Annons

Nikon D7100 har landat

Produkter
(logga in för att koppla)
Några frågor till er som fått kameran

Kan man använda OK knappen till att förstora upp en tagen bild

Vad betyder det med i- knappen. Något med att man snabbare kommer in i menyer?
 
Några frågor till er som fått kameran

Kan man använda OK knappen till att förstora upp en tagen bild

Vad betyder det med i- knappen. Något med att man snabbare kommer in i menyer?

Förstorar tagen bild gör du ju med +/- knapparna till vänster, om det går att programmera om ok-knappen vet jag inte. Info-knappen ger ett läge där i princip alla inställningar visas i stora displayen på ett överskådligt sätt.
 
Förstorar tagen bild gör du ju med +/- knapparna till vänster, om det går att programmera om ok-knappen vet jag inte. Info-knappen ger ett läge där i princip alla inställningar visas i stora displayen på ett överskådligt sätt.

Det går att ställa in så att OK-knappen zoomar i visningsläge. Man kan ställa hur mycket zoom i tre steg.

På det hela taget är D7100 en mycket mer relevant uppgradering än jag trodde. En hel del små förbättringar och bildkvaliteten, skärpan och AF-systemet är fantastiskt.
 
Jag klämde på en d7100 på mediamarkt. Man kan mycket riktigt ställa in OK knappen så att den zoomar in på fokuspunkten vid playback, precis som på "proffskamerorna".
 
Man kan ställa in att OK-knappens funktion i visningsläge ska vara zoomning och dessutom välja hur mycket den ska zooma: Låg, medel eller hög.
När man är i visningsläge och trycker på OK så zoomar den in så mycket som man valt. Sedan kan man naturligtvis använda + och - för att zooma mer eller mindre från det läget. Trycker man på OK en gång till så zoomar den ut till hela bilden. När man har zoomat in med OK kan man dessutom bläddra mellan bilder med den bakre ratten. Då byter bild men bibehåller zoomningsläget.

Fantastiskt smidigt när man snabbt vill kontrollera att skärpan hamnat som man vill.

Generellt sett så kan man programmera knappar och reglage på D7100 på lite fler sätt än på D7000, men den största skillnaden är nog OK-knappen.
 
Tack för svaren, riktigt fint att den kan ge förstorad visning med OK, har det på D300 men inte på min D7000

Några förbättringar med Auto-ISO? Har inte använt den på mina kameror för man glömmer av att man har den på och så försöker man ställa ISO manuellt som inte den tar. Behöver någon funktion där man snabbt kan skifta mellan auto och manuellt och att man ser vad som används, undrar om inte D600 hade en förbättred lösning, kanske liknade på D7100?
 
Du kan snabbt växla mellan auto-ISO genom att hålla inne ISO knappen och vrida på bakre hjulet. Vidare så tar auto-ISO hänsyn till brännvidden.
 
Du kan snabbt växla mellan auto-ISO genom att hålla inne ISO knappen och vrida på bakre hjulet. Vidare så tar auto-ISO hänsyn till brännvidden.

Det här med att den tar hänsyn till brännvidd är dessutom "kalibrerbart" mot din egen förmåga att hålla kameran stilla. Man kan välja fem olika lägen, där mittenläget verkar svara mot den gamla regeln om att slutartiden inte ska vara längre än 1/brännvidden. De övriga lägena kan man använda om man anser sig vara stadigare eller ostadigare på handen.

Måste också tillägga att kameran hanterar brus på höga ISO på ett mycket bra sätt. Med D7000 har min egen gräns gått vid ISO 3200 - allt däröver har generellt varit för busigt enligt mitt tycke. Med D7100 är ISO 6400 mycket bra även i dåliga ljusförhållanden. Igår tog jag några bilder i ett fönsterlöst rum med svarta väggar, svart golv och svart tak med fantastiskt resultat på ISO 6400.
 
Köpte min igår till "vrakpris" över disk hos Rolfs Foto i Linköping. Lite spontant eftersom jag tänkt invänta de reaktioner som alla nya ägare uttrycker på forat. Kunde dock inte låta bli när butiksägaren gav mig ett pris väl under bästa nätpris i Sverige!

Nåväl - min första reaktion när jag jämför med min gamla D80 är att den känns mycket plastigare. Jag gillar både ytstrukturen och plastkvaliten hos D80:n. D7100 känns "torrare" och har inte samma feta plastkänsla. Kanske en vanesak.

Den andra känslan var att greppet känns onödigt smalt för mina normalstora kontorsfingrar. Där vann D80 igen.

Sedan är dock loppet kört för D80 - allt annat är helt överlägset med D7100 vilket inte var någon överraskning direkt. Bildkvaliteten upp till ISO 3200 är fantastiskt (så långt, har ju inte hunnit med att testa så mycket). Det är fantastiskt vad kamerautvecklingen gjort under de sex-sju åren som gått sedan D80 lanserades.

/Roger
 
Haha - vilken lirare!

/Roger

Ha ha......Blev helt fel där. Trodde jag svarade i en annan tråd, sorry om någon blev irriterad. Jag har mycket stor respekt för nya D7100. Finns en rejäl dos köpsug, men man sitter ju redan med en bra utrustning. Fast en proffsig crop-kamera skulle inte sitta fel. Om priset sjunker fram till sommaren kan det bli aktuellt dock.
 
Ha ha......Blev helt fel där. Trodde jag svarade i en annan tråd, sorry om någon blev irriterad. Jag har mycket stor respekt för nya D7100. Finns en rejäl dos köpsug, men man sitter ju redan med en bra utrustning. Fast en proffsig crop-kamera skulle inte sitta fel. Om priset sjunker fram till sommaren kan det bli aktuellt dock.

Misstänkte det - inga sura miner här inte ;-)!

/Roger
 
Köpte min igår till "vrakpris" över disk hos Rolfs Foto i Linköping. Lite spontant eftersom jag tänkt invänta de reaktioner som alla nya ägare uttrycker på forat. Kunde dock inte låta bli när butiksägaren gav mig ett pris väl under bästa nätpris i Sverige!

Nåväl - min första reaktion när jag jämför med min gamla D80 är att den känns mycket plastigare. Jag gillar både ytstrukturen och plastkvaliten hos D80:n. D7100 känns "torrare" och har inte samma feta plastkänsla. Kanske en vanesak.

Den andra känslan var att greppet känns onödigt smalt för mina normalstora kontorsfingrar. Där vann D80 igen.

Sedan är dock loppet kört för D80 - allt annat är helt överlägset med D7100 vilket inte var någon överraskning direkt. Bildkvaliteten upp till ISO 3200 är fantastiskt (så långt, har ju inte hunnit med att testa så mycket). Det är fantastiskt vad kamerautvecklingen gjort under de sex-sju åren som gått sedan D80 lanserades.

/Roger

Har sedan ett par dagar en D7100. Började min digitala Nikonbana med en D70S och därefter en D300. Prestandamässigt är D7100'an riktigt fin, men jag gillar inte greppet. Det är betyligt sämre än D300'an, ja tom sämre än D70s. Kvalitetskänslan är betydligt mer "konsumentkamera" än D300'ans "halvproffs"... Kanske är den försämrade ergonomin och detaljernas "plastighet" Nikons sätt att markera att den inte räknas som en proffsmodell?
 
Jag är glad att jag köpte batterigreppet på en gång. Med det på är greppet riktigt bra. Utan batterigrepp blir det jobbigt tillsammans med den rätt tunga 17-55:an de gånger man behöver släppa greppet om gluggen med vänsterhanden för att t.ex. komma åt ISO-knappen. Med batterigreppet är på är det inga problem.
 
Autofokus

Jag är glad att jag köpte batterigreppet på en gång. Med det på är greppet riktigt bra. Utan batterigrepp blir det jobbigt tillsammans med den rätt tunga 17-55:an de gånger man behöver släppa greppet om gluggen med vänsterhanden för att t.ex. komma åt ISO-knappen. Med batterigreppet är på är det inga problem.

Glädjande med att det känns bättre med batterigreppet. Trots att leverantörerna har kunna klämt och känt på kameran i nästan en vecka kommer ingen vettig test eller kommentar om det som verkligen är av betydelse för framförallt naturfotografer. Hur är det med den beryktade autofokusen som skall vara uppgraderad? Antalet fokuspunkter är ju inte fler än på D300? Trodde en gång i tiden att den s.k. 3:d följningen skulle fungera på flygande fågel. En fullständigt usel funktion, - möjligen klara en pensionär med rollator?
OM Nu denna kamera skall konkurrera, eller vara bättre än Canons 7D bör den framförallt vara avsevärt bättre än D300/D300s i autofokus och framförallt att klara en mer exakt fokusering även fast ljuset och kontrasterna är svaga. Gör den inte det så är ju Nikon frånåkt på fokussidan sedan minst ett par år tillbaka i tiden.
Mitt utlåtande grundar sig på ett år bakåt i tiden med min fotokompis som använder en 7D, där har min D300 inte en chans.
 
När jag jämför med min D7000 upplevs 7100 som mycket brusigare på lägre ISO. Detaljåtergivning är något bättre men det handlar verkligen om små skillnader. Någon som har samma erfarenhet?
 
ANNONS