Annons

Nikon AF 70-200/2,8 VS Sigma AF 70-200/2,8 APO

Produkter
(logga in för att koppla)

Linbacker

Medlem
Har tittat på Nikons AF 70-200 2,8G AF-S ED VR II och Sigmas motsvarighet Sigma AF 70-200/2,8 APO EX DG OS HSM. Skall sitta på en Nikon D300s. Nikons ligger på nästan 20.000 och Sigmans på 13.000. Mycket pengar. Frågan är. Hur mycket bättre är Nikons jämfört med Sigmas. Fotar en del konserter och andra evenemang där ljuset är dåligt. Skall man satsa på en Sigma med tanke på priset. Men vad väljer jag i så fall bort som Nikon har. Någon skillnad måste det ju vara.

Såg en liten recension på cyberphoto

"Jämför man med Canon och Nikons motsvarande zoomar så är den skärpemässigt och känslan den ger i paritet med de flesta av Canon och Nikons motsvarande 70-200 zoomar, däremot är vinjetteringen mer markant, AF inte lika vass och stabiliseringen inte riktigt lika effektiv. Men prismässigt är den i skrivande stund också bra många tusenlappar billigare än kameratillverkarnas"

http://www.the-digital-picture.com/...CameraComp=9&SampleComp=0&FLIComp=0&APIComp=0

Har inte testat sigman men har Nikons 70-200 VR2
Mycket pengar, men tror att du har igen det även i andrahandsvärde ifall du någon gång säljer objektivet.
Sedan så är orginal alltid orginal och 13000 är mycket för en piratglugg.
Ska du komma billigt undan så testa Tamrons 70-200, dock ingen stabilisering o sämre focus.

/Magnus

Du kan ju kika på en begagnad 70-200/2,8 VR v.1, den vinjetterar något på FX men eftersom du har en D300s är det ju inget problem. Brukar kosta ca 10-12 000 kr begagnade men kostade som v.2 som säljs nu när den var ny för ett år sedan.

Köpte min Nikon 70-200 2,8 VRII får några veckor sedan. Den sitter på en 300s och jag är så grymt nöjd. Är nog det bästa jag köpt i objektiv väg. Snabb AF och knivskarp skärpa. Mitt råd är att köpa orginalet du kommer inte att ångra dig

På en Dx kamera är vinsten med VRII (fu bättre VR förstås) ganska försumbar. VRII gluggen är främst framtagen för bättre kantskärpa på FX. Jag skulle satsa på VR version ett beg till en Dx kamera. Kolla det ex du köper då det tydligen fanns en del variation. Hade du däremot använt D700 då skulle jag valt mellan Sigman och VRII.

ANNONS
Götaplatsens Foto