Annons

Nikon D80 => vad härnäst? (natur/fågel)

Produkter
(logga in för att koppla)

SuicaCard

Medlem
Hej,

Jag är en i mängden av alla nya och kommer släpandes med ytterligare en tråd där jag söker köpråd.

Bakgrund (för er som orkar)
För en tid sedan drog intresset för foto igång så jag hörde med en familjemedlem om jag kunde låna hans gamla kamera - en Nikon D80 som legat och dammat flertalet år. Kameran har funkat bra och jag har tillsammans med denna följeslagare läst på, tagit en del onlinekurser och varit ute och fotat så fort tillfälle getts. Jag älskar natur så en stor majoritet av tiden har inneburit naturfoto och i synnerhet på fåglar. Så för att komma närmare köpte jag ett Sigma 150-600 Contemporary som jag tycker funkar bra för pengen.

Problem
Under en fotosession här om veckan slutade kameran att funka. Displayen visade Error och vägrade ta fler bilder. Efter att googlat mig fördärvad och dessutom gjort två besök hos två olika Nikon AD har jag insett att kameran skulle behöva en ersättare. Ja, den går kanske att laga, antingen själv om man är händig eller genom att skicka in till servicecentret. Men skickar jag in den kommer det troligen kosta mer än vad kameran är värd och att pilla själv är jag inte så sugen på. Tvärtom tycker jag att detta är ett trevligt tillfälle att köpa något nytt. Prylar är ju roligt :sneaky:

Efterfrågade tips
Jag vill alltså köpa ett nytt kamerahus. Kriterierna för detta har jag försökt sammanfatta i några punkter.
- Helst Nikon. Jag har ju redan köpt ett nytt objektiv med Nikon-fattning. I familjen finns dessutom andra anhängare av Nikon så jag tänker att det är en fördel att vi kan låna objektiv och utbyta Nikonspecifik kunskap av varandra. De objektiv jag har hemma är Nikon, lånade av samma person som jag lånade kameran av med undantag för nämnda Sigma-telezoom.
- Jag tänkte fokusera på natur/fågelfoto. Det gör inget om kameran även filmar helt OK i lugn, actionfri hemmamiljö, men är inget krav. Jag har förstått att Canon är absolut populärast bland fågelfotografer, så om rekommendationen att byta till Canon pga ovan punkt så tar jag till mig och kan överväga.
- APS-C eller Fullformat, här har jag inte så mycket att säga till om. Har läst mig till en del för- och nackdelar med båda format och tar gärna input.
- Det finns en budget att förhålla sig till, men den är ganska flexibel inom ett spann. Jag har kollat på modeller som heter allt ifrån D5600 och D7500 till D750 och D500. Hamnar vi över det kommer det dock kännas att jag tar i något för hårt från tårna i detta ännu tidiga intresseskede.
- Begagnat är OK om det finns väldigt mycket att spara.

Ni vänliga själar som kommer med tips: motivera dem gärna om ni har ork och möjlighet!

Stort tack för er tid och kunskap!
 

ztenlund

Aktiv medlem
Om prio ligger på fåglar så är förmodligen D500 det bästa valet. Du kommer inte att få ett bättre AF-system i en Nikon-spegelreflex, möjligen undantaget nya D6 beroende på hur den är. Vilken kamera du än väljer kommer du att få en rejält mycket bättre sensor än i D80 och i varierande grad även AF-system.

D750 har inte riktigt lika bra AF, är inte lika snabb, men har å andra sidan småbildssensor. Dock är det meningslöst om du sedan får hålla på och beskära för att fåglarna ska fylla bilden tillräckligt. D500 ger väldigt bra AF-täckning över bildytan för att vara en spegelreflex också.

Känns ovanstående för dyra hade jag nog titta tpå D7200 eller D7500.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag håller med i vad Martin har skrivit. Jag har både D750 och D500 och använder D500 till fågel och D750 till annat. Faktiskt var D80 min första DSLR. Innan D500 hade jag en D7200 men där var det inte helt självklart att D7200 alltid var fågelkamera, tyckte att D750 hade något bättre AF system än D7200, undrar om det inte var fler punkter som hade utökad ljuskänslighet, D750 hantera brus något bättre också. Där man behöver brännvidden så är det bättre med en APS-C kamera och då särskilt D500 som har riktigt bra AF system, samt att man kan sätta snabbval på tex en punkt mätning och flera punkter. Men valet med FX och DX system kan också grundas på om du har några DX objektiv nu
 

SSD

Aktiv medlem
Känns som en "no brainer", en D500 är det klockrena valet. Du får grym AF, du får 10 fps och du får "cropfaktorn" som DX (APS-C) ger och allmänt ett kamerahus som är vädertätat och klarar att vara ute i naturmiljö. Det du skulle få med en FX är bättre hantering av brus men då snackar vi D850 eller D5/D6 och då är det 4-6-ggr pengarna.
 

Joakim88

Aktiv medlem
D500 alla lägen.
Har både d7200 & d500. Båda funkar men d7200 är som en traktor jämfört med d500 i avseende autofokus och bildhastighet. Sen glöm inte minneskorten! De får inte bli någon flaskhals oavsett kamera ;)
 

SuicaCard

Medlem
Precis denna typ av information jag behövde. Ni har allesammans hjälpt en nykomling på traven. Tack så hemskt mycket!

Då lutar det mot en D500. Nu börjar jakten på inköpsställe...
 

esbtse

Aktiv medlem
Håller med om att D500 är bra för djur och fågel. D850 är bättre för landskap. Tog mig lång tid att beluta att köpa D850 med vinkel grepp då den är dyr men jag fotograferar mest natur och behöver FF för att kunna använda mina vidvinklar. D500 är ju bra på video också. Kanske köper in en begagnad D810 under tiden jag spar ihop till D850/D880 vilket lär ta 3 år i dessa Corona tider.
 
Senast ändrad:

Umi71

Aktiv medlem
Gynna svenska butiker och köp från Cyberphoto, allt detta köpande från externa länder gynnar inte inhemsk handel och skadar den i slutändan.

Samt det är inte världs garanti på kamerahus så det kan bli att skicka kamera huset tillbaks dit du köpte den om det blir någe knas.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Det var ju intressant, en ansenlig prisskillnad. Jag förmodar att du har handlat där tidigare? Är de pålitliga? Något speciellt man bör känna till?
Det finns långa trådar om den firman (och liknande) i forumet.

I princip:

a) De finns egentligen i Hong Kong
b) De säljer kamerahus som inte kommer via Nikon i Europa så du får ingen garanti som gäller här, så allting får tas via säljaren om det går sönder
c) De har hittat något sätt att ta in prylarna via Storbritannien och sälja utan moms, vilket förutom att de ofta tydligen har bra inköpspris trycker ned priset på ett sätt om ingen vanlig återförsäljare kan konkurrera med

Personligen stödjer jag inte den sortens företag. En del andra forumskribenter gör bevisligen på annat vis.
 

SuicaCard

Medlem
Gynna svenska butiker och köp från Cyberphoto, allt detta köpande från externa länder gynnar inte inhemsk handel och skadar den i slutändan.

Samt det är inte världs garanti på kamerahus så det kan bli att skicka kamera huset tillbaks dit du köpte den om det blir någe knas.
Det finns långa trådar om den firman (och liknande) i forumet.

I princip:

a) De finns egentligen i Hong Kong
b) De säljer kamerahus som inte kommer via Nikon i Europa så du får ingen garanti som gäller här, så allting får tas via säljaren om det går sönder
c) De har hittat något sätt att ta in prylarna via Storbritannien och sälja utan moms, vilket förutom att de ofta tydligen har bra inköpspris trycker ned priset på ett sätt om ingen vanlig återförsäljare kan konkurrera med

Personligen stödjer jag inte den sortens företag. En del andra forumskribenter gör bevisligen på annat vis.
Absolut poäng att stödja de lokala handlarna. Det köper jag fullt ut. Jag spanar vidare. Jag tror det kan bli en rolig jakt.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Cyberphoto har en D810 till demopris
Tack för tipset! Nu tillkom ännu en modell till funderingarna...
Den fördel du har mot D750 är högre upplösning och, beroende på hur man ser det, ett något biffigare hus. Nackdelen är långsammare serietagning och lite sämre AF, främst i dåligt ljus. Skruvar du upp ISO rejält lär D750 se något bättre ut också, även om det inte är några jätteskillnader om man skalar ned till samma storlek. En sak som kan ha betydelse för en del är att D810 klarar 1/8000 som kortaste slutartid, medan D750 klarar 1/4000. D500 är som D810 vad gäller kortaste slutartid.

D810 tar hälften så många bilder per sekund som D500, med betydlig mer begränsad buffert. Man kan få ut en bild/sek till i DX-läge, samt 1,2x, och ytterligare en (totalt 7 bilder/sek) i DX-läge med batterigrepp och stort batteri. Sedan är den ju dock fortfarande lite snabbare än D80 i FX-läge.

Jag har haft en D810 och har en D850 och det är ingen tvekan om att fokussystemet i D850, som är av samma grundkonstruktion som det i D500, är bättre. Det var också en väsentlig anledning till att jag bytte, särskilt med tanke på skillnaden i dåligt ljus. Ljussvaga objektiv som din telezoom gör också att dåligt ljus för autofokusen inträder tidigare än med mer ljusstarka, och för längre telen dyra, alternativ. D850 är nog en av de mest mångsidiga spegelreflexer som har tillverkats hittills, men den kostar också mer. Själv har jag inte greppet till den, vilket gör att jag får 7 bilder/sek och inte 9 bilder/sek som den maximalt klarar. Som jag använder den är den mindre storleken och vikten värt, mer även om kameran knappast är något lättviktskamera.

Red: Rättade serietagningen i beskuret läge för D810 efter kontroll i manualen.
 
Senast ändrad:

SuicaCard

Medlem
Den fördel du har mot D750 är högre upplösning och, beroende på hur man ser det, ett något biffigare hus. Nackdelen är långsammare serietagning och lite sämre AF, främst i dåligt ljus. Skruvar du upp ISO rejält lär D750 se något bättre ut också, även om det inte är några jätteskillnader om man skalar ned till samma storlek. En sak som kan ha betydelse för en del är att D810 klarar 1/8000 som kortaste slutartid, medan D750 klarar 1/4000. D500 är som D810 vad gäller kortaste slutartid.

D810 tar hälften så många bilder per sekund som D500, med betydlig mer begränsad buffert. Man kan få ut en bild/sek till i DX-läge, samt 1,2x, och ytterligare en (totalt 7 bilder/sek) i DX-läge med batterigrepp och stort batteri. Sedan är den ju dock fortfarande lite snabbare än D80 i FX-läge.

Jag har haft en D810 och har en D850 och det är ingen tvekan om att fokussystemet i D850, som är av samma grundkonstruktion som det i D500, är bättre. Det var också en väsentlig anledning till att jag bytte, särskilt med tanke på skillnaden i dåligt ljus. Ljussvaga objektiv som din telezoom gör också att dåligt ljus för autofokusen inträder tidigare än med mer ljusstarka, och för längre telen dyra, alternativ. D850 är nog en av de mest mångsidiga spegelreflexer som har tillverkats hittills, men den kostar också mer. Själv har jag inte greppet till den, vilket gör att jag får 7 bilder/sek och inte 9 bilder/sek som den maximalt klarar. Som jag använder den är den mindre storleken och vikten värt, mer även om kameran knappast är något lättviktskamera.

Red: Rättade serietagningen i beskuret läge för D810 efter kontroll i manualen.
Tack för ytterligare en gott och lättbegripligt resonemang kring modellerna. Det lutar åt D500, men porten är inte stängd än.
D850 har jag förstått är fenomenal på flera plan men kostar som påpekat en slant mer...
 

Ventures

Aktiv medlem
Är seriebildtagning (spray and pray) viktigt vid fågelfoto? Jag använder själv nästan aldrig serietagning även om min D3 ska klara upp till 11fps och D810 "bara" klarar 5 fps. (Batterigreppet har jag aldrig använt).
Jag har tyvärr inte hunnit utöva så mycket fågelfoto ännu som jag tänkt sedan jag skaffade lite längre räckvidd (200-500 mm). Det brukar segla havsörn här över Mälaren som jag hittills bara lyckats fånga med 70 mm. Även om man kan beskära hårt i filer från D810 så blev det ju inte så bra.

En D500 borde fungera bättre som "teleförlängare" än en att ha en TC14 eller 17 på ett fx-hus, men de är ju som sagt lite sällsynta på begagnatmarknaden just nu.

Å andra sidan motsvarar en D850 i dx-läge D500:ans c:a 20 megapixlar och då har man förenklat "två kameror i en", om man har råd. D810 ger "bara" 15 megapixlar i dx-läget.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag vände och vred på det och kom fram till att jag fick en D750 samt en D500 till priset av en D850, för min del så har jag hellre två kameror.

Det är väldigt sällan jag har läget 10bps, tror jag satt mellanläget till 7bps och då hinner jag stoppa tagningen utan alltför många rutor slinker med, men jag har ju aldrig någon kamera på enkelbild

Mina tester visar att en APS-C (eller typ D850) är bättre än en TC1,4
 
ANNONS