Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D700, Hur hanterar ni Brus i Lr

Produkter
(logga in för att koppla)

Bertil Lindgren

Avslutat medlemskap
Jag har nyligen börjat fundera över detta.

Jag fotograferar i RAW framkallar i Lightroom. Länge har jag inte kollat så noga på brusreglagen, men när jag nu börjat fundera över dessa så tycker jag att egentligen, i alla bilder med ISO upp till typ 1600 så kan jag dra ned reduceringen till noll om jag har exponerat rätt och haft skapligt ljus vid fotograferingen, dvs tämligen brusfria raw-filer.

Jag är intresserad av att höra andras erfarenhet kring detta.

Nikon D700 / Lightroom/ Brus / skapligt Ljus / Normal till högre ISO

/b

(har inte dykt ned i inställningarna men ändrar jag inget har min LR 0 Lumin och 25 i color när den går igång, och jag drar alltså oftast ner allt till =0 nu, hur gör ni?)

Jag använder i princip aldrig Brusreducering i LR. Har aldrig riktigt gillat vad den gör med bilderna. Brukar köra över det i PS där jag har lite annan mjukvara som tar hand om det (NoiseNinja eller Nik), där jag kör det på ett helt lager sedan raderar jag områden jag inte vill ha brusreducering på.

Enligt rykten jobbar Adobe på en helt ny brusreduceringsprocess i LR3. Den väntar jag starkt på då jag gillar att hålla mig till LR och slippa gå över till PS.

Är det ofta du tycker att dina bilder behöver brusreducering?

Jag tycker att det verkar vara ganska sällan jag egentligen behöver det.

Jag använder aldrig brusreducering ISO1600 och under. Medan över ISO1600 till ISO3200 beror det på exponeringen samt ändamålet med bilden. Ska den printas gör jag endast en lätt brusreducering då det blir snyggt ändå. Ska den finnas i den digitala världen men liten görs ingen brusreducering ska den vara stor säg 800px> så kan jag mycket väl ge den en ordentlig brusreducering i PS.

Det hela beror på ändamålet samt hur viktig den är :)

ANNONS
Götaplatsens Foto