Annons

Nikon D5

Produkter
(logga in för att koppla)

Benny p

Aktiv medlem
Raderat länk till video med felaktiga uppgifter om kameran./admin
 
Senast redigerad av en moderator:

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
Jepp nu är den lanserad!

Vad tycker ni om den?

Och priset 68.000 kr har det någon betydelse eller "spelar det inte så stor roll" ?
 

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Har den möjlighet till SnapBridge liksom lillebror D500, ev. m.h.a. WT6?

En sådan funktion hade ju varit kanon både för bild bläddring och GPS koordinater direkt, men kan inte hitta någon info om att D5 skulle ha det. Hoppas de inte hoppat över den funktionen i sitt flaggskepp D5 men låter den ingå i D500.
 

apersson850

Aktiv medlem
Det är inte säkert att de tänker så. Ibland anses sådana funktioner vara roligast för amatörfotografer, där proffsen vill ha snabbaste möjliga FTP via kabel istället. Lite åt det hållet är det på min Canon också.
 

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Det är inte säkert att de tänker så. Ibland anses sådana funktioner vara roligast för amatörfotografer, där proffsen vill ha snabbaste möjliga FTP via kabel istället. Lite åt det hållet är det på min Canon också.
Är lite det jag är rädd för. Tyvärr så är det nog många icke OS fotografer som skulle uppskatta en enklare uppkoppling till mobilen. När man saknar infrastrukturen från de stora arrangemangen så hade NFC eller Snapbridge varit en hyfsad lösning.

Har en WT5 till min D4, men den klarar inte ens NPS att koppla upp till min laptop för att köra tethered :(

Så många skulle nog uppskattat en enkel uppkoppling, även om den inte hade varit optimal för att strömma video från OS.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Har den möjlighet till SnapBridge liksom lillebror D500, ev. m.h.a. WT6?
Nej.

En sådan funktion hade ju varit kanon både för bild bläddring och GPS koordinater direkt, men kan inte hitta någon info om att D5 skulle ha det. Hoppas de inte hoppat över den funktionen i sitt flaggskepp D5 men låter den ingå i D500.
Håller faktiskt med. bara en så trivial sak som att få korrekt klocka i kameran via mobilens (exakt gps-styrda) klocka skulle förenkla när man fotar med flera kameror (och ja, klockan i Nikon-kameror drar sig märkligt mycket).

Visst, Snapbride är inte alls lika snabbt som WT-6 eller den inbyggda nätverkskontakten, men ibland är det ju snarare smidiga sidofunktioner man vill ha, inte max prestanda.

Värt att notera att D500 orättvist nog kan få bägge sakerna: via (det lite klumpiga) tillbehöret WT-7 får den samma snabba wifi som WT-6 + RJ-45-kontakt. Och har som sagt Snapbridge inbyggt.
 

afe

Aktiv medlem
Det kanske är så att D5 utvecklats under längre tid än D500, och att dessa funktioner är för nya?
 

Palletheking

Aktiv medlem
Läste på DPreview att D5 tydligen skall ha ovanligt dålig DR på basiso. Något bättre än Canons modeller D6, 5D Mark III men betydligt sämre än ex D800, D600, D810, D750. Jämfört med D4s så kommer inte D5 ifatt D4s DR förrän vid iso 3200 och därefter så har den bättre DR än D4s. Men under iso 3200 är D4s klart bättre. Lite märkligt tycker jag och absolut en parameter att ta hänsyn till innan köp. Står själv i valet eller kvalet ifall D5 är något att satsa på eller om man skall spara slantarna o gå på den äldre D4s istället.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Det går o ladda ner raw filer från fro knows photo där han testar olika ISO.
Att tänka på är att såna här ISO tester oftast görs i omgivning med redan gott om ljus och inte äkta "low light condition"
 

Palletheking

Aktiv medlem
Det går o ladda ner raw filer från frow knows photo där han testar olika ISO.
Att tänka på är att såna här ISO tester oftast görs i omgivning med redan gott om ljus och inte äkta "low light condition"
Japp, vilket inte känns helt tillförlitligt för hur det kommer se ut i verkligheten. Ex min D800E ger ju sjyssta bilder på iso 6400 på statiska testbilder med jämn belysning. Men i verkliga livet tycker jag iso 3200 är max för mig.
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Med tanke på D4s och dess prestanda....behöver man mer?
Förövrigt så trodde jag i min enfald att priserna på D4s skulle gå ned när D5 släpptes , men icke!

Kul att läsa att någon sa : Nja...man får nog vänta på D5s. Och när den kommer så måste man nog vänta på D6 osv :)
 

Palletheking

Aktiv medlem
Med tanke på D4s och dess prestanda....behöver man mer?
Förövrigt så trodde jag i min enfald att priserna på D4s skulle gå ned när D5 släpptes , men icke!

Kul att läsa att någon sa : Nja...man får nog vänta på D5s. Och när den kommer så måste man nog vänta på D6 osv :)
Fast D3s och D4s har verkligen varit två toppenmodeller
 

hamsi

Ny medlem
Läste på DPreview att D5 tydligen skall ha ovanligt dålig DR på basiso. Något bättre än Canons modeller D6, 5D Mark III men betydligt sämre än ex D800, D600, D810, D750. Jämfört med D4s så kommer inte D5 ifatt D4s DR förrän vid iso 3200 och därefter så har den bättre DR än D4s. Men under iso 3200 är D4s klart bättre. Lite märkligt tycker jag och absolut en parameter att ta hänsyn till innan köp. Står själv i valet eller kvalet ifall D5 är något att satsa på eller om man skall spara slantarna o gå på den äldre D4s istället.
Hej alla nyfikna.

Jag har haft kameran sedan 25 mars. Kameran levererar absolut inte det man har förhoppningar om den. Iso är kass. speciellt på video. Jag har stor ångest att jag gick över från sony A7rII+A7SII till nikon. Jag köpte d7200 som reserv kamera och tro mig video på den är mycket bättre för pengarna. jag har slängt bort mina pengar i sjön. Ni som funderar över d5 över d4 och d4s . tänk om 3 gånger till så gör ni inte den misstaget som jag har gjort. Jag ska sälja min nu efter 1 vecka och gå över till sony. Visst de kommer bli mycket förlust men hellre det än att behålla den och se de tråkiga bruset

Mvh
Hamza
 
ANNONS