Annons

Nikon Z 400 4,5 eller Z 600 6,3

Produkter
(logga in för att koppla)

Carl2

Ny medlem
Går i köptankarna på telezoom till Nikon Z8. Kan inte bestämma mig om det ska vara Z 400 4,5 med TC 1,4 som komplement eller Z 600 6,3.
Tanken är att fota både vilda djur o fågel.
Jag vill ha ett lätt objektiv därav dessa två alternativ. 400 är billigare och har större bländare men 600 brännvidd tilltalar till fågelfoto.
Jag har läst o tittat på många recensioner men kan inte bestämma mig.
Tänker att här finns många med kloka råd! Hur resonerar ni för o emot, vad skulle ni välja?
Min fotoryggsäck sträcker sig till 200mm idag. Det finns även en TC 2,0 till 70-200 men tycker inte bildkvaliteten blir tillräckligt bra då den används...

Jag äger inget av objektiven utan kör fortfarande med 500 pf, men jag hade valt z400 + tc-14. Största anledningen är att du då har mer ljusstyrka när det behövs, och för vilda djur är det ofta gryning eller skymning som ger fotochans. När det är mindre ljus kan du också välja att köra 400 utan konvertern och istället använda dx-läge.

Jag äger inget av objektiven utan kör fortfarande med 500 pf, men jag hade valt z400 + tc-14. Största anledningen är att du då har mer ljusstyrka när det behövs, och för vilda djur är det ofta gryning eller skymning som ger fotochans. När det är mindre ljus kan du också välja att köra 400 utan konvertern och istället använda dx-läge.
Om du gör så har du i praktiken reducerat ljusstyrkan eftersom den använda sensorstorleken är en del av kalkylen när det kommer till brus, skärpedjup osv. Någon vinst köra 400/4,5 utan telekonverterare i DX-läge istället för 600/6,3. eller beskära lika mycket i efterhand, ger ingen vinst förutom om man får fokusproblem pga dåligt med ljus till sensorn. Däremot får du en bild med lägre upplösning som slutresultat*.

Möjligen med undantag för eventuella bieffekten i specifika situationer av PF-tekniken (400:an är ju konventionell), men det finns med telekonverterare också, så är det bättre att köra med 600/6,3 om det är det utsnittet (eller snävare) som är det sökta slutresultatet. Ligger man ofta på 400, men vill ha flexibiliteten att kunna få snävare utsnitt är det förstås en annan fråga. N.b. att 600/6,3 mäter solklart bättre vidöppet mot det 560/6,3 som man får med 400/4,5+1,4TC. Därmed inte sagt att 400:at med 1,4-telekonverterare är dålig. Tänk också på att skillnaden kommer att bli mer påtaglig om man tänker sig 400 med 2x och 600 med 1,4x, ifall man är sugen på ytterligare snävare utsnitt.

*Den diskussion man ibland kan föra är frågan kring att beskära kontra telekonverterare. Man tappar i praktiken ljusstyrka även när man beskär, samt upplösning, men en beskärning är i någon mening optiskt perfekt.

ANNONS
Götaplatsens Foto