Annons

Nikon på rymdfärjan!?

Produkter
(logga in för att koppla)

AndersGbg

Aktiv medlem
Johan Ahlbom skrev:
Coolt med nikonprylar o så, men är det bara jag som reflekterar över hur jäkla stökigt det är ombord på stationen?? jag menar, om nu aftonbladets siffra på 900miljarder kr som hela projektet skulle kosta stämmer, så kunde de ju haft råd med en inredningsdesigner tycker man... :)
Kanske nåt för Roomservice på Kanal 5:
"Nästa vecka tar sig Johnnie och Mattias an rymdstationen ISS och inredaren Frida fixar praktiska förvaringar inspirerade av solsystemet."

DET avsnittet hade jag kollat på... :)
 

red-top

Aktiv medlem
AndersGbg skrev:
(Klicka på high-res för att kolla in alla roliga prylar på väggen)
Vad man inte väntar sig att få se i en rymdfarkost, är en gammaldags gradskiva/transportör i trä(?) - vanligen använd för navigering på sjöhavet...
YoursTruly,
_/h:mad::n:s:N.
 

Zoso

Aktiv medlem
Självklart att NASA använder Nikon, dom behöver väl en damm och vädertätad kamera som inte väger bly :)

/kent.
 

mater

Aktiv medlem
perjonsson skrev:
I Rymden har du helt annat elektronik-slitage. Nu vet jag inte hur pass bra isolerad ISS är, men vanliga "consumer-grade"-komponenter överlever inte nödvändigtvis så länge i rymden. Typiskt går minnen jättesönder, och kan börja innehålla fel data.

Kan även tänka mig att man får slitage på sensorn i kameran också, även om den är optimerad för rymdbruk.

Strålning i rymden är otäckt, och kräver normalt specialval om saker ska överleva länge.
Det går hur bra som helst att använda kommersiella komponenter i rymden. Det är svenska satelliten ODIN ett bra exempel på. Den har varit ute i snart sex år nu och där finns massor med "vanliga" komponenter.

Det man dock måste göra är att konstruera på lite andra sätt än på jorden så man tar hänsyn till att de inte alltid är lika strålningståliga. Man testar oftast dem också så man vet hur de beter sig under strålning.

Det kan utan problem vara prisskillnader på ca 2-300 ggr mellan kommersiella och rymdkvalificerade komponenter. Så att använda kommersiella komponenter sparar oerhört mycket pengar och tid.

/Mattias
 

Ollster

Aktiv medlem
Lite OT:

Det sägs att USA, i början, hade stora problem med att skriva i rymden med tanke på att vanliga bläckpennor inte fungerar i tyngdlöst tillstånd, så de la ner åtskilliga dollar på att utveckla en penna med inbyggt tryck eller nått, medan ryssarna löste problemet genom att använda en blyertspenna...
 

hazard

Aktiv medlem
Ollster skrev:
Lite OT:

Det sägs att USA, i början, hade stora problem med att skriva i rymden med tanke på att vanliga bläckpennor inte fungerar i tyngdlöst tillstånd, så de la ner åtskilliga dollar på att utveckla en penna med inbyggt tryck eller nått, medan ryssarna löste problemet genom att använda en blyertspenna...
Varpå ryssarna fick problem med omkringflygande grafitpartiklar...

/Andreas
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Gör helst inte detta till en "brusrunkartråd". Den som vill diskutera pixlar kan väl starta en ny tråd.
 

timofej

Aktiv medlem
Makten skrev:
Det är väl helt vanlig moiré. Det får man ju med vilken kamera som helst som har klent AA-filter om jag fattat det rätt.
Eller är det det kyrilliska utseendet som är konstigt? ;-)

Tycker att det är kul för resten att både här och där förekommer det ryska bokstäver i de länkade bilderna.
 

macrobild

Avslutat medlemskap
David
Jag har inga som helst intentioner till att göra denna tråd till annat,jag såg uppräkningsfelen som är karaktäristiska för d70 och jpg och säger att troligen är bilden tagen med den kameran.
Mikael
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
macrobild skrev:
David
Jag har inga som helst intentioner till att göra denna tråd till annat,jag såg uppräkningsfelen som är karaktäristiska för d70 och jpg och säger att troligen är bilden tagen med den kameran.
Mikael
Ok, jag tyckte det tangerade mer brusrunkeri än en tråd om kameror i rymden, dvs jag uppfattade mer att du talade om D70:ans brusegenskaper snarare än ett sätt att identifiera kameror i rymden. Men ok.
 

Slowfinger

Aktiv medlem
Hoppas i alla fall att Mikael har rätt (vilket jag tror att han har). Vore väldigt kul att kunna skryta med att man har samma kamera som Nasa. Förr var det ju bara Hasselbladsgubbarna som kunde skryta med sånt...
 

Makten

Aktiv medlem
Slowfinger skrev:
Vore väldigt kul att kunna skryta med att man har samma kamera som Nasa.
Ja, för det verkar ju inte vara så svårt att skryta med att man tar bättre bilder än NASA;-) Jag syftar då på bilderna som visar utrustningen i tråden förstås.
 
ANNONS