Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon på rymdfärjan!?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocke H

Aktiv medlem
Slowfinger skrev:
Hoppas i alla fall att Mikael har rätt (vilket jag tror att han har). Vore väldigt kul att kunna skryta med att man har samma kamera som Nasa. Förr var det ju bara Hasselbladsgubbarna som kunde skryta med sånt...
Vi Nikonister kan ju även skryta med att det är Nikon kameror i fartkamerorna, kommer jag ihåg rätt så var det modifierade D200.
 

red-top

Aktiv medlem
Bra iaf att få veta vad Nikons långa leveranstider beror på. Den största(?) delen av deras produktionskapacitet har väl gått till NASA..?

Undrar om man skulle kunna komma över en väl begagnad D2Xs som har varit uppe på 38-39 mils h.ö.h. -- cool... -- och om dom har glömt kvar minneskortet oraderat..?

YoursTruly,
_/h:mad::n:s:N.

PS - ISS och rymdfärjan är väl svåra att fota från vårt håll, men här kan man få uppgifter om, när och var de kan vara synliga från olika orter i Sverige.
Men man får sno sej - i södra Skåne har man kanske 3 min på sig, i Mellansverige < 1 min, och norr om ungefär Gävle lär man inte se någonting.

http://spaceflight.nasa.gov/realdata/sightings/cities/skywatch.cgi?country=Sweden
 

MLarsson

Medlem
Nikon i omloppsbana?

Jag satt och kikade på rymdpromenaden i går kväll. Vid midnatt ungefär trasslade Sunita Williams in sig i sina säkerhetslinor och under sina försök att komma loss "tappade" hon sin kamera (hon kom loss senare efter att ha fått hjälp av "Beamer").
Jag vet inte om den nu permanent flyter omkring i rymden eller om den så småningom brinner upp på väg ner genom atmosfären? Läste nånstans att rymdstationen då och då behöver en putt uppåt för att inte trilla tillbaks ner mot jorden.
 

Dadigan

Avslutat medlemskap
Det är ju inte första gången en astronaut tappar en kamera, redan under en av de tidigaste rymdpromenaderna hördes ju "damn, I lost the Hasselblad"...
 

schang

Aktiv medlem
Så det är inte bara Christer som sumpade utrustning under rymdpromenaden... Skönt för det svenska egot att höra. :)

Det är imponerande med utrustning i allmänhet och fotoutrustning i synnerhet som verkar finnas på ISS. Undrar om de använder allt...
 

Bertil Lindgren

Avslutat medlemskap
Enligt Nasa så kör dom....

Cameras Used on the ISS and Shuttle Missions by NASA astronauts to photograph Earth

Database CAMERA field value Manufacturer and/or Model Film width Original image size
HB Hasselblad 70mm 55mm x 55mm
LH Linhof 127mm 105mm x 120mm
MA Maurer 70mm 55mm x 55mm
MS Maurer
(w/Xenotar 80mm f/2.8 lens) 70mm 55mm x 55mm
AA Ansco Autoset 35mm 36mm x 24mm
NK Nikon (film) 35mm 36mm x 24mm
RX Rolleiflex 70mm 55mm x 55mm
SA Skylab S190A 70mm 57mm x 57mm
SB Skylab S190B 127mm 115mm x 115mm
DV Sony HDW-700 High-definition Television Camera (1920px x 1035px)
E1 Black & White experimental Electronic Still Camera (1024px x 1024px)
E2 Kodak DCS460 Electronic Still Camera Click here for more info >> 27.6mm (3060px) x 18.5mm (2036px), RGBG array
E3 Kodak DCS660 Electronic Still Camera Click here for more info >> 27.6mm (3060px) x 18.5mm (2036px), RGBG array
E4 Kodak DCS760 Electronic Still Camera Click here for more info >> 27.6mm (3060px) x 18.5mm (2036px), RGBG array
N1 Nikon D1
Click here for more info >> 23.6mm (2000px) x 15.5mm (1312px), RGBG imager color filter

eller kolla via länken
http://eol.jsc.nasa.gov/sseop/metadata/camera.htm

fast listan är nog ett år gammal, så det kan ju ha ändrats en del..
 

millimeter

Aktiv medlem
stone skrev:
bara för att kameran är tyngdlös är den inte masslös
Precis. Skakningarna på jorden beror till stor del på att man desperat försöker hålla kameran stilla trots gravitationen. När de gravitationella effekterna försvinner minskar påfrestningen ju nästan totalt. Bara kroppseget darr blir väl kvar, och det måste vara ganska lite. Speciellt för Thomas Reiter, vars muskler förtvinat efter ett halvår där uppe :) Man kan se på hans arm att den är väldigt tanig, tycker jag.
 

Arne S

Aktiv medlem
stone skrev:
bara för att kameran är tyngdlös är den inte masslös
Nejvisst, men det är ju inte lättare för människor att hålla sig stilla däruppe. Man ser tydligt på TV-bilderna hur personer vid intervjuer mm hela tiden måste kompensera sitt läge, de har svårt att hålla sig stilla. Och eftersom det råder tyngdlöshet däruppe är det ju inte "bara" rörelser neråt som behöver kompenseras, de kan ske i stort sett i vilken riktning som helst och det tar nog lite tid att vänja sig vid det. Speciellt om man i grunden är lika darrig som jag... :)

Kan inte FS rodda ihop en resa där man kan få prova på detta en dag eller två?? ;)
 
ANNONS