Annons

Nikkor 50mm/1.8 AI-S

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag äger en Nikon D40X sen förra året och använder mig av kitobjektivet 18-55. Det har varit ett dugligt objektiv, men jag är på jakt efter nytt, spännande och bättre.

Läste på internet och blev intresserad av ett Nikkor 50mm/1.8 AI-S.
Det enda som hindrar mig från att köpa det är att jag är ägare av en D40X, och det efterlängtade objektivet tycks inte ha autofokus till den kameran. Man får köra manuellt. Så min fråga är;

* Borde jag köpa objektivet (Nikkor 50mm/1.8) trots att det inte har någon AF med D40X?

Hjälp uppskattas.

(Kanske bör tillägga att jag endast har fotat med AF.)

AI-S har inte autofokus på någon kamera och med din kamera får du inte någon exponeringsmätning heller. För att få det behövs något i stil med D200/D300 eller bättre.

Med AF eller AF-D så får du mätning men ingen autofokus.

Jag äger en Nikon D40X sen förra året och använder mig av kitobjektivet 18-55. Det har varit ett dugligt objektiv, men jag är på jakt efter nytt, spännande och bättre.

Läste på internet och blev intresserad av ett Nikkor 50mm/1.8 AI-S.
Det enda som hindrar mig från att köpa det är att jag är ägare av en D40X, och det efterlängtade objektivet tycks inte ha autofokus till den kameran. Man får köra manuellt. Så min fråga är;

* Borde jag köpa objektivet (Nikkor 50mm/1.8) trots att det inte har någon AF med D40X?

Hjälp uppskattas.

(Kanske bör tillägga att jag endast har fotat med AF.)

Den nya AFS 50mm/1,4 kan ju vara ett alternativ. Det kostar dock lite mer. Å andra sidan finns det ljusstyrka, autofokus, kort skärpedjup och ljusmätning. Allt i ett. Det finns ett motsvarande från Sigma också 50mm/1,4 som klarar av ungefär det samma, lite dyrare dock.

Varför inte Nikon AF-S DX 35/1,8 G?

Du får autofokus, mätning, samt mer användbar brännvid än ett 50mm-objektiv.

Har själv ett 35/1.8 och är nöjd med det...
Har även ett 50/2 ai och det är ju inget dåligt objektiv men du får räkna med att exponera efter hur det ser ut på displayen och att du får göra om processen såfort du flyttar på dig/vrider kameran...
För att få ljusmätning med ett AI-kopplat objektiv så måste du ha minst Semipro-kamera, dvs D100, D200, D1, D2 eller nyare dock ej instegs/amatör kameror...

Har även ett 50/2 ai och det är ju inget dåligt objektiv men du får räkna med att exponera efter hur det ser ut på displayen och att du får göra om processen såfort du flyttar på dig/vrider kameran...
För att få ljusmätning med ett AI-kopplat objektiv så måste du ha minst Semipro-kamera, dvs D100, D200, D1, D2 eller nyare dock ej instegs/amatör kameror...

Ingen ljusmätning med D100.

M

Nja, kan man knappast tvingas göra om man inte är fullständigt tappad bakefter, iaf inte efter de första 500 exponeringarna. När man väl är inkörd på det så kan räcker det oftast om man sneglar på skärmen då och då (vilket de flesta tenderar att göra efter var och varannan bild ändå) för att se att man ligger på unjefär rätt exponering.

ANNONS
Götaplatsens Foto