Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Nikon Z 400 4,5 eller Z 600 6,3

Produkter
(logga in för att koppla)

Carl2

Ny medlem
Går i köptankarna på telezoom till Nikon Z8. Kan inte bestämma mig om det ska vara Z 400 4,5 med TC 1,4 som komplement eller Z 600 6,3.
Tanken är att fota både vilda djur o fågel.
Jag vill ha ett lätt objektiv därav dessa två alternativ. 400 är billigare och har större bländare men 600 brännvidd tilltalar till fågelfoto.
Jag har läst o tittat på många recensioner men kan inte bestämma mig.
Tänker att här finns många med kloka råd! Hur resonerar ni för o emot, vad skulle ni välja?
Min fotoryggsäck sträcker sig till 200mm idag. Det finns även en TC 2,0 till 70-200 men tycker inte bildkvaliteten blir tillräckligt bra då den används...

Jag äger inget av objektiven utan kör fortfarande med 500 pf, men jag hade valt z400 + tc-14. Största anledningen är att du då har mer ljusstyrka när det behövs, och för vilda djur är det ofta gryning eller skymning som ger fotochans. När det är mindre ljus kan du också välja att köra 400 utan konvertern och istället använda dx-läge.

ANNONS
Götaplatsens Foto