Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D700 jämfört med Nikon D3 (och D300)

Produkter
(logga in för att koppla)
1) Färgerkorrektheten är lite bättre på D700 än på D3

Undrar om de då har jämfört med en D3 med firmware version 2.0, där man bland annat förbättrat just vitbalansen.

/afe (som har mycket svårt att tro att det går att se skillnad tagna på bilder med D3 och D300 under identiska förhållanden)
 
När man är noggrann och fotograferar med kameran på stativ t.ex. är det klart irriterande om det kommer med skrot på bilden som man inte såg i sökaren.

När man fotograferar t.ex. sport har man inte tid att hålla koll på kanterna ändå, så då spelar det ingen roll ;)

Jag tycker D700 är ett bättre köp än D3 om man inte behöver 100% sökare, eller den extra hastigheten. D700 med grepp är visserligen nästan lika snabb, men med batterigrepp, batteri och lock är den inte längre så himla mycket billigare än D3 (och dessutom både större och tyngre).
 
Undrar om de då har jämfört med en D3 med firmware version 2.0, där man bland annat förbättrat just vitbalansen.

/afe (som har mycket svårt att tro att det går att se skillnad tagna på bilder med D3 och D300 under identiska förhållanden)

Testaren pekar på skillnader i tex färgmättnad. D3:an har exempelvis mer övermättade röda färger än D700. Se testet! Men visst påverkar exponering och vitbalans färgerna.

Menar du D3 och D700?
 
Jag vet inte men jag skulle köpa en D700 men ångrade mig och köpte en D300 de 10000 jag sparade la jag på en ny glugg i stället. Ser ingen som hellst fördel att ha en FX sensor ännu när man har en uppsjö av gamla objektiv som inte kan fylla ut FX ytan. Det är inte kameran som är viktigast det är gluggen. Alltid bättre att ha en sämre kamera och en bätre glugg än tvärt om. hur den lgger i handen osv är en vanesak som snabbt går över. Jag har svårt att tänka mig att en D3 eller D700 skulle ge bättre bilder än en D300 om vi inte gör gigantiska uppförstoringar och då snackar vi gigantiska eftersom de alla har 12mpx. Så nej en D300 passar mig utmärkt, jag gör allt från musik, mode, porträtt, bröllop, reportage, reklam, produkt osv.. så D300 passar mig perfekt. Nästa år kanske det blir en D3 men jag har precis dragit in en D2xs för 8000:- så det kanske inte blir det heller nästa år :)
 

Någon som vet nåt mer om följande hämtat från recensionen: (The D3 has two EXPEED processors, the D700 has one, but both clear the buffer about as fast.)

I början gick det ju rykten om att D700 skulle ha samma proc som D300 vilket avfärdades med att "Nej D700 och D3 har samma EXPEED-proc". Nu nämns det i förbigående att D3 tydligen har TVÅ såna processorer jämfört med EN hos D700. Borde inte skillnaderna i prestanda kamerorna emellan vara mycket större då eller?

Mycket underligt att Imaging Resource som känns väldigt seriösa och tar upp i stort sett alla detaljer i sina recensioner inte skriver nåt mer om detta.

Någon som hört mer om detta?
 
Någon som vet nåt mer om följande hämtat från recensionen: (The D3 has two EXPEED processors, the D700 has one, but both clear the buffer about as fast.)

I början gick det ju rykten om att D700 skulle ha samma proc som D300 vilket avfärdades med att "Nej D700 och D3 har samma EXPEED-proc". Nu nämns det i förbigående att D3 tydligen har TVÅ såna processorer jämfört med EN hos D700. Borde inte skillnaderna i prestanda kamerorna emellan vara mycket större då eller?

Mycket underligt att Imaging Resource som känns väldigt seriösa och tar upp i stort sett alla detaljer i sina recensioner inte skriver nåt mer om detta.

Någon som hört mer om detta?
Nej den har inte 2..! XPEED finns i D60, D300, D700, D3
citat dppreview
Nikon D700 vs D3: Key Differences"
Smaller, lighter body *
Built-in iTTL flash (G.No 17 / ISO 200)
No rear information panel (new info display on main LCD)
D700 doesn't have the D3's 5:4 aspect ratio option
95% coverage, 0.72x viewfinder (D3: 100% / 0.7x)
Focus screen DX mode now indicated with a rectangle rather than shaded area
Lower burst rate (5.0 fps / 8.0 fps with optional MB-D10)
Smaller battery (EN-EL3e)
Optional battery grip (MB-D10, same as D300)
Expanded Function button options (can assign any camera menu item)
Live View can be assigned to FUNC, AE-L or Preview buttons (allowing LV + different drive modes)
Virtual Horizon can be overlaid on Live View preview image
Different shutter (150,000 cycle rating - same as D300)
Image Sensor cleaning ('sensor shake' dust reduction)
Single CF slot (D3 has two)
Minor menu and control differences (control layout is almost identical to D300) "
http://www.dpreview.com/previews/nikond700/
 
Nej den har inte 2..! XPEED finns i D60, D300, D700, D3
citat dppreview
Nikon D700 vs D3: Key Differences"
Smaller, lighter body *
...
http://www.dpreview.com/previews/nikond700/

Jag har också läst DPReview (naturligtvis) plus ett flertal andra sidor och alla är samstämmiga i att det är samma processor i kamerorna och ingenstans kan jag se något nämnt om att det skulle var 2 st i D3 och 1 i D700. Imaging Resource är som sagt enda stället där jag sett det. Men: Återigen så förvånar det mig att en till synes superseriös site gör ett sånt fel. Dessutom när de bara nämner det i förbigående.
 
Jag har också läst DPReview (naturligtvis) plus ett flertal andra sidor och alla är samstämmiga i att det är samma processor i kamerorna och ingenstans kan jag se något nämnt om att det skulle var 2 st i D3 och 1 i D700. Imaging Resource är som sagt enda stället där jag sett det. Men: Återigen så förvånar det mig att en till synes superseriös site gör ett sånt fel. Dessutom när de bara nämner det i förbigående.

Fast oavsett om den hade haft två så vet jag inte riktigt om den skulle bli snabbare då det är bufferten som brukar vara flaskhallsen dvs bufferten och bussen.
 
ANNONS