Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon blixtkabel

Produkter
(logga in för att koppla)

miniman

Aktiv medlem
Hej

Jag ska köpa en förlägningskabel till min externa blixt. De jag väljer mellan är just nu Nikon SC-28 och SC-29. Jag vet ej om det finns fler?

Skildnaden vad jag förstår är bara att SC-29 har AF-belysning och inte SC-28.

Jag undrar om det är värt att köpa SC-29 för 500 kr mer?
Kan också vara kul att veta om det är fler skildnader mellan dessa två och om det finns fler alternativ om man vill behålla TTL-mätningen?

Jag har en SC-17 sedan flera år tillbaka men har aldrig använt den till min D200. Använde den mest till F90x och SB-27 blixten vilket fungerade mycket bra.

Jag kommer att använda kabeln med min Nikon D50 och SB-600.
Är det någon som har svar på frågorna i mitt första inlägg?

eftersom d50 inte stödjer CLS så är
600 plus sladd billigaste sättet att få ttl
med blixt som inte sitter på kameran.

Nästa steg blir i så fall en sb800 på kameran och en 600 lös vilket jag tycker blir för mycket pengar.

jag har själv en d50 sb600 och sc17 sladden
som är en äldre modell utan focusbelysning.

Jag har aldrig saknat focusbelysningen.
När man inte orkar mäta och testa så är det väldigt bekvämt med ttl och det kan göra stor skillnad med att få blixten loss från kameran.

Använd hellre 500kr till en lös slavtändare så
kan du köra trådlöst och tända sb600:an med inbyggda blixten, fast då får du köra manuellt.

Jag undrar samma sak, vad jag ha för sladd? Men dom sladdarna ni pratar om känner jag inte räcker för mig, jag vill ha minst 5m sladd. Jag har tittat på en sån "Blixtsko med synkuttag" vad ska jag ha då? I så fall, vilken sladd fungerar sen till kameran? Antar jag får ställa in blixten manuellt på det här sättet?

Jag har en piratkopia av SC-28 som funkar bra och var kanske 30% billigare. Dock är sladden rätt kort (trots att den lär vara längre än på originalet) så jag kan inte ha blixten (SB600) längre bort än en meter eller så. Förstår inte vad man gör med en så kort sladd egentligen...

ANNONS
Götaplatsens Foto