Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D700 (officiell tråd)

Produkter
(logga in för att koppla)

johan.morck

Aktiv medlem
Teodorian skrev:
Köpte du dessutom 24-70/2.8 och 14-24/2.8 har du alla förutsättningar att få tekniskt sett fina bilder med din FX-kamera.
Nej, 24-70 och 14-24 hoppar jag över för tillfället, nu hade jag hoppats på en lätt och enkel utrustning. Sedan handlar det ju förståss om pengar också. 14-24 är jag dock intresserad av men det får komma senare. Är i behov av något vidare typ 16-> Något bra förslag?

Teodorian skrev:
Vilka manuella objektiv har du? [/B]
just nu 28/2.8 ais, 35/2 ais och 105/2.5.
 

johan.morck

Aktiv medlem
Har också testat med min DK-19m och det funkar som det ska göra. Skön sökare blev nu ännu en aning större :) Med glasögon kan det bli lite klurigt att se hela sökarbilden.
 

Lucanus

Aktiv medlem
D700 och makro?

Hej på er alla som diskuterar den nya kameran. Det har inte sagts så mycket om D700 och makrofotografering dvs fördelar kontra nackdelar, kortare skärpedjupet pga den stora sensor, hur kan man kompensera detta osv. Är det någon som kan bedömma D700s möjligheter för makro?
Nyfiken på era svar och tankar kring detta
//Stanislav
 

johan.morck

Aktiv medlem
Makten skrev:
Hur är mattskivan för manuell fokusering? Kan du prova med nedbländningsknappen för att med något ljusstarkt objektiv se ungefär vid vilket bländarvärde som nedbländningen börjar synas?
Svårt att säga exakt men vid f2 ser det ut som.
 

Artificiell

Aktiv medlem
Re: D700 och makro?

Lucanus skrev:
Är det någon som kan bedömma D700s möjligheter för makro?
Kan bara tala för D3:an men visst har du rätt i att skärpedjupet blir kortare, vilket gör att exempelvis de största bländaröppningarna i praktiken inte är användbara för riktigt närgången macrofotografering. Å andra sidan öppnar det för andra möjligheter som man kanske inte tänkte sig från början :)
U
 

Teodorian

Aktiv medlem
Re: D700 och makro?

Lucanus skrev:
Hej på er alla som diskuterar den nya kameran. Det har inte sagts så mycket om D700 och makrofotografering dvs fördelar kontra nackdelar, kortare skärpedjupet pga den stora sensor, hur kan man kompensera detta osv. Är det någon som kan bedömma D700s möjligheter för makro?
Nyfiken på era svar och tankar kring detta
//Stanislav
Ett makroobjektiv har samma närgräns oavsett sensorformatet. Det innebär att om närgränsen är uppnådd kommer FX ge dig mindre avbildningsskala och en vidare bildvinkel med samma brännvidd.

Se vidare här: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=89136
 

Lucanus

Aktiv medlem
Ja, det stämmer allt det här fattar man om man kan lite av fysikaliska och optiska lagar.Men jag skulle gärna veta också om någon har provat makro med D700. Hur var känslan, hur mycket kan man trixa med ISO osv. Är det nån som jobbar med D700 alt D300 och makro? Hör av är!
//Stanislav
 

timeUnit

Aktiv medlem
Cap NX2

Kanske är det en korkad fråga, men jag hittar inte svaret på Nikons hemsida eller liknade.

Vi som köpt D700 fick ju en demoversion av CNX2 i paketet. Om man nu gillar den, kan demon uppgraderas och då kosta ca 1000 kr? Eller måste man betala fullt pris för den? Det senare suger ju fruktansvärt mycket. Personligen tycker jag definitivt att CNX2 ska INGÅ när man köper en så här dyr kamera.
 

Per

Aktiv medlem
johan.morck skrev:
Fy 17 en så trevlig kamera, sökaren är precis vad jag behöver
Jag tycker det är synd att inte Nikon vågat satsa på en utvikbar skärm typ E3 för att komplettera den optiska sökaren med. Antar att det är en 'känslo-grej', det skulle väl dra ner kassaskåpskänslan en del, men ack vad underbart det är att jobba med en sån LCD i kombination med live-view (kan vi inte döpa om det till direktsändning?!).

Per
 

Mankan G

Aktiv medlem
Re: Cap NX2

timeUnit skrev:
Kanske är det en korkad fråga, men jag hittar inte svaret på Nikons hemsida eller liknade.

Vi som köpt D700 fick ju en demoversion av CNX2 i paketet. Om man nu gillar den, kan demon uppgraderas och då kosta ca 1000 kr? Eller måste man betala fullt pris för den? Det senare suger ju fruktansvärt mycket. Personligen tycker jag definitivt att CNX2 ska INGÅ när man köper en så här dyr kamera.
Tjenare!! Det är först med D300 och D3 som Capture NX ingick och då i de första 300000 exemplaren eller något sådant.

Tänk när man satt med sin (ännu dyrare) D2X och behövde Capture 4,4 för att öppna dessa filer. Sedan kom D2Xs och tror ni att Capture NX fungerade? Icke sa Nicke. Det blev till att köpa NX trots att jag inte ville ha det.

Nikon har hela tiden varit väldigt snåla med att skicka med vettiga programvaror, oavsett pris på kameran......
 

Mathias F.

Medlem
Masslagring

Måste bara fråga om jag är ensam om att inte gilla, att Nikon tagit bort möjligheten att ställa om kameran till "masslagrings enhet"?

/Mathias
 

timeUnit

Aktiv medlem
Kanske fel tråd! :)

Jag har alltid varit besviken på digitalkamerornas oförmåga att hanter extrem kontrast, t ex motljus. På sistone har detta förändrats enormt mycket dock, och jag vill testa hur D700 klarar av att plåta in i solen.

Bilden jag valt är skittråkig, det är jag medveten om. :) Men den är bra som elakt test av kameran.

Jag lägger upp den första enbart framkallade råfilen här. Framkallning med ACR 4.5 från 14-bitars NEF till 16 bitars AdobeRGB.

Himlen är OK tycker jag, men den är inte jättesnygg. Det är ganska låg kontrast i förgrunden.
 

Bilagor

timeUnit

Aktiv medlem
Här har jag gjort 5 justeringslager som påverkar bilden på olika sätt: Curves, Color Balance, Curves, Hue/Sat och Curves. De flesta av justeringslagrena har masker. Jag jobbade först med att mjuka till det spruckna i himlen, sen färgkorrektur och konrast i förgrunden. Jag har faktiskt (fy mig) målat in liiiiite lite blått i himlen högst upp. Lade på brus i två steg.

Dessutom hittade jag ett ställe som var "mönstrat" (kanske från sensorn?), detta har jag tagit bort med Blur-tool. Tur att detta mönster inte var på en kritisk del av bilden.
 

Bilagor

Teodorian

Aktiv medlem
Re: Kanske fel tråd! :)

timeUnit skrev:
Jag har alltid varit besviken på digitalkamerornas oförmåga att hanter extrem kontrast, t ex motljus. På sistone har detta förändrats enormt mycket dock, och jag vill testa hur D700 klarar av att plåta in i solen.

Bilden jag valt är skittråkig, det är jag medveten om. :) Men den är bra som elakt test av kameran.

Jag lägger upp den första enbart framkallade råfilen här. Framkallning med ACR 4.5 från 14-bitars NEF till 16 bitars AdobeRGB.

Himlen är OK tycker jag, men den är inte jättesnygg. Det är ganska låg kontrast i förgrunden.
Vad vill du visa med det här testet? Vilka inställningar ha du använt dig av? Vad förväntar du dig se som resultat om kameran klara uppgiften bra?

För att fotografera rakt in i solen brukar det rekommenderas maximal nedbländning tex till f22. Exponeringsmät så att ljusaste punkten är hyfsat behållen. Se till att RGB är i balans (vilket de inte är i din konvertade bild som visar tydligt gulgrönt färgstick).
 

timeUnit

Aktiv medlem
Re: Re: Kanske fel tråd! :)

Teodorian skrev:
Vad vill du visa med det här testet? Vilka inställningar ha du använt dig av? Vad förväntar du dig se som resultat om kameran klara uppgiften bra?

För att fotografera rakt in i solen brukar det rekommenderas maximal nedbländning tex till f22. Exponeringsmät så att ljusaste punkten är hyfsat behållen. Se till att RGB är i balans (vilket de inte är i din konvertade bild som visar tydligt gulgrönt färgstick).
Vilken konstig ton du har i ditt inlägg. Är du arg eller sur på något sätt?

För att svara på frågorna.

Jag ville se hur D700 skulle klara av en svår motljussituation, där jag var tvungen att exponera efter skuggorna. Det är något jag stött på tidigare i mitt fotograferande.

Jag gjorde några olika exponeringar, men kunde inte exponera efter högdagern, för då blev förgrunden alldeles igensotad. Vilket är ganska självklart, eftersom högdagern är solen. Jag kontrollerade mina exponeringar med histogrammet.

Ett bra resultat var ungefär det jag fick, dvs en användbar bild, med ganska mjuk övergång till det utfrätta. Så likt en analog bild som möjligt, var min tanke.

Att köra på f/22 ville jag inte, av två anledningar. Den första är att det blir så fult med det skärpedjupet tycker jag (och diffraktionen blir tydlig) det andra är att jag ville gärna se lite flare i gluggen, det tycker jag om. Om jag skulle plåta med upplättningsblixt hade det förmodligen varit enda alternativet att plåta på f/22, pga den korta slutartiden vid större bländare. Måste ha en maffig blixt dock!

Jag valde gulsticket i bilden för att den spruckna himlen såg snyggast ut med färgtempraturen satt "fel", dessutom ville jag ha lite "fel" look i bilden. Kan ju pröva med andra konverteringar i framtiden.

Syftet med detta var helt enkelt att visa hur pass bra D700 faktiskt klara en sån här jobbig fotograferingssituation. Jag är imponerad, men kanske inte du.
 
ANNONS