Annons

Ni som redan har D10? Utvärdering?

Produkter
(logga in för att koppla)
Herman:
Jag kör med flashminne, och fotar i RAW format.
Har laddat ur batterierna ett antal gånger.
Jag brukar ha igång kameran hela tiden, programerade bort autoavstägningen.

Ska skaffa mig en hårddisk av något slag för att ha med mig ut.
Men blir inte klok på vilken jag ska köpa.
Har kollat här i forumet men blir inte klokare för det.
Kollade på Nixevue nu på mässan, men tyckte den var lite dyr.

Lars: Titta lite på X-Drive II som bl.a. www.digitalnytt.com säljer,

Kostar 2400:- inkl en 20GB disk.. Rymmer då ca: 2800 RAW-filer från 10D. Det enda är väl att den verkar vara lite långsam att tanka ner till.

Ett 256 MB (38 RAW) tar 4 minuter att kopiera över.

I praktiken har jag märkt att man måste ha ett extrabatteri med sig. Om högsta segmentet slocknat på batteriindikatorn har den inte långt kvar. Jag ska prova GP:s batteri som finns på bl.a. Teknikmagasinet.

Batteri/Minne?

Har man 2 stycken BP-511 i batterigreppet??
Passar vanliga LR6 batterier? vilket funkar bäst?
När det gäller minne vad tycker ni funkar bäst & storlek(hur mycket går det in?)

Batterier billigt

Kolla in batterier till D30/D60/10D på adressen: http://195.67.69.169/kocny/

Batteri typ Canon BP-511
7,4V/1300mAh ............... 449 kr inkl.moms

Batteri typ Canon BP-511
7,4V/850mAh ................ 349 kr inkl.moms

Det billigaste som jag har hittat!

Är det någon som har tagit bilder med sin 10D och har bilder i RAW eller JPEG large/fine tillgängliga på nätet?

Funderar på om jag är nöjd DSLR-ägare eller ej.
Med mitt analoga hus är jag nästan alltid nöjd med alla bilder. Med 10D:n så tycker jag att jag noterat en högre frekvens av bilder med oskärpa.
En hel del bilder blir dock bra.

Har kollat att fokus verkar OK. Kör endast med en AF-punkt och har ökat skärpan +2 snäpp. Ingen nämnvärd förbättring.

Det liknar rörelseoskärpa. Har testat med stativ och ett annat objektiv. Samma resultat.

Är det månne fel på fotografen? Eller finns det någon annan som har liknande erfarenheter?

Richard: Är det över hela bilden?
Jag har nämligen samma problem i kanterna med mitt EF 20-35/2.8L, det blir som rörelseoskärpa, fast det är sylvasst i centrum. På min analoga är det bra mycket skarpare i kanterna.
Här är två bilder, konverterat till TIF från RAW och sparat som det och jpg. Bilderna är skärpta med Fred Mirandas Intellisharpen 3.0

www.naturfotografen.net/10D/Lukas_tif.tif (18.4 MB)

www.naturfotografen.net/10D/Lukas_jpg.jpg (1.4 MB)

Nä, i de fall jag är missnöjd så råder en liten, jämn och fin oskärpa.

PS. Dina URL:er funkade inte tyvärr.

Efter ha kört lite porträtt idag i det fina vårvädret vi hade så kan jag säga att jag är lite tveksam till 10D's hantering av hudtoner och hår. Det ser lite skumt ut..tycker jag... vad tycker ni ?

Jeppe: testat blända ner objektivet till typ bländare 13? 20-35/2.8 är vassast där enligt vad jag läst :)
Såg annars inga större fel på skärpan på din jpgbild iaf..
Angående oskärpan du upplever, ligger fokusen rätt då?

Jeppe skrev:
Efter ha kört lite porträtt idag i det fina vårvädret vi hade så kan jag säga att jag är lite tveksam till 10D's hantering av hudtoner och hår. Det ser lite skumt ut..tycker jag... vad tycker ni ?

Hej

håller med.. ligger lite åt gult/brunt.

Har just konstaterat, efter scanning av ett gäng diafilmer, att de ligger mer rätt avseende färger. Detta givetvis förutsatt att filmen valts för att passa de motiv som man tänkt sig.

Rent logiskt så är ju digitalkameran en kompromiss.. ska klara allt, också våra underförstådda krav/önskemål på färger, kontrast osv. Och det kan de ju inte... därför blir du inte helt nöjd med hudtonerna, kanske inte heller då du plåtar natur eller liknande.

Detta medför att du får korrigera dina bilder mer eller mindre i datorn efterhand. Detta är inte nytt, varken för 10d eller för andra digitalkameror.

Min S2 exempelvis ger bra hudtoner.. Fuji har nischat sig här det vet jag, men ger färgförskjutning vid annan fotografering vilket måste justeras.

Avslutningsvis.. mina skannade dior blev rätt i färg direkt.. paletten av film med olika karaktäristik finns inte till digitalkameror.. en brist.. vilket fått mig att plåta mer med dia igen.

Med vänlig hälsning
Johan

Jeppe skrev:
Jpg direkt ur kameran menar du? En analog kamera behöver ett mörkrum för bra resultat. En digitalkamera behöver en dator. Glöm jpg och använd RAW och du har alla möjligheter att göra dig själv nöjd. Jpg-filer är för digitalkompakter.

Linmajon skrev:
Jpg direkt ur kameran menar du? En analog kamera behöver ett mörkrum för bra resultat. En digitalkamera behöver en dator. Glöm jpg och använd RAW och du har alla möjligheter att göra dig själv nöjd. Jpg-filer är för digitalkompakter.

Japp.. Det är RAW som gäller...möjligen har jag en bit kvar i bildhanteringen. Jag har aldrig behövt korrigera hudtoner på mina skannade bilder. Tycker att det är nästan lite konstig i just hud och hår i bland. Uppfattar det mer som att kvalitén inte är på topp..Fast andra detaljer som jackan på bilden är ruggigt bra.

herminator1Ds skrev:
Jeppe: testat blända ner objektivet till typ bländare 13? 20-35/2.8 är vassast där enligt vad jag läst :)
Såg annars inga större fel på skärpan på din jpgbild iaf..
Angående oskärpan du upplever, ligger fokusen rätt då?

13? ojdå... hursomhelst.. porträttbilden är tagen med ett EF 70-200/4L och jag upplever inte heller skärpan som dålig. Det är ju bara 10D's low-pass filter som gör att bilderna blir mjuka. Ingenting som inte en efterskärpning fixar.

Objektiv zoom..?

Byter ämne mitt i tråden:
Jag har beställt Canon 10D, men den verkar dyka upp på butikshyllorna igen lago till en ny modell kommer :)
Hursomhelst, någon som känner till ett vettigt zoomobjektiv på 400-500mm till EOS systemet?
Vill ha AF! men behöver ej knyta mig till Canon original.
Jag är hobbyfotograf, så jag strävar väl inte efter de här objektiven i 40 000,- klassen,,,
Tack på förhand!
Johan

Jeppe skrev:
13? ojdå... hursomhelst.. porträttbilden är tagen med ett EF 70-200/4L och jag upplever inte heller skärpan som dålig. Det är ju bara 10D's low-pass filter som gör att bilderna blir mjuka. Ingenting som inte en efterskärpning fixar.
Man kan 'döda' lowpassfiltret med oskarp mask, radie 0.3, 300-400% direkt innan man ex. skalar ned bilden. Efter omskalning kan man ev. göra en mer försiktig skärpning.

ANNONS
Götaplatsens Foto