Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon pressrelease idag 4/4?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ola, tyvärr tillåter inte min plånbok de kamerorna just nu. Därför hade en eftergångare till d300s eller d700 passat mig mkt bättre. Och ska jag vara ärlig, anledningen till varför jag inte vill ha de andra, dels för skillnaden mellan min d90 och d300s inte är så stort (förutom kroppen och lite småsaker) sen tycker jag att d700 känns rätt gammal och rätt låg pixelupplösning m.m. Jag har som mål att fota mkt landskap och göra lite fina tavlor osv. Då tycker jag 12mpx känns väldigt snålt när 1,5-2år gamla 5D MkII har 21mpx. Men som trogen Nikon fan så sitter jag och biter i naglarna i väntan på en nyare Pro/Semi-pro kamera.

Sen visst man kan ta massa bilder och klistra ihop m.m. Men känns inte riktigt rätt för mig. Sedan kroppar jag endel i mina bilder för att få panorama effekt osv. Och de är MKT lättare att kroppa 1 bild än ta en panorama serie, sitta sy ihop dem osv osv..

MVH
István

Nu märker jag säkert ord men en eftergångare till D700, dvs D800 om den nu kommer är inte ett steg upp utan en ny kamera på samma nivå.

Men nu förstår jag vad du menar. Säg att en D800 kommer med 18MP och kostar 27.500SEK om 6 månader. En D3s går att köpa för 40kSEK i sverige. Nu. Inte så enorm prisskillnad.

Jag lutar åt att köpa D3s omgående. 6 månader betyder hela sommaren med D700.

På kamerasidan kan jag sakna att många självklara funktioner som finns inbyggda i amatörsidan inte finns i FX. Tex så måste man montera på otympliga grejor i blixtskon för att kunna använda en fjärrkontroll??? Och varför kan inte en proffsmodell ha en inbyggd sändare för att fjärrstyra speedlights??? Jag giller verkligen min SU 800 enhet men vad fan sånt där bör ju finnas inbyggt när man betalar 50lök för en kamera. Jäkla otympligt att behöva hänga på tillbehör och sladdar på en redan tung D3a.

Dyr kamera - dyr extra utrustning. Gå in hos Skoda och kolla på extrautrustning och gör sedan samma sak hos Audi. ;) Kunderna kan betala för sig och därför kan man ha en annan pris- och tillbehörspolitik. Ingen tror väl att en kabelfjärr utan funktioner till pro-modellerna har en tillverkningskostnad som motiverar priser uppåt tusenlappen.

Nu märker jag säkert ord men en eftergångare till D700, dvs D800 om den nu kommer är inte ett steg upp utan en ny kamera på samma nivå.

Men nu förstår jag vad du menar. Säg att en D800 kommer med 18MP och kostar 27.500SEK om 6 månader. En D3s går att köpa för 40kSEK i sverige. Nu. Inte så enorm prisskillnad.

Jag lutar åt att köpa D3s omgående. 6 månader betyder hela sommaren med D700.

Ja exakt, det kommer ju såklart bli en helt ny kamera :)

Tror du verkligen den kommer kosta närmare 28tusen ny? Kan jag inte tänka mig när alla andra konkurrenter ligger runt 20tusen. De måste ju ta hänsyn till det med om de vill ha köpare. Menar då kan man lika gärna köpa en 5D mkII med mer megapixel, och en otroligt bra vidoefunktion. Och spara sig en 8-10tusen kr. Sen att 12-13tusen kr inte är en stor skillnad är vi nog tyvärr 2 om, det är för mig väldigt mkt pengar. Kan jag köpa en riktigt bra lins för de pengarna istället.

Om Nikon D5100: Hur länge klarar man sig med objektivet 18-55 vr som finns i kit till D5100? jag ska ta kort på barn, familj - vardagskort helt enkelt. Plus att jag ska filma familje- vardagsfrekvenser. Är nybörjare så jag vet inget om objektivens begränsningar och funktion.

Tack tack

Ja exakt, det kommer ju såklart bli en helt ny kamera :)

Tror du verkligen den kommer kosta närmare 28tusen ny? Kan jag inte tänka mig när alla andra konkurrenter ligger runt 20tusen. De måste ju ta hänsyn till det med om de vill ha köpare. Menar då kan man lika gärna köpa en 5D mkII med mer megapixel, och en otroligt bra vidoefunktion. Och spara sig en 8-10tusen kr. Sen att 12-13tusen kr inte är en stor skillnad är vi nog tyvärr 2 om, det är för mig väldigt mkt pengar. Kan jag köpa en riktigt bra lins för de pengarna istället.

En D700 kostar 20kSEK idag. Edit: Ser att cyber säljer den för 19.5k.

Tror du verkligen D800 kommer lägga sig på samma nivå? Skulle förvåna mig mycket om den hamnar under 25k.

Min poäng var att prisskillnaden har krympt, det är förstås mycket pengar. Men det är också stor skillnad i hus.

Om du inte fotar med tung optik eller inte vill ha bättre grepp (både horisontellt/vertikalt) så...

Jag fotograferar med tunga objektiv och tycker nog att det inte behövs något vertikalgrepp för att kunna ha ett bra grepp. Vid macro-foto med ett monterat vertikalgrepp, skulle jag däremot aldrig få de vinklar (nedifrån och upp) som jag eftersträvar.

Näee...det där med vertikalgrepp är nog hemskt mycket en pojkgrej typ...titta på min...den är störst....*fnissar*....

Nu slutar jag med att förstöra tråden för dem som önskar diskutera Nikon D5100.
/Nonno

Jag fotograferar med tunga objektiv och tycker nog att det inte behövs något vertikalgrepp för att kunna ha ett bra grepp. Vid macro-foto med ett monterat vertikalgrepp, skulle jag däremot aldrig få de vinklar (nedifrån och upp) som jag eftersträvar.

Näee...det där med vertikalgrepp är nog hemskt mycket en pojkgrej typ...titta på min...den är störst....*fnissar*....

Aha du är tjej, det förklarar allt! :)

Nej men allvarligt, jag får ont i händerna när jag fotat länge. Normalgreppet är lite för litet, hörnet går in i handen. Vertikalt finns det inget vettigt grepp alls, får hålla handen över huvudet. Allt annat än bekvämt.

Vid macro/stativfoto brukar jag plocka av greppet (inte med telet förstås), det är en del som kan röra sig.

Så macrofoto blir svårt med en D3...hmmm...ska tänka på det. NOT.

Aha du är tjej, det förklarar allt! :)

Nej men allvarligt, jag får ont i händerna när jag fotat länge. Normalgreppet är lite för litet, hörnet går in i handen. Vertikalt finns det inget vettigt grepp alls, får hålla handen över huvudet. Allt annat än bekvämt.

Vid macro/stativfoto brukar jag plocka av greppet (inte med telet förstås), det är en del som kan röra sig.

Så macrofoto blir svårt med en D3...hmmm...ska tänka på det. NOT.

Min intention var att inte fortsätta kapningen av tråden, men det höll ingen längre stund...
Macro fotograferas definitivt utan stativ (om jag får bestämma) och jag hamnar 8 gånger av 10 i vertikala bildkompositioner oavsett motiv. Får man inte ont i handen som du, så är det smidigast med en kamera som inte är för stor (heller inte för liten). Jag har tur, för kamerahusen för D200/300 och D700 är helt lagom för mina händer.
Nu tillbaka till Nikon D5100.
/Nonno

Om Nikon D5100: Hur länge klarar man sig med objektivet 18-55 vr som finns i kit till D5100? jag ska ta kort på barn, familj - vardagskort helt enkelt. Plus att jag ska filma familje- vardagsfrekvenser. Är nybörjare så jag vet inget om objektivens begränsningar och funktion.

Tack tack

Hej!

18-55 VR är sett till vad det kostar ett fantastisk bra objektiv. Men, det är ett i längden lite tråkigt objektiv, lite som ett enkelt universialverktyg: "varken riktigt bra eller riktigt dåligt på något" ;-)

Men med tanke på hur otroligt lite man betalar för det när man köper en kamera är det dumt att inte köpa det.

För den typ av fotografering du beskriver skulle jag skaffa till ett DX 35/1,8. Där tappar du möjligheten att zooma, men du kan i gengäld mycket enklare och med bättre resultat ta bilder i svagt ljus. Plus att du lättare kan få till snygga mjukt oskarpa bakgrunder. Ett mycket prisvärt objektiv där du offrar flexibilitet (zoom) men vinner kvalitet.

Min intention var att inte fortsätta kapningen av tråden, men det höll ingen längre stund...
Macro fotograferas definitivt utan stativ (om jag får bestämma) och jag hamnar 8 gånger av 10 i vertikala bildkompositioner oavsett motiv. Får man inte ont i handen som du, så är det smidigast med en kamera som inte är för stor (heller inte för liten). Jag har tur, för kamerahusen för D200/300 och D700 är helt lagom för mina händer.
Nu tillbaka till Nikon D5100.
/Nonno

(kapningen fortsätter, hålla sig till ämnet är diskussionsdödare)

Om du fotar vertikalt är det väl knappast skada med ett vertikalgrepp? Speciellt om du inte använder stativ? Och greppet kan väl knappast vara ivägen mot marken.

Förklara...

(snygga macrobilder du tagit förresten)

Dyr kamera - dyr extra utrustning. Gå in hos Skoda och kolla på extrautrustning och gör sedan samma sak hos Audi. ;) Kunderna kan betala för sig och därför kan man ha en annan pris- och tillbehörspolitik. Ingen tror väl att en kabelfjärr utan funktioner till pro-modellerna har en tillverkningskostnad som motiverar priser uppåt tusenlappen.

Uppåt tusenlappen??? om det vore såväl, NIkons variant kostar ju mer än 3000! Men egentligen är det inte priset som är mitt störst problem utan att man måsta skruva fast en sladd på kameran vilket e jäkla pilligt. sedan montera på en otymplig sändare i blixtskon och koppla ihop allt. Fjärrkontrollen kan jag betala för men allt skit som ska hängas på är ju bara pillrit och ivägen. Till min gamla D90 kunde jag köpa en pytteliten fjärrkontrol för 200kr och allt funkade perfekt utan sladdar och annat skit. Skäms NIkon!

Uppåt tusenlappen??? om det vore såväl, NIkons variant kostar ju mer än 3000! Men egentligen är det inte priset som är mitt störst problem utan att man måsta skruva fast en sladd på kameran vilket e jäkla pilligt. sedan montera på en otymplig sändare i blixtskon och koppla ihop allt. Fjärrkontrollen kan jag betala för men allt skit som ska hängas på är ju bara pillrit och ivägen. Till min gamla D90 kunde jag köpa en pytteliten fjärrkontrol för 200kr och allt funkade perfekt utan sladdar och annat skit. Skäms NIkon!

Hur skulle det vara om du läste ordentligt? Jag har inte påstått att någon trådlös fjärr kostar 1 kkr.

(kapningen fortsätter, hålla sig till ämnet är diskussionsdödare)

Om du fotar vertikalt är det väl knappast skada med ett vertikalgrepp? Speciellt om du inte använder stativ? Och greppet kan väl knappast vara ivägen mot marken.

Förklara...

(snygga macrobilder du tagit förresten)

Ibland när ljus, vind och kreativiteten står på topp, då kan t ex en macro-bild vara klar på 2 minuter och jag är nöjd med resultatet (bilden ska vara klar "direkt ur kameran" - inget efterarbete i datorn).
Detta exempel på 2 minuter är oftast undantaget som bekräftar regeln.

I regel kryper och krälar jag omkring motivet och letar bästa effekt av det naturliga ljuset, inväntar en vindpust och allt mellan himmel och jord. Jag vrider och vänder på kameran mest hela tiden. Försöker "borra mig ned" så djupt det går, hamnar i konstiga vinklar under långa stunder som till slut anstränger ögonen till dubbelseende. Så håller jag på och det kan pågå väldigt länge. I värsta fall flera timmar. En klumpig kamera (läs med vertikalgrepp) i det läget skulle inte vara någon hit precis eftersom jag i sökandet efter bästa bildkomposition alternerar mellan stående och liggande format tills jag hittar "bilden" och trycker av.

Kul att du var in en sväng och tittade på mina bilder...*ler glatt*...
/Nonno

Senast ändrad:
Och vem vill ha ett vertikal-grepp? :)
Jag har aldrig någonsin haft behov av ett sådant på någon av de kameror som jag hanterar.

Just därför är det så kalas med det avtagbara greppet på D300/D700. Jag har ett och använder det hela tiden vid vissa typer av fotografering. Oftast ligger det hemma i bokhyllan men då jag plåtar snabb sport så är det riktigt bra med 8 bps och avtryckaren för vertikala bilder.

Hade en D2X tidigare och jag kommer aldrig att köpa en kamera med inbyggt grepp igen om jag inte har ett "greppfritt" alternativ

Hur skulle det vara om du läste ordentligt? Jag har inte påstått att någon trådlös fjärr kostar 1 kkr.

"Ingen tror väl att en kabelfjärr utan funktioner till pro-modellerna har en tillverkningskostnad som motiverar priser uppåt tusenlappen."

Jag kanske läste lite snabbt men hursomhelst så får man betal 2490kr för Nikons ML-3 på Kameradoktorn: http://www.kameradoktorn.se/servlet/us_pyra?wts.PAGE=h_ix3.htm&$GUEST=SE&wts.ACTION=loginguest&p=H

Just därför är det så kalas med det avtagbara greppet på D300/D700. Jag har ett och använder det hela tiden vid vissa typer av fotografering. Oftast ligger det hemma i bokhyllan men då jag plåtar snabb sport så är det riktigt bra med 8 bps och avtryckaren för vertikala bilder.

Hade en D2X tidigare och jag kommer aldrig att köpa en kamera med inbyggt grepp igen om jag inte har ett "greppfritt" alternativ

Jag fotograferar än så länge inga snabba sportgrenar och det är kanske därför behovet av ett vertikalgrepp inte uppstått?
När jag hört mig för på olika ställen om just vertikalgrepp, har rekommendationen varit att den inte ska skruvas av och på i tid och otid. Jag har för mig att motiveringen var att den till slut riskerar att inte sitta fast stadigt.
/Nonno

ANNONS
Götaplatsens Foto