D, inte D10. Tillverkarna har för dålig fantasi när det gäller DSLR-namn :)

Kritik

Det finns kritik kring 10D. Jag kan lista några

1. Fel ifrån fabrik, en del med fokus-problem, en del med smuts, dåliga speglar, döda pixels.
2. För låg ström till obj-motorer, kan inte driva alla motorer korrekt (gäller framförallt några Sigma)
3. Skärpa, man önskar att bliderna blev något hårdare, en del tycker de är för mjuka.
4. Småsaker som att mjukvaran till RAW-formatet verkar inte vara det bästa (kan dock inget om det hela), bara USB 1.1, långsam RAW-konverterare, sparar inte klart bilder om man öppnar någon lucka för CF eller batteri, vitbalansen är inte den bästa säger förstå-sig-påare

Jag är totalt grön med systemkameror men tycker mycket bra om min 10D, så jag sällar mig till kören som sjunger lov-ord :)

Alla digitala kameror har döda pixlar.

Tillverkarna väljer bara att inte tala om det.
Men påverkar det resultatet?
Troligtvis inte

'För låg ström till Sigma-motorer'??? Det kallar jag omvänd logik. Det är Sigma-motorerna som kräver för höga strömmar. Klaga hos Sigma isåfall.

10D har en bugg i RAW-formatet som gör att RAW-linear-konvertering ger 'posteriserade' bilder, dvs för få färger.
Den som vill ha riktigt bra bilder från in 10D kör i RAW mode. Det ger skarpare bilder och man har möjlighet att göra en bra bild helt perfekt. Den möjligheten finns inte om man kör jpeg i kameran. De som klagar på 'mjuka' bilder är oftast nybörjare eller de om inte vill göra något alls med bilderna i dator. En digital bild måste behandlas elektroniskt, i (och av) kameran eller i datorn (av en datorförare). Jag föredrar det senare.
Optik som inte är knivskarp ger också 'mjuka' bilder.

Re: Kritik

Alexandersson skrev:
Det finns kritik kring 10D. Jag kan lista några

1. Fel ifrån fabrik, en del med fokus-problem, en del med smuts, dåliga speglar, döda pixels.
2. För låg ström till obj-motorer, kan inte driva alla motorer korrekt (gäller framförallt några Sigma)
3. Skärpa, man önskar att bliderna blev något hårdare, en del tycker de är för mjuka.
4. Småsaker som att mjukvaran till RAW-formatet verkar inte vara det bästa (kan dock inget om det hela), bara USB 1.1, långsam RAW-konverterare, sparar inte klart bilder om man öppnar någon lucka för CF eller batteri, vitbalansen är inte den bästa säger förstå-sig-påare

Jag är totalt grön med systemkameror men tycker mycket bra om min 10D, så jag sällar mig till kören som sjunger lov-ord :)

1. Fel från fabrik är ju ganska enkelt åtgärdat med en ny kamera..dåliga speglar? Canon har tillverkat speglar i en massa herrans år.. varför skulle de helt plötsligt vara sämre?
Döda pixels har alla digitalkameror...

2. Inte Canons fel... De behöver ju faktiskt bara ta hänsyn till sina egna objektiv.

3. Japp.. det beror på low-pass filtret i kameran, inget som lite USM i Photoshop inte fixar.. Det blir knivskarpt.

4. Japp.. Mjukvaran fullständigt suger...
Vitbalansen...skulle vilja säga att den fungerar ypperligt AWB och sen kan man konvertera till rätt vitbalans eller egen med RAW-filer.

Jag bara refererade lite tillbaka vilken kritik kameran har fått utan att lägga in egna värderingar eller försvara kameran. Då jag är nöbörjare så sitter jag inte inne med alla sanningar utan något/några av mina påståenden kan mest vara rykten då jag surfat runt i en rad olika forum och lyssnat, och lyssnat.

För de som eventuellt tänker köpa 10D'n så kan jag också kommentera bristerna

1. Precis som Jesper säger så är det bara att skicka tillbaka en dålig produkt, men man tappar reparationstiden vilket inte står högst på listan hos teknikälskare. Speglar var fel, jag syftade till att det fanns en hel del måndagsex (minst 10 olika individer) som hade fokus en bit för långt bak i bilden.

2. Jo, visst är det Sigma som kanske inte följer Canons spec:ar (eller så har Canon kollat och justerat så att deras fungerar fortfarande i konkurens syfte) men det är väl bra att lyfta fram i ett sådant här forum?

3.Mjuka bilder har jag svårt att relatera till men en del yrkesfotografer säger att exv 1Ds ger bättre bilder, men så kostar den som en bil och inte som en moped också.

4. Döda pixels kan man testa igenom att köra en bild på väldigt lång slutartid med linsskyddet på. Det är bara vid lång (flera minuter) som det kan uppstå märkbara skillnader om man har ett par pixels som är döda.

Nu kanske det låter som jag är neg till kameran men så är inte fallet. Det verkar enligt mig vara helt klart mest "bang-for-the-buck" i digitala systemkamrevärlden i vår utan tvivel. Den här kameran får nog en hel del personer att gå över till digtala systemkameror. Därav blir många "proffs" och foto-ulvar snabbt förargade över hur alla lovordar 10D, speciellt av sådana som inte kan allting (som jag).

Ett par kommentarer till Martin:

2. Canon har vad jag vet inte släppt några specar för hur objektiven skall byggas. Sigma har kört med s.k. "reverse-engineering", dvs. man mäter och gissar sig till hur kameran och dess objektiv fungerar. Därefter försöker man konstruera ett objektiv som fungerar likadant.

3. 1Ds har mycket större sensoryta och fler pixlar. Självklart att bilderna blir 'bättre' då.

4. Pixlar som tänds (släcks) efter extremt långa exponeringstider är inte 'döda'. En 'död' pixel är alltid helt svart oavsett exponeringstid. Jag har inte hittat en enda sådan på min kamera och det lär knappast bli någon om de inte finns där från början.

Alexandersson skrev:
4. Döda pixels kan man testa igenom att köra en bild på väldigt lång slutartid med linsskyddet på. Det är bara vid lång (flera minuter) som det kan uppstå märkbara skillnader om man har ett par pixels som är döda.

Det är en het (hot) pixel du tänker på.

Tackar för att ni rättar mig. Jo, jag vet att de inte är döda för det skulle märkas på varje foto. Skall använda ordvalet hot-pixel i fortsättningen.

Jo, visst anar jag att Sigma ligger 2:a och testar, mäter och säljer kopior till en låg-pris målgrupp men likväl är det väl intressant att ta upp att vissa objektiv inte fungerar så bra? Det finns väl lika många som kör Sigma som Canons objektiv?

Jo 1Ds har fler pixels 11 miljoner vilket givetvis borde påverka.

Men istället för att bara tillrättavisa mig, så kan ni väl hjälpa de som vill veta mer om hur kameran har fungerat i praktiken?

Jag har några klagomål på 10D så här långt, även om det inte är många. Det jag främst irriterad mig på är sökaren. När man är van en fullstor sökare (eos 1v?) eller 1.3x crop så suger verkligen denna sökare. Man har VÄLDIGT svårt för att se vad som är skarpt / suddigt. Dessutom är det svårare att komponera bilden imo.. det tycker jag är det största "minuset" med kameran.
Autofokusen är ju t.ex. ett grymt stort lyft mot D60 osv, även om den inte fungerar helt perfekt :). Minus också att det tar en liten stund innan fokuseringen startar om man nyss knäppt en bild och släppt upp avtryckaren, kanske låter som en bagatell för de flesta men jag tycker det är grymt irriterande speciellt då vid actionbilder.

Helt klart en mycket fin kamera.
Får betyg 8/10 av mig, skulle få minst 9/10 om det inte var för sökaren.

Jag tillhör nog en liten konstig skara av fotografer då jag köpte 10D bla för "brännvidsförlägningen" 1,6. Som alla andra klagar på.
Då jag jobbar mycket med tele så är detta kanon.
Det är betydligt billigare att köpa ett extremt vidvinkel än ett långt tele med bra ljusstyrka.
Atuofokusen tycker jag funkar bra, på flygande fågel inga större problem. Den är klart jämförbar med EOS 5, som jag fortfarande har kvar.
Tycker bara att batterierna inte räcker så värst länge, men det är man van med som Canon fotograf.
Finns det batteriladdare för bil, till 10:an?
Programvarorna är inte heller så värst bra, och RAW pluginen för photoshop funkar ej heller med 10:an ännu.
Är detta på gång ? eller får man vänta på PH 8.

Hej Herman

Du skrev att autofocusen inte börjar föränn efter en stund....

Har du provat att inte släppa avtryckaren helt, dvs att ta seriebilder med AI servo utan att släppa.

Ger en del på min D60.

Roine

roinek skrev:
Hej Herman

Du skrev att autofocusen inte börjar föränn efter en stund....

Har du provat att inte släppa avtryckaren helt, dvs att ta seriebilder med AI servo utan att släppa.

Ger en del på min D60.

Roine

yes, men ibland så släpper man ju avtryckaren och tror att situationen är över, det är då den inte hänger med.

På D60:n tyckte jag det fungerade bättre om man tryckte ner avtryckaren halvvägs ofta istället för att hålla den nertryckt :)

Lars: Jag köpte också 10D mycket för att jag gillar 1.6x på telesidan (plus att jag behövde ett till hus då).

Batterilivslängden tycker jag är grymt bra.. har du kört slut och laddat upp batterierna ett flertal ggr? Kör du med flashminne eller microdrive?

ANNONS
Götaplatsens Foto