Annons

Nikon D100 vs Canon EOS 10D

Produkter
(logga in för att koppla)
berga skrev:
Vi diskuterar digitalkamror och inte analoga. Priserna rasar på dessa hus och om ett år kommer Canon med en billigare och bättre version av 10D. Vad händer med andra handsvärdet då?
Så bra att du upplyste mig, var helt övertygad om att det var analoga kameror och objektiv vi diskuterade *ironi*

Mycket väl medveten, men objektiven är det dyra och dom får han bra betalt för och även en 2 år gammal 10D kan man nog räkna med att få hyffsat för. Ungfär som du får ganska bra betalt för en D60.

Visst andra handsvärdet är inte som på en analog kamera, men i ärlighetensnamn så har ju dom också droppat + att han har ju inte betalt en spänn i filmkostnad. (Lägger väl nästan 500 spänn i filmkostnad själv varje månad) Och i långa loppet så tror jag det betalar sig mot att han tröttnar och slutar fota eller skaffar en billigare kamera men ett steg uppåt som t ex 7HI, eller liknande, och även där känner sig begränsad. Och försök sälja den om ett eller två år :)

Objektiven kommer alltid ha ett bra andrahandsvärde och bara det att man kan byta upp kameran och behålla dom dyra objektiven längre fram är ju ett stort plus.

Vem vet 10D kanske håller sig lääänge för en digitalkamera?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Hej igen Mickey

Det finns bara ett sätt att ta reda på om du kan "stå ut med" bländare 4 och det är att testa. Personligen kommer jag aldrig att köpa annat än bländare 2.8 eller ljusare för jag tycker det blir för mörkt i sökaren.

Sedan har jag för mig att det i Canons fall spelar roll för AF-funktionen, framförallt tillsammans med extenders, men det får ngn som vet upplysa om.

Tyvärr så brukar inte nybörjare vara införstådda med att det är kamerahuset som är den billiga biten i fotografiska sammanhang. Det finns ett undantag och det är om man ska hänga med i den digitala världens framkant, det är svindyrt.
 

sagan

Avslutat medlemskap
Ja det stämmer, med en 2X konverter behöver du f/2.8 för att AF ska fungera på 10D, med en 1.4X konverter så går det bra med f/4.
 

berga

Aktiv medlem
Det är säkert lite av en karraktär hur man närmar sig en hobby. Jag tycker det är kul att växa sakta men säkert.

Därför är mitt råd fortfarande att titta på ett 300D paket och köp till en bra blixt. (Jag kan inte bevisa det, men jag misstänker att 300D är framtidssäkrare än 10D pga att den klarar av den nya EOS objektivserien.)

Sätt de andra pengarna på banken och kän efter vad som saknas. Köp sedan ett objektiv och lär dig det, och sedan ett till och ett till så växer hobbyn hela tiden det finns alltid något nytt att se framåt.

Jag accepterar att andra vill köpa allt med en gång. Sedan tycker jag att det känns fel att jag som entusiast skall rekomenderar en nybörjare min drömutrustning. Det är mycket pengar och det kanske är bättre att satsa 15 tusen på kamera och 15 tusen på en resa som kan dokumenteras, istället för 30 tusen på kamera och fotografera bakgården.

Men det är min syn, andra ser det på annant sätt.

p.s. min dröm är EOS 1Ds med en räcka fasta EOS objektiv plus 24-70/2.8L, men den kan jag inte rekomendera en nybörjare.
 

Linmajon

Aktiv medlem
berga skrev:
Det är mycket pengar och det kanske är bättre att satsa 15 tusen på kamera och 15 tusen på en resa som kan dokumenteras, istället för 30 tusen på kamera och fotografera bakgården.

Hehe...kanske det. Å andra sidan kan man kanske köpa kamera för 30 tusen, spara några månader till och ändå göra resan...
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag håller med Anders.

Hade jag valt idag så är det utan tvekan 300D som gäller.

Men Anders ord om framtidssäker... glöm de orden när det talas om digital utrustning.
 

Jeppe

Aktiv medlem
berga skrev:
Därför är mitt råd fortfarande att titta på ett 300D paket och köp till en bra blixt. (Jag kan inte bevisa det, men jag misstänker att 300D är framtidssäkrare än 10D pga att den klarar av den nya EOS objektivserien.)
Tjaaaaa.. Då får Canon sluta med sina analoga kameror helt, då dessa aldrig någonsin kommer att passa, pga spegelns storlek.. Nej, det argumentet köper jag inte.. EF-S gjordes för att erbjuda ett billig och lätt objektiv till EOS 300D..

Sen vad det gäller prisskillnaden mellan 10D och 300D så tycker jag den är befogad, med de saker som skiljer modellerna åt, både tekniskt och byggnadsmässigt..
 

rogert

Aktiv medlem
Bara ett litet inlägg i debatten. Jag var sugen på en 300D och var till affären och klämde lite på den. Men det var som att hålla i en vattenpistol eller nått liknande, plastig som bara den och objektivet kändes inte särskilt gediget heller.
Nu blir det en 10D om jag slår till.

Bara mina 5cent...
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Frågan, Roger, är inte om man får mer eller mindre. Frågan är vad du ska betala för att hänga med i den digitala filen.

Jag tycker det räcker mycket väl för en nybörjare samt i mitt eget fall så gissar jag att om 5 år så är säkert båda modellerna värdelösa på beg. marknaden.
 

rogert

Aktiv medlem
Så sant Erik, men 300D var så hypad, och jag hade så höga förväntningar på den så jag vart lite besviken när jag kollade in den.
 

Damocles

Aktiv medlem
Vi diskuterar digitalkamror och inte analoga. Priserna rasar på dessa hus och om ett år kommer Canon med en billigare och bättre version av 10D. Vad händer med andra handsvärdet då?
Tar den sämre bilder då jämfört med nu. Nope. Är du nöjd nu, varför skulle du bli missnöjd då bara för att det finns nåt bättre. Det spelar ingen roll om man inte känner sig begränsad i sammanhanget.


EF 70-200mm f/2,8L USM
Om du ändå inte ska ha IS så ta också en titt på Sigma EX 70-200/2.8 APO HSM.

Ang 300D / 10D.
Har du pengar och är ute efter flexibilitet, välj 10D. 300D är instegsmodellen i sammanhanget. Och allt vad canon sagt är att EF-S systemet är för 300D och inget annat än så länge.
 

Mickey

Aktiv medlem
Roger:
Men det var som att hålla i en vattenpistol eller nått liknande, plastig som bara den och objektivet kändes inte särskilt gediget heller.


Ja så kände jag också när jag tittade på
300D.. den känns inte rätt.
även om det kanske inte är det viktigaste
känns det ändå fel at köpa en kamera
som känns buget för över 10000..

Mickey
 

berga

Aktiv medlem
EF-S är billig av två orsaker. 1. Den är billigt gjord med billig mekanik. 2. vilket är viktiast i mitt resonemang, den är gjord för en kamera med brännviddsförlängning på 1,6. Detta gör den billigar att konstruera ett vidvinklingare objektiv. Detta innebär att objektivet inte behöver vara lika dåligt som ett objektiv i samma prisklass gjort för småbildsfilm.

Om Canon fortsätter med det CMOS chips som sitter i 10D/300D är nog frestelsen stor att fortsätta på den inslagna vägen och göra andra objektiv i EF-S serien. Nikon har redan idag en serie för digitalkamror.

Ni kan 3diskutera 300D:s fördelar fram och tillbaka, men en sak är klar, i prisklassen runt 10 000kr finns det ingen kamera som slår 300D. Att sedan 10D är bättre är inte konstigt, kameran kostar 50 procent mer. Jämfört med 1D och 1Ds känns också 10D som en leksak. Slutsats, spara lika till och köp dessa modeller.

Och vill ni ha kamror som är rubust byggda, köp en Canon F1 eller Nikon F2, fast då klagas det väl på vikten!

Slutligen när det gäller objektivval. Det är inte vettigt att köpa en normalzoom till 10D. Det måste till en vidvinkelzoom som börjar vid 18 mm, vilket motsvarar 28mm, och då blir prisskillnaden 15 tusen (300D+blixt+18-55/4) mot 30 tusen (10D, blixt och 17-40/4L).
 

rogert

Aktiv medlem
berga skrev:

Ni kan 3diskutera 300D:s fördelar fram och tillbaka, men en sak är klar, i prisklassen runt 10 000kr finns det ingen kamera som slår 300D. Att sedan 10D är bättre är inte konstigt, kameran kostar 50 procent mer. Jämfört med 1D och 1Ds känns också 10D som en leksak. Slutsats, spara lika till och köp dessa modeller.
Många vinklar på ett järnspett :)
Jag känner mig lite schizo när det gäller kameraval, 300D/10D/300D/10D..!
Bara det att min nuvarande E-10 är otroligt gedigen och vill ha den känslan i en ny kamera oxå.
 

sagan

Avslutat medlemskap
berga skrev:
EF-S är billig av två orsaker. 1. Den är billigt gjord med billig mekanik. 2. vilket är viktiast i mitt resonemang, den är gjord för en kamera med brännviddsförlängning på 1,6. Detta gör den billigar att konstruera ett vidvinklingare objektiv. Detta innebär att objektivet inte behöver vara lika dåligt som ett objektiv i samma prisklass gjort för småbildsfilm.

Om Canon fortsätter med det CMOS chips som sitter i 10D/300D är nog frestelsen stor att fortsätta på den inslagna vägen och göra andra objektiv i EF-S serien.
Dels så är inte EF-S 18-55mm av den kvalitet att den är intressant (tycker jag) sen är det inget som tyder på fler i serien (den går inte ens att köpa separat).
Vill man ändå ha en billig 18-50 för de mindre sensorerna så erbjuder Sigma ett som både passar 10D och 300D...jag har svårt att se EF-S som något vettigt argument för 300D.

Det känns heller inte särskilt smart att låsa in sig på objektiv som bara passar hus med mindre sensorer, Canon kommer helt säkert med prisvärda hus med större sensorer inom en inte allt för avlägsen framtid.
 
Senast ändrad:

berga

Aktiv medlem
Jag misstänker också att kvaliteten på EF-S18-55 inte är den bästa, men den är klart jämförbar, om inte bättre, än optiken som sitter i andra digitalkameror runt 10 000 kr. Och du har en möjlighet att kompletera med bra alternativa objektiv.

Jag är också tveksam till de små sensorer som sitter i de dslr kameror i prisklassen under 50 tusen. Då är det inte den tekniska kvaliteten som jag tvivlar på utan annat som det stora skärpedjupet och problemet med vidvinklighet som den lilla sensorn ger. Det är i grunden detta som gör mig tveksam till att lägga ut 15 tusen för en kamera utan objektiv.

Jag avvaktar med att lägga ut mycket pengar tills jag får en större sensor. 300D ser jag som ett alternativ där jag får det mesta jag behöver i en slr utan att lägga ut en förmögenhet.

Tänker Canon snart lanserar nya kameror med större sensorer känner jag det ännu mindre intressant att köpa en 10D idag.
 
Senast ändrad:

berga

Aktiv medlem
rogert skrev:
Många vinklar på ett järnspett :)
Jag känner mig lite schizo när det gäller kameraval, 300D/10D/300D/10D..!
Bara det att min nuvarande E-10 är otroligt gedigen och vill ha den känslan i en ny kamera oxå.
Gediget är relativt och beror på olika faktorer. Få moderna kameror känns lika gedigna som min gamla Canon F1 (och den är gedigen efter allt den gått igenom under åren och överlevt).

Min pappa har en Canon A70 som känns gedigen, liten och tung, men den känns mindre gedigen när motivet har hunnit rymma under tiden mellan jag trycker på avtryckaren och exponeringen sker.

Det är lätt att lura sig på att en tung kamera känns mer gedigen, men inte är det. Känn inte bara på vikten, kän på avtrycket, fungerar det smidigt, hur bra sitter luckor fast och hur är detaljarbetet. Det är dessa detaljer som bestämmer hur länge kameran håller.
 

Linmajon

Aktiv medlem
sagan skrev:

Det känns heller inte särskilt smart att låsa in sig på objektiv som bara passar hus med mindre sensorer, Canon kommer helt säkert med prisvärda hus med större sensorer inom en inte allt för avlägsen framtid.
Jag skulle nog vilja byta ut 'helt säkert' mot 'kanske'... och 'prisvärda' mot 'nästan överkomliga':)
 
ANNONS