Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon d10 FF?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag använder Nikon's enklaste trådutlösare för det 10-poliga uttaget, och lite billigare kunde den allt vara.

edsjo skrev:
Om det sedan finns de som vill betala mer för mer avancerade saker ska ju naturligtvis det vara möjligt, men måste det vara ett krav i professionella hus?
Jämfört med de 50000 en D3 kostar ter sig 2500 som en struntsumma.

tormig skrev:
Är det inte deras, och varje företags för delen, uppgift att "suga ut kunderna så mycket som möjligt"? Tror det kallas vinstmaximering.
Jag kallar det hellre "badwill". Jag tror att de förlorar på att ha så hutlösa priser. Det skulle säkert säljas 4 gånger fler om de halverade priset, vilket ju innebär dubbelt så hög möjlighet till vinst för den manicken.
Detta gäller i stort sett alla Nikons originaltillbehör. Förlängningssladd till blixt kostar tusen spänn. Ska man skratta eller gråta? En sladd?"¤&#/!"¤ Det är som att betala hundra spänn för en skjortknapp.

-big kahuna- skrev:
W00t? Jag betalade 200 spänn för min trådlösa fjärrutlösare? Kommer dom i rent guld också? ;)

edit: Såg att det fanns andra varianter av trådutlösare, men denna http://www.cyberphoto.se/nikon/nikmll3.jpg kostar i alla fall 190 på cyberphoto
Precis, guld borde den vara av för det priset. Den lilla smidiga saken för 190:- funkar tyvärr inte på de dyrare kamerorna.

tormig skrev:
Jämfört med de 50000 en D3 kostar ter sig 2500 som en struntsumma.
Jämfört med de 15000:- en D300 kostar så ter sig 2500:- INTE som en struntsumma. Argumentet om att en viss pryl är billig i förhållande till kameran är helt hjärndött för övrigt. Prylen blir ju inte dyrare att tillverka för att kameran är dyr, eller hur? Och varför lägga ytterligare 2500:- på något som kunde kostat 500:- bara för att man redan lagt 47000:- på kameran? För 2500:- får man ett trevligt objektiv, ett stativ eller något annat som antagligen kostar tio gånger mer att tillverka än en plastgrunka med ett enkelt chip, en sladd och en IR-diod.

edsjo skrev:
Ni missförstod inlägget ovan. Till t.ex. D300 och D3 fungerar inte den utmärkta billiga fjärren till D70 utan man måste ha en fjärr att koppla till det speciella 10-stiftsuttaget. Nikons billigaste trådlösa kostar 2500 kr och det var det som ansågs hutlöst. Personligen skulle jag gärna se möjlighet att använda mer av billigare lösningar (som t.ex. D70s fjärr) även i mer professionella hus. Billig, enkel trådlös fjärr och inbyggd blixt hör till dessa. Om det sedan finns de som vill betala mer för mer avancerade saker ska ju naturligtvis det vara möjligt, men måste det vara ett krav i professionella hus?

Joakim

PS. Vad gäller trådlös fjärr till min D300 köpte jag inte Nikons utan en Phottix Cleon från Hongkong för 316 kr. Fungerar utmärkt.

En anledning till att den blivit dyrare är förhoppningsvis att den blivit bättre. De som var till D70 är inte särskilt bra. Har haft många kunder som lämnat tillbaka dem. De fungerar inte alls eller dåligt bakifrån och de störs ut av solljus.

Personligen kör jag alltid trådbundet på fjärrutlösarna.

Mvh
Maverick

Själv så var jag inne på Volvo idag och såg att oljefiltret hette VOX30, kan ju bara betyda en sak... Att Volvo snart ska lansera en Volvo XC30

Jeppe skrev:
Själv så var jag inne på Volvo idag och såg att oljefiltret hette VOX30, kan ju bara betyda en sak... Att Volvo snart ska lansera en Volvo XC30

Nää, det betyder att de snart kommer att börja sälja eget bränsle med det namnet. Enligt rykten på internet kommer det att vara ungefär som vanlig soppa, men 300% dyrare och med en hemlig tillsats som Volvo hävdar är nödvändig för att ge nya bilar maximal prestanda, och dessutom inte självantända och brinna upp. Om 5 år är det en självklarhet för många att köra på sådan, och alla som väljer fulbränsle för en bråkdel av kostnaden kommer att häklas som snåla och oaktsamma märkesförädare (trots att deras bilar besynnerligt nog verkar gå lika bra eller bättre).

Per

niklas_b skrev:
Jo, men det jag avsåg är att interna blixten avger synligt ljus när den ska fjärrstyra, ljus som påverkar motivet -> ofta störande. Jag vet att man antingen kan köpa en epa-moj att sätta på blixten för att minska/sprida ljuset eller en ren IR-moj, men jag vill ju hellre ha det i kameran.
Som tur finns det du vill ha inbyggt i kameran. I samband med att du sätter upp fjärrstyrning på den inbyggda blixten kan du välja hur mycket ljus den ska ange. Allt från TTL genom 1/1, 1/2 osv till 1/128 och helt avstängd.

Det var trevlig nyhet! Är det en D300-finess? Jag har bara D200 och där (trodde jag) kan jag inte annat än att ställa ned blixten -3 steg. Det är så pass mycket att det fortfarande ger reflexer etc.

EDIT: Ja titta, jag kan ju ställa blixten i commander-läge och sedan välja M eller -- i stället för TTL!! Det måste jag prova, stort tack för tipset!

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto