Annons

Nikon D100 vs Canon EOS 10D

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik Schalin

Aktiv medlem
Bluueberry skrev:
Hej!

Funderar på att köpa ny digitalkamera.
har kollat på Nikon D100 och
Canon EOS 10D.

Vad är dom största skillnaderna?
Vilken skulle ni köpa?

Mvh
Mickey
Hej Mickey

1 Börja med att känna på husen, vilket tycker du mest instinktivt om?

2 Titta NOGA på objektivprogrammen och välj märke efter det du vill ha. Det är säkert för dig som för många oss andra, man investerar målmedvetet under många års tid. Fundera LÄNGE på denna punkten.

3 Titta på blixtprogrammen och behöver du köpa så köp en DYR värstingblixt det tjänar dina bilder på. Titta gärna på gårdagens väsrting beg.

4 Fundera på hur du fotograferar. Mycket vidvinkel = Canon 1Ds om tio år, Mycket tele en 10D eller D100.

5 Vad har kompisarna för märke? Vad kan du låna om du skall göra ngt speciellt med kameran?

6 Hur ser din beg. marknad ut? I dag säljs betydligt mer Canon än Nikon och det borgar för Canons beg. marknad om 10 år.

7 Kan du tänka dig att gå den billigare vägen över analogt? Köp bra optik först och ett billigare hus och vänta ett par år med att skaffa digitalt hus.

Lycka till med ett oerhört svårt val.

Mvh Erik Schalin
 

Mickey

Aktiv medlem
Tack för de svart..
Nu har jag lite att fundera över.
Här är dom onjektiv jag kolla på om det
blir en Canon:
EF 17-40mm f/4L USM och
EF 70-200mm f/2,8L USM

Klarar jag mej med dom tror ni?
tänk på att 10D förstorar själv
1,6 gånger.. Men det visste ni nog redan.

Mvh Mickey
 

sagan

Avslutat medlemskap
motsv bildvinklar på 27 - 64mm och 112 - 320mm klarar du dig långt på..kompletera med en 28-75 (46-120) kan du ju göra senare..annars har Tamron en bra sån med f/2.8 till ett bra pris.
 

Mickey

Aktiv medlem
Hej igen!

Är lite osäker på det här köpet faktiskt..
Det är mycke pengar..
Tror ni jag kommer göra några
framsteg med den?
Jag har en nikon CoolPix 5700 nu.

Kolla gärna mina bilder.

Mickey
 

felle

Aktiv medlem
Klart att det är mycket pengar, men du får jäkligt bra grejer för de pengarna, vare sig du väljer Canon 10D eller Nikon D100. Sen kanske inte bilderna blir bättre automatiskt, tekniskt absolut, men innehållet beror ju som bekant inte på kameran.

Om du har råd så slå till, 10D eller D100!

Jag har aldrig ångrat mig kan jag säga (D100)...
 
Kameran i sig är ju ingen garanti att bilderna blir bättre. Tänk på att det är ju svårare att fota med en systemkamera, men andra sidan så har du större kontroll och möjligheter att själv påverka slutresultatet.

Om du tar bättre bilder kan nog ingen svara på, men du har i alla fall verktygen att lyckas.
 

Mickey

Aktiv medlem
precis falk!
det är kontrollen jag är ute efter!
jag är trött på att sitta och vänta på
att min autofokus ska få skärpa på ett grässtrå eller nått.. jag vill bara kunna frida om ratten och ha fokus.. och sen dra av 2-3 bilder utan att behöva vänta 20 sekunder mellan varje och sen börja om på nytt..
Jag är trött på min coolpix nu!

Mickey
 

Linmajon

Aktiv medlem
Bluueberry skrev:
Tack för de svart..
Nu har jag lite att fundera över.
Här är dom onjektiv jag kolla på om det
blir en Canon:
EF 17-40mm f/4L USM och
EF 70-200mm f/2,8L USM

Klarar jag mej med dom tror ni?
Jag har en 10D och de objektiven, och visst klarar du dig långt med dem, men tänk på att det är proffsprylar (10D-nåja) till proffspriser, bättre finns knappt men det finns bra alternativ för mindre pengar.
Grejorna väger också en del...
 

Mickey

Aktiv medlem
jo men jag vill inte köpa små saker så jag snart får köpa nytt igen..
vill att det jag köper ska hålla länge..
jättelänge!
väger mycke säger du..
det blir inte besvärligt att ha med sej va?

Mickey
 

Jeppe

Aktiv medlem
Ett alternativ till tunga 70-200/2.8L är deras 70-200/4L.. Halva vikten, men lika bra.. bara ett bländarsteg.... som att gå från ISO 100->200 istället..

Men det beror ju på vad man fotograferar.. Fotograferar man mycket i dåligt ljus (sport ex. vis) så krävs oftast så ljusstark optik som möjligt.

Glöm inte EF 50/1.8 i paketet
 

Pongu

Aktiv medlem
Re: Re: Nikon D100 vs Canon EOS 10D

Erik Schalin skrev:
7 Kan du tänka dig att gå den billigare vägen över analogt? Köp bra optik först och ett billigare hus och vänta ett par år med att skaffa digitalt hus.
Jag tror inte att dina bilder automatiskt kommer att bli särdeles mycket bättre än med din nuvarande kamera. Om jag vore du skulle jag fortsätta med den gamla ett tag till, tills du verkligen känner dig plågad av ditt nuvarande brännviddsomfång och att du t ex inte kan få riktigt kort skärpedjup. Det är surt att pröja ner 20000kr på någonting som kanske inte ger så stor förbättring. Om du är osäker på vilka fördelar en systemkamera ger kan du göra som Erik föreslog: Köpa eller låna en billig analog systemkamera och pröva. Därefter kan du tänka över dina behov av en digital motsvarighet. Har du tänkt dig Canon i framtiden är det bättre att välja ett sådant analoghus. Nu är jag inte bra på Canon, men ett beg 3000-hus med ett par objektiv kan inte kosta mycket nuförtiden.

/Pontus
 

Mickey

Aktiv medlem
hej

fördelarna med systemkamera tror jag jag har koll på och analogt kommer jag nog inte gå över
till..
om jag köper ny kamera så blir det
en systemdigital.¨

därimot kan man diskutera hur mycke jag bör lägga på objektiven...

Mickey
 

berga

Aktiv medlem
Bluueberry skrev:
hej

fördelarna med systemkamera tror jag jag har koll på och analogt kommer jag nog inte gå över
till..
om jag köper ny kamera så blir det
en systemdigital.¨

därimot kan man diskutera hur mycke jag bör lägga på objektiven...

Mickey
Det finns ett alternativ till. Canon 300D, visserligen inte lika rubust som 10D, men till lägre pris. För 11 000 får du en kamera och objektiv som slår allt annat i 10 000kr klassen. Sedan kan du kompletera med bättre objektiv som fullt ut kan utnyttja censorn i kameran.

Har du inte fotograferat länge och kanske inte vet hur det blir i framtiden så är 20-30 tusen mycket att lägga på utrustning. Trots att jag fotograferar mycket tycker jag inte det är värt det (jag strävar fortfarande med mitt analoga, men drömer om digitalt).

Det finns en joker som kan tala för 300D. Den kommer med ett nytt ojektiv som bara kan användas på 300D och som är optimerat för den mindre sensorn. Möjligen, beroende på teknisk utveckling och marknadsutveckling, så är detta början på en serie objektiv specialdesignade för digitala SLR-kamror. På kommer, obs spekulation, ett nytt 10D hus optimerat för dessa objektiv snart. Fördelen med de nya objektiven är att objektiven kan göras billigare.
 

Mickey

Aktiv medlem
Tack för tippset..
Har kollat lite på 300D.. och den verkar också väldigt bra..
Vet att 30-40 tusen är mycke pengar men i dagsläget känns det inte som om jag kommer sluta fotta på många år..
Fast du har väl, som alla andra, rätt att det är korkar at köpa en så dyr kamera..
aja..får se hur det blir... *suck*

Mickey
 
Bluueberry skrev:
Tack för tippset..
Har kollat lite på 300D.. och den verkar också väldigt bra..
Vet att 30-40 tusen är mycke pengar men i dagsläget känns det inte som om jag kommer sluta fotta på många år..
Fast du har väl, som alla andra, rätt att det är korkar at köpa en så dyr kamera..
aja..får se hur det blir... *suck*

Mickey
Vet inte om det är korkat, isåfall är jag den största idioten av alla :) Det handlar om prioriteringar! Jag älskar min hobby och har spenderat en mindre förmögenhet på utrustning men det har varit värt varenda krona. Jag har vänner och bekanta som inte kan förstår detta. Men istället för att köpa en ny bil som många av mina vänner så har jag en Hasselbladare, EOS 3:a, G2:a, 10D, studioblixtar och en massa annat kul och ångrar inte en sekund att jag kör runt i en gammal Saab 9000. Jag vet också att om ett par år så kan jag sälja mina grejer och få ett bättre andrahandsvärde än ett par år gammal bil. Plus att jag har kul med min hobby varje dag, även om jag inte fotar varje dag så kan jag njuta av bilder, tänka på ideer, träffa nya vänner osv. Jag kan med gott samvete säga att jag har fått ut valuta för varje krona + att min hobby har faktiskt börjat betala sig med små jobb och frilansuppdrag för tidningar. Men det var defenetivt inget jag räknade med, bara en kul bonus.

Så var inte rädd att satsa på något man tycker är kul, livet är för kort för att spilla bort.
Och du anar inte hur roligt det är att se på gamla bilder även om dom bara är ett år gamla.

Jag menar skulle du ångra dig inom ett år eller två, så förlorar du inte så mycket pengar om du skulle vilja sälja din utrustning.
 

Mickey

Aktiv medlem
Tack Partik!

Det där muntrade upp och gav mej bra argument för
att slå till på kameran..
Kommer höra av mej senare hur det blir
och så..
Och tack alla ni andra som har hjälpt mej
att hitta i kamerajungeln!

Mvh
Mickey
 

berga

Aktiv medlem
Snapphaneledaren skrev:
Jag menar skulle du ångra dig inom ett år eller två, så förlorar du inte så mycket pengar om du skulle vilja sälja din utrustning.
Vi diskuterar digitalkamror och inte analoga. Priserna rasar på dessa hus och om ett år kommer Canon med en billigare och bättre version av 10D. Vad händer med andra handsvärdet då?
 
ANNONS