Annons

Nikon D100 vs Canon EOS 10D

Produkter
(logga in för att koppla)

Linmajon

Aktiv medlem
berga skrev:

Jag är också tveksam till de små sensorer som sitter i de dslr kameror i prisklassen under 50 tusen. Då är det inte den tekniska kvaliteten som jag tvivlar på utan annat som det stora skärpedjupet och problemet med vidvinklighet som den lilla sensorn ger.
Hmmm...har du provat en 10D exempelvis? Det är inte avsevärd skillnad på bokeh jämfört med ex. D1s, utan snarare ett gissel att hitta skärpan precis. Med ett 85/1.8 på full öppning är skärpedjupet ett par mm. på 1m avstånd.
Vad gäller gisslet med vidvinkel håller jag med lite. Å andra sidan har jag ganska ljusstarka, kraftiga, lätta teleobjektiv...
 
Senast ändrad:

sagan

Avslutat medlemskap
berga skrev:
Jag misstänker också att kvaliteten på EF-S18-55 inte är den bästa, men den är klart jämförbar, om inte bättre, än optiken som sitter i andra digitalkameror runt 10 000 kr.
Mycket tveksamt, både på sonys (717) och minoltas (A-1) kameror sitter mycket bra optik.

berga skrev:

Och du har en möjlighet att kompletera med bra alternativa objektiv.
¨
Självklart de e ju en systemkamera :)
berga skrev:

Jag är också tveksam till de små sensorer som sitter i de dslr kameror i prisklassen under 50 tusen. Då är det inte den tekniska kvaliteten som jag tvivlar på utan annat som det stora skärpedjupet och problemet med vidvinklighet som den lilla sensorn ger. Det är i grunden detta som gör mig tveksam till att lägga ut 15 tusen för en kamera utan objektiv.
Så stor skillnad är det inte på skärpedjupet, jag har inte haft några som helst problem att få till kort skärpedjup (kolla gärna på mina modellbilder och fågelbilder angående detta)

Angående vidvinkel så är inte det (längre) ett problem, har beställt en Sigma 12-24mm EX HSM vilket ger en bildvikel motsvarande 19-38mm..ordentlig vidvinkel m.a.o
 

Jeppe

Aktiv medlem
berga skrev:
Då är det inte den tekniska kvaliteten som jag tvivlar på utan annat som det stora skärpedjupet och problemet med vidvinklighet som den lilla sensorn ger. Det är i grunden detta som gör mig tveksam till att lägga ut 15 tusen för en kamera utan objektiv.
Jaha.. att få kort skärpedjup i en dSLRkamera med en sensor på 22.7x15.1mm är knappast något problem.. Så djäkla liten är densorn inte.. och som Kim sa.. det finns lösningar på vidvinkelfrågan nu..
 

Bilagor

Mickey

Aktiv medlem
Hej igen!

Måste bara tacka alla för
alla tips jag fått!!
Förmodligen kommer jag köpa
kameran (D10) snart.

Ska medela här sen hur det blir..

mvh
Mickey
 

Mickey

Aktiv medlem
Hej igen!

Nu har jag beställt grejerna:

Canon EOS 10D hus
Canon EF 17-40mm 4L USM
Canon Speedlite 550EX
Sandisk CompactFlash 512Mb Ultra II
X-Drive II 20Gb
LowePro Nova 4 AW

Blev inget 70-200mm på grund av bråkiga föräldrar så den får jag köpa lite senare.
Hur många gånger större blir det med 64mm zoom?
Finns det ingen formel som räknar ut hur många gånger större bilden blir?

Mickey

PS. Vad tror ni om grejerna? Blir jag nöjd? Kunde jag valt bättre saker för dom pengarna?
Kommer 17-40mm(*1,6) bli en stor begränsning innan jag köper objektivet med 70-200mm?
 

Jeppe

Aktiv medlem
Köp ett begagnat telezoom.. de hittas för 1000-1500:-. Typ EF 75-300 eller EF 80-200

Du kommer att känna dig något begränsad med 17-40, ja.
 

Mickey

Aktiv medlem
hmm... uuj vad jobbig det blev...
Kanske är smartare att skita i blixten och köpa 70-200 istället.. och sen köpa blixten om jag skulle va i behov av den.

Mickey
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Ett normalobjektiv är ngt so lyser ut längsta sträckan på "negativet", diagonalen alltså.

Mha pytagoras sats och 135 film 24*36mm så blir det ca 43mm.

Ett 200mm objektiv förstorar 200/43 ggr vilket blir ca 5 ggr.
 

Anders_Andersson

Aktiv medlem
Med tanke på rubriken, "Nikon D100 vs Canon EOS 10D "

Det var en intressant läsning, men hur ligger det till egentligen. Är 10D ett bättre val än D100? Förutsatt att man inte äger några objekiv alls. Eller är det mest en smaksak.
 

Loj

Aktiv medlem
???

MagnusG skrev:
..om man bortser från handhavandet såklart ;) ..tänker man på det smakar D100 väldigt bra
Utveckla vidare är du snäll... Är D100 enklare att handha? På vilket vis? Mindre avancerade kameror brukar vara enklare att handha än mer avancerade, men jag gissar att det inte är det du tänker på...

/Janne, just nu nyfiken
 

MagnusG

Aktiv medlem
Re: ???

Loj skrev:
Utveckla vidare är du snäll... Är D100 enklare att handha? På vilket vis? Mindre avancerade kameror brukar vara enklare att handha än mer avancerade, men jag gissar att det inte är det du tänker på...
/Janne, just nu nyfiken
Det som jag uppskattar med den är dels den omedelbara uppstarten, den är väldans viktig för mig :) Kontrollvredens placering känns mer intuitiv, hur man väljer mätmetod. Samt det något högre greppet så handen får plats utan vertikalhandgrepp! Så får man itne glömma det underbara batteriet som man i det närmaste kan glömma bort.. Hade det inte varit för skyddet för LCDn hade min varit rackarns sargad också..

Det var iallafall det som jag anser viktigt för hanteringen, gör det för mig till ett nöje att hantera min lilla nikon!

..hoppas jag var någolunda utförlig mitt i min lilla stress jag har nu..
 

Loj

Aktiv medlem
Re: Re: ???

MagnusG skrev:
..hoppas jag var någolunda utförlig mitt i min lilla stress jag har nu..
Tack för att du tog dig tid att svara! Vad uppstart och skydd för LCD gäller är väl det bara att konstatera att där ligger Nikon "före". Men vad placeringen av kontroller gäller är väl det främst en fråga om vad man är van vid. Jag, som kört Canon sedan början av 80-talet, tyckte det var naturligt att välja D60 och inte D100 när jag skulle köpa DSLR. Gissar att jag skulle uppleva D100:an (och andra SLR:er från Nikon) "bakvända"!

Gott slut och gott nytt!

/Janne
 

MagnusG

Aktiv medlem
Re: Re: Re: ???

Jovisst, kontrollerna är mest en vanesak, även om jag verkligen gillar att kunna ändra mätmetod på ett enkelt sätt utan att ta kameran från ögat :)
Har visserligen bara kört med canon i ett halvår, så jag ska inte uttala mig så mycket.

gott nytt år på dig med! ..och alla andra som nu läser detta..


Loj skrev:
Tack för att du tog dig tid att svara! Vad uppstart och skydd för LCD gäller är väl det bara att konstatera att där ligger Nikon "före". Men vad placeringen av kontroller gäller är väl det främst en fråga om vad man är van vid. Jag, som kört Canon sedan början av 80-talet, tyckte det var naturligt att välja D60 och inte D100 när jag skulle köpa DSLR. Gissar att jag skulle uppleva D100:an (och andra SLR:er från Nikon) "bakvända"!

Gott slut och gott nytt!

/Janne
 
ANNONS